Αλυσιδωτές συνέπειες έχει στην ιταλική βιομηχανία της μόδας η πτώχευση της Ιttiere με δεύτερο θύμα της τον Ρομπέρτο Καβάλι ο οποίος ακύρωσε την παρουσίαση της συλλογής Just Cavalli κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου

Η ύφεση «χτυπάει» την ιταλική μόδα

Μια τάση που κανείς δεν θέλει να ακολουθήσει έκανε την εμφάνισή της στην εφετινή Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου, η οποία ολοκληρώθηκε στις 4 Μαρτίου. Η Εβδομάδα στιγματίστηκε από την αρχή με ένα γεγονός-απόρροια της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης. Φαίνεται εξάλλου ότι η αίτηση πτώχευσης που υπέβαλε στις αρχές Φεβρουαρίου η Ιttiere, θυγατρική της ΙΤ Ηolding, έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στη βιομηχανία μόδας της Ιταλίας, η οποία αποτελεί και έναν από τους πιο νευραλγικούς τομείς της οικονομίας της.

Μια τάση που κανείς δεν θέλει να ακολουθήσει έκανε την εμφάνισή της στην εφετινή Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου, η οποία ολοκληρώθηκε στις 4 Μαρτίου. Η Εβδομάδα στιγματίστηκε από την αρχή με ένα γεγονός-απόρροια της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης. Φαίνεται εξάλλου ότι η αίτηση πτώχευσης που υπέβαλε στις αρχές Φεβρουαρίου η Ιttiere, θυγατρική της ΙΤ Ηolding, έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στη βιομηχανία μόδας της Ιταλίας, η οποία αποτελεί και έναν από τους πιο νευραλγικούς τομείς της οικονομίας της. Το δεύτερο πλήγμα ήταν εξίσου εντυπωσιακό, αν σκεφθεί κανείς ότι ο Ρομπέρτο Καβάλι, ίσως ο πιο «φανταχτερός» σχεδιαστής μόδας της γειτονικής χώρας, κάτι που δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα και στην απόφασή του, ακύρωσε την παρουσίαση της δεύτερης σειράς του Just Cavalli δύο ημέρες πριν από την παρουσίασή της.

Καπνίζοντας καθ΄ όλη τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παρέθεσε στις 26 Φεβρουαρίου, ο ιταλός δημιουργός παραδέχτηκε την «ήττα» του, συνέπεια της οικονομικής ύφεσης, και εξαπέλυσε την οργή του εναντίον της Ιttiere, της εταιρείας η οποία «δυστυχώς» ελέγχει το 100% της άδειας Just Cavalli, όπως υπογράμμισε δύο φορές, και έγινε η αιτία για την ακύρωση της επίδειξης. Η Ιttiere, μονάδα παραγωγής και διανομής, διατηρεί τέσσερις συμφωνίες για την παραγωγή συλλογών σημάτων της μόδας ανάμεσα στα οποία είναι τα Versace Sport, Just Cavalli και C΄Ν΄C Costume Νational. «Μου ήταν πολύ δύσκολο να πάρω την απόφαση να μην κάνω την επίδειξη,αλλά υπήρχαν προβλήματα» δήλωσε ο Καβάλι, κάνοντας λόγο για καθυστερήσεις στις παραδόσεις και για πωλήσεις που μειώνονται διαρκώς. «Μόλις πριν από 18 μήνες είχαμε ετήσιο τζίρο 240 εκατ.ευρώ.Σήμερα αυτός έχει μειωθεί κατά πολύ», πρόσθεσε.

Παύση πωλήσεων
Η αντίδραση του Καβάλι αντικατοπτρίζει τη δυσφορία που επικρατεί γενικότερα στην ιταλική βιομηχανία της μόδας. Οι πωλήσεις του κλάδου έπεσαν κατά 4% πέρυσι και προβλέπεται να συρρικνωθούν κατά 5% ακόμη εφέτος. Μάλιστα η οικονομική κρίση φαίνεται ότι έχει πλήξει ιδιαίτερα τους ιταλούς σχεδιαστές, οι οποίοι ζήτησαν κρατική βοήθεια. Για τον Καβάλι το πρόβλημα εστιάζεται στο ότι η Ιttiere, θυγατρική του ομίλου ΙΤ Ηolding, στον οποίον ανήκει ο οίκος Gianfranco Ferr, υπέβαλε αίτηση πτώχευσης στις αρχές Φεβρουαρίου, ενώ και ο ίδιος ο όμιλος από τις 26 Φεβρουαρίου μπήκε σε διαχειριστικό έλεγχο αφού η Ιttiere μετράει το 60% των αποτελεσμάτων του. Η κίνηση αυτή προκάλεσε την έκδοση μιας επείγουσας ανακοίνωσης από τον οίκο Gianfranco Ferr που υπογράμμιζε ότι η παρουσίαση της συλλογής στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου «θα γίνει κανονικά». Ενώ και το πρόβλημα που παρουσιάστηκε στην Just Cavalli δεν έχει σχέση με την πρώτη συλλογή του οίκου Roberto Cavalli, η οποία παρουσιάστηκε κανονικά την περασμένη Κυριακή, έχοντας όμως αφήσει στο παρελθόν την υπερβολή και τα λαμπερά χρώματα. Ο 68χρονος Ρομπέρτο Καβάλι και η σύζυγός του Εύα Ντούρινγκερ παρουσίασαν την πρώτη τους συλλογή στο Μιλάνο το 1994. Η σειρά Just Cavalli, που στοχεύει σε ένα πιο νεανικό γυναικείο κοινό, χρησιμοποιώντας την Κέιτ Μος στις διαφημιστικές της καμπάνιες, δημιουργήθηκε το 1998.

Αλλοι σχεδιαστές χρησιμοποιούν αυτή την καμπή σαν αφετηρία. Αυτό επιχειρεί εξάλλου ο Τζιανκάρλο ντι Ρίζιο, διευθύνων σύμβουλος του Versace. Ο οίκος ανακοίνωσε μόλις ότι αναβιώνει τη σειρά Versus (εμφανίστηκε το 1989 και είχε περιοριστεί από το 2004), με τη συνεργασία του βρετανού σχεδιαστή Κρίστοφερ Κέιν, ο οποίος επιμελήθηκε μια πρώτη συλλογή αξεσουάρ, τα οποία αποδεικνύονται το πιο εμπορικό κομμάτι ενός σήματος. Η απόφαση αυτή ωστόσο δεν περιέχει μόνο μεγάλη δόση αισιοδοξίας, αν κρίνει κανείς από τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά. Είναι και μια έξυπνη κίνηση στρατηγικής, αφού η Versus είναι η πιο προσιτή σειρά του πολυτελούς σήματος καθώς ο Versace αρνείται να μπει στη διαδικασία των εκπτώσεων.

Το ενδιαφέρον είναι ότι ο Ρομπέρτο Καβάλι ανακοίνωσε ότι ματαιώνει την παρουσίαση της συλλογής του μία ημέρα αφότου λάνσαρε στην Ιταλία πιστωτική κάρτα που φέρει το όνομα του οίκου του σε συνεργασία με την Corpcom GmbΗ. Απευθυνόμενος μάλιστα σε καταναλωτές που εστιάζουν στην πολυτέλεια και με στόχο να τους προσελκύσει, προσφέρει VΙΡ υπο δοχή στις μπουτίκ του, προσκλήσεις στις επιδείξεις των συλλογών του, καθώς και προνόμια στις αγορές. Από την άλλη, φαίνεται να αντιστέκεται στην κρίση αφού εγκαινιάζει μια πενταώροφη μπουτίκ στην οδό Φομπούρ Σεντ Ονορέ στο Παρίσι. «Είναι τρελό τη στιγμή που περνάμε αυτή την κρίση, αλλά το ήθελα πάρα πολύ. Ηταν το όνειρό μου» δήλωσε.

Αντίκτυπος στην εικόνα
Δεν είναι, όμως, μόνο το πιο πρόσφατο θύμα της διεθνούς οικονομικής κρίσης που «αμαύρωσε» την Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου. Η αδυναμία του οίκου Cavalli προκαλεί αίσθηση εξαιτίας του αντικτύπου που έχει στην εικόνα του. «Συνέβη πολύ ξαφνικά, δεν μπορούσα να είμαι σίγουρος ότι η Ιttiere θα ήταν σε θέση να παραδώσει τη συλλογή και έτσι πήρα την απόφαση να σταματήσω» σημείωσε ο Ρομπέρτο Καβάλι στη συνέντευξη Τύπου. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η καμπάνια μάρκετινγκ και πωλήσεων έπρεπε να είχε ξεκινήσει στις 15 Ιανουαρίου, τελικά άρχισε στις 20 Φεβρουαρίου, ενώ και οι παραδόσεις της νέας συλλογής έχουν καθυστερήσει.

Το πρόγραμμα της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου, το οποίο ολοκληρώθηκε στις 4 Μαρτίου, ήταν φτωχότερο σε σχέση με άλλες χρονιές αφού αρκετά σήματα επέλεξαν να μη συμμετέχουν, εξοικονομώντας τα χρήματα λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών. Πέρυσι εξάλλου 95 οίκοι παρουσίασαν τα σόου τους, ενώ εφέτος η διοργάνωση προσέλκυσε 78, με τους μικρότερους οίκους να προτιμήσουν την αποχή. Και πάλι το γυναικείο πρετ-α-πορτέ έμεινε σχεδόν «αλώβητο», αφού παραμένουν «όλα τα μεγάλα ονόματα», σε σχέση με τις ανδρικές συλλογές που παρουσιάστηκαν τον Ιανουάριο, όπως υπογραμμίζει o Μάριο Μποζέλι επικεφαλής του Ιταλικού Επιμελητηρίου Μόδας. Αντίθετα οι παρουσιάσεις των ανδρικών σειρών συρρικνώθηκαν κατά 20%. Αρκετοί μάλιστα είναι οι οίκοι που έκαναν δραστικές περικοπές δαπανών, όπως ο Valentino, ο Fendi και ο Μarni, και δήλωσαν ότι εφέτος ακυρώνουν τις επιδείξεις των ανδρικών συλλογών τους στην προσπάθεια ελέγχου των οικονομικών τους.

Αγώνας δρόμου για επενδυτικά κεφάλαια
ΣΤΑ ΜΕΣΑΙανουαρίου ο Ρομπέρτο Καβάλι είχε ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει στην πώληση του 20% της επιχείρησής του στο ιταλικό ιδιωτικό επενδυτικό κεφάλαιο Clessidra SGR SpΑ ως αντιστάθμισμα στην ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας. « Είμαι κοντά στην επίτευξη αρχικής συμφωνίας για την πώληση μειοψηφικής συμμετοχής στην Clessidra, με την οποία βρίσκομαι σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις», ανέφερε ο σχεδιαστής σε δηλώσεις του στην εφημερίδα «Ιl Sole 24 Οre», ενώ δεν έκρυψε ότι διατηρεί την ελπίδα να μπει η εταιρεία του στο χρηματιστήριο μέσα στα επόμενα τρία- τέσσερα χρόνια.

Είναι αρκετός καιρός που ο ιταλός μόδιστρος προσπαθεί να πουλήσει μερίδιο της επιχείρησής του. Από το 2007 βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις, ωστόσο τον Ιούλιο ακύρωσε τη διαδικασία εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, η οποία οδήγησε στην πτώση των τιμών. Ως τον Μάιο του 2008, οπότε έκλεισε η περίοδος προσφοράς για τον οίκο του, είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον 13 εταιρειών ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, ανάμεσα στις οποίες είναι οι αμερικανικές Carlyle Group και Βlackstone, οι βρετανικές Αpax Ρartners, CVC και ΚΚR και η ιταλική Ιnvestitori Αssociati. Ο λόγος που τον ώθησε σε αυτή την απόφαση ήταν κοινός με όλους τους προηγούμενους που το τόλμησαν. Η πώληση του μεριδίου σε επενδυτικό κεφάλαιο θα χρηματοδοτούσε την επέκταση της φίρμας του σε διεθνές επίπεδο. Αρχικά ο Καβάλι είχε δηλώσει ότι σκεφτόταν να πουλήσει ως και το 30% της επιχείρησής του, το οποίο εκτιμούσε ότι θα έφθανε στα 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο στη διάρκεια κατάθεσης των προσφορών οι απαιτήσεις του μειώθηκαν και μείωσε τις προσδοκίες του, λέγοντας ότι δεν θα δεχόταν προσφορές κάτω από 1,4 δισ. ευρώ. Ως εναλλακτική μάλιστα εξέφρασε την πρόθεσή του να πλησιάσει απευθείας επενδυτές από τη Μέση Ανατολή. «Εχουν πάρα πολλά χρήματα και θέλουν να βάλουν τις δημιουργίες μου παντού,από τα ξενοδοχεία ως τα κλαμπ.Γιατί όχι;» αναρωτήθηκε.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk