Ο περασμένος μήνας των εκπτώσεων διέψευσε οικτρά τις προσδοκίες που γέννησε ο Ιανουάριος

Δραματική κάμψη των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο

ΣΕ «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ» βρίσκεται η κατανάλωση, η οποία αποτελούσε μια από τις βασικές κινητήριες δυνάμεις των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια. Ακόμη και ο «σκληρός πυρήνας» της, που είναι η αγορά των τροφίμων, δέχεται ισχυρές πιέσεις καθώς ο φόβος και η οικονομική ανασφάλεια «συντηρητικοποιούν» τον έλληνα καταναλωτή και διαμορφώνουν ένα νέο καταναλωτικό πρότυπο. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν συνεχώς έδαφος στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ, ενώ πτώση πωλήσεων κατα γράφεται ακόμη και στο γάλα. Η αγορά του αυτοκινήτου βρίσκεται υπό κατάρρευση. Η αντικατάσταση ΙΧ αναβάλλεται επ΄ αόριστον, ενώ πλέον οι οδηγοί αναζητούν επιμόνως το φθηνό βενζινάδικο. Το μέγεθος της κρίσης γίνεται εμφανές αν ληφθεί υπόψη η σημαντική μείωση που παρουσιάζουν οι πωλήσεις καυσίμων. Στο ντίζελ κίνησης, κατ΄ εξοχήν καύσιμο των επαγγελματικών οχημάτων, αγγίζει ακόμη και το 15% στο πρώτο δίμηνο, αποδεικνύοντας τον περιορισμό των μεταφορών προϊόντων και εμπορευμάτων, ενώ στην αμόλυβδη βενζίνη φθάνει στο 7%. Οι εκπτώσεις του Φεβρουαρίου δεν στάθηκαν ικανές να τονώσουν τους τζίρους των εμπορικών καταστημάτων και οι έμποροι πλέον μονιμοποιούν τις προσφορές. Τα καταναλωτικά δάνεια που συντηρούσαν τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας τα προηγούμενα χρόνια δίνονται πλέον με αυστηρότερα κριτήρια και είναι κατά πολύ λιγότερα. Επίσης, η τάση που καταγράφεται το πρώτο δίμηνο του 2009 αναμένεται να επιδεινωθεί στη διάρκεια του έτους, τροφοδοτώντας τη συρρίκνωση της ανάπτυξης.

ΣΕ «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ» βρίσκεται η κατανάλωση, η οποία αποτελούσε μια από τις βασικές κινητήριες δυνάμεις των υψηλών ρυθμών ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια. Ακόμη και ο «σκληρός πυρήνας» της, που είναι η αγορά των τροφίμων, δέχεται ισχυρές πιέσεις
καθώς ο φόβος και η οικονομική ανασφάλεια «συντηρητικοποιούν» τον έλληνα καταναλωτή και διαμορφώνουν ένα νέο καταναλωτικό πρότυπο. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν συνεχώς έδαφος στα ράφια και στα ψυγεία των σουπερμάρκετ, ενώ πτώση πωλήσεων κατα
γράφεται ακόμη και στο γάλα. Η αγορά του αυτοκινήτου βρίσκεται υπό κατάρρευση. Η αντικατάσταση ΙΧ αναβάλλεται επ΄ αόριστον, ενώ πλέον οι οδηγοί αναζητούν επιμόνως το φθηνό βενζινάδικο. Το μέγεθος της κρίσης γίνεται εμφανές αν ληφθεί υπόψη η σημαντική μείωση που παρουσιάζουν οι πωλήσεις καυσίμων. Στο ντίζελ κίνησης, κατ΄ εξοχήν καύσιμο των
επαγγελματικών οχημάτων, αγγίζει ακόμη και το 15% στο πρώτο δίμηνο, αποδεικνύοντας τον περιορισμό των μεταφορών προϊόντων και εμπορευμάτων, ενώ στην αμόλυβδη βενζίνη φθάνει στο 7%. Οι εκπτώσεις του Φεβρουαρίου δεν στάθηκαν ικανές να τονώσουν τους τζίρους των εμπορικών καταστημάτων και οι έμποροι πλέον μονιμοποιούν τις προσφορές. Τα καταναλωτικά
δάνεια που συντηρούσαν τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας τα προηγούμενα χρόνια δίνονται πλέον με αυστηρότερα κριτήρια και είναι κατά πολύ λιγότερα. Επίσης, η τάση που καταγράφεται το πρώτο δίμηνο του 2009 αναμένεται να επιδεινωθεί στη διάρκεια του έτους, τροφοδοτώντας τη συρρίκνωση της ανάπτυξης.

Καταστρεπτικός ήταν για το λιανεμπόριο ο Φεβρουάριος του 2009. Η κάμψη των πωλήσεων προκάλεσε ρίγη πανικού στις διοικήσεις και στα στελέχη μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων. Οι αναιμικές ελπίδες που προκάλεσε σε στελέχη και επιχειρηματίες ο Ιανουάριος του εφετινού χρόνουόλοι υποστηρίζουν ότι «κάτι κινήθηκε στην αγορά», με την κεκτημένη ταχύτητα της μείωσης των τιμών του περασμένου Δεκεμβρίου, αλλά και των περιορισμένων ανατιμήσεων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνιαεξανεμίστηκαν. Η ανάπτυξη με γεωμετρική πρόοδο των συνεπειών της κρίσης, μήνα με τον μήνα, προκαλεί «δεύτερες σκέψεις» και είναι αρκετοί εκείνοι οι οποίοι εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση θα έχει μεγαλύτερη ένταση και βάθος απ΄ ό,τι αρχικά πίστευαν. Το εφιαλτικό σενάριο κυριαρχεί πλέον στις εκτιμήσεις των περισσότερων παραγόντων της αγοράς.

Στις μεγάλες αλυσίδες των σουπερμάρκετ στην καλύτερη περίπτωση οι πωλήσεις παρέμειναν στα επίπεδα του Φεβρουαρίου του 2008. Στην καλύτερη όμως περίπτωση… Αρκετές αλυσίδες είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται ακόμη και ως 5%. Και τα πράγματα θα ήταν χειρότερα αν εφέτος η Σαρακοστή δεν έπεφτε ενωρίτερα κατά μία εβδομάδα. Η τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου ήταν αυτή που τόνωσε τις πωλήσεις και βελτίωσε τελικώς τα αποτελέσματα των αλυσίδων. Αν όμως οι πωλήσεις μειώθηκαν στις μεγάλες αλυσίδες ως και 5%, στις μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις του κλάδου οι πωλήσεις μειώθηκαν από 7% ως 9%. Αλλά γενικώς οι κατηγορίες των τροφίμων διασώζονται, εν αντιθέσει με τα είδη καθαρισμού και οικιακής χρήσης που παρουσιάζουν εντυπωσιακή μείωση πωλήσεων, αν και, απ΄ ό,τι φαίνεται, κατά ένα μέρος αυτό οφείλεται στις προσφορές μειωμένων τιμών που έγιναν σε αυτές τις κατηγορίες. Ολοι πλέον αναζητούν τρόπους να αντιμετωπίσουν την κρίση διότι φοβούνται ότι «τα χειρότερα είναι μπροστά τους». Το θέμα των ανατιμήσεων ιεραρχείται ως το σημαντικότερο. Αν και εφέτος η κατάσταση στο τομέα των τιμών είναι σαφώς πολύ διαφορετική απ΄ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια (είναι πρωτοφανές στην αρχή του χρόνου προμηθευτικές εταιρείες είτε να ανακοινώνουν τιμοκαταλόγους με μειώσεις τιμών ή να ανακαλούν ανατιμήσεις με το πρώτο υπουργικό νεύμα, πράγμα που σημαίνει ότι είχαν περισσότερο «ψυχολογικά» αίτια παρά πραγματικά), ωστόσο οι αλυσίδες επιμένουν και συνεχίζουν να πιέζουν τους προμηθευτές τους να μην κάνουν ανατιμήσεις. Και τούτο διότι τα σουπερμάρκετ έχουν κάθε λόγο οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων να παραμείνουν σταθερές ή και να μειωθούν ακόμη, διότι μπορούν να βελτιώσουν την ανταγωνιστική τους θέση έναντι των discounters στην παρούσα συγκυρία.

Από την άλλη πλευρά, αρχής γενομένης από τους μεγάλους πολυεθνικούς ομίλους, το μοντέλο των προσφορών που κυριάρχησε στην αγορά κυρίως από το 2001 και εντεύθεν έχει αλλάξει. Εχουν πλέον καταλάβει ότι η προσφορά δώρων με την αγορά ενός προϊόντος (το οποίο συνήθως κανείς δεν θα το αγόραζε διαφορετικά) έχει εξαντλήσει τη δυναμική του και το μόνο που έκανε ήταν να γεμίζει τα ράφια και τις αποθήκες των σουπερμάρκετ. Ετσι λοιπόν άλλαξαν. Αυτή τη φορά προχωρούν σε άμεσες μειώσεις τιμών, με εμφανή τρόπο επί της συσκευασίας του προϊόντος. Είναι αυτό που αναγνωρίζει ο καταναλωτής, αλλά και παράλληλα μια «γραμμή άμυνας» για να περιορίσουν τις διαρροές όλο και περισσότερων καταναλωτών προς τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας». Αν και, τουλάχιστον οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι, εκτός από τον «μηχανισμό» των προσφορών, αναμένεται να διαμορφώσουν δίπλα στις ισχυρές «φίρμες» που διαθέτουν μια νέα κατηγορία σαφώς φθηνότερων ομοειδών προϊόντων (ήδη αυτή η τάση έχει αρχίσει να γίνεται εμφανής στην αγορά). Πρόκειται για μια επιλογή η οποία προκύπτει ως ανάγκη λόγω του γεγονότος ότι τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» προϊόντος του χρόνου βελτιώνουν συνεχώς τη θέση τους στην αγορά.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Κινήσεις κρυφές Είναι πλέον αποφασισμένος να σταματήσει να... κρύβει τα πούρα του μέσα στα ροζ ρόλεϊ της Τίτι Βανίλι. ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk