Ρωσίδα καλλονή φέρνει την αγγλική τέχνη στη Μόσχα

Είναι Ρωσίδα και μόλις 23 ετών. Ευκατάστατη, κοσμοπολίτισσα, με σπουδές στη Μεγάλη Βρετανία και στις ΗΠΑ, η Μαρία Μπαϊμπάκοβα φέρεται αποφασισμένη να συστήσει στο κοινό της πατρίδας της ό,τι πιο φρέσκο έχει αναδείξει η βρετανική τέχνη. Η περίπτωσή της μοιάζει με εκείνη της συντρόφου τού Ρόμαν Αμπράβοβιτς , της ιδιοκτήτριας γκαλερί Ντάρια Ζούκοβα. Με τη διαφορά ότι η δεσποινίς Μπαϊμπάκοβα είναι ακόμη πιο νέα από την κοπέλα του πάμπλουτου ιδιοκτήτη της Τσέλσι. Πριν από …

Είναι Ρωσίδα και μόλις 23 ετών. Ευκατάστατη, κοσμοπολίτισσα, με σπουδές στη Μεγάλη Βρετανία και στις ΗΠΑ, η Μαρία Μπαϊμπάκοβα φέρεται αποφασισμένη να συστήσει στο κοινό της πατρίδας της ό,τι πιο φρέσκο έχει αναδείξει η βρετανική τέχνη. Η περίπτωσή της μοιάζει με εκείνη της συντρόφου τού Ρόμαν Αμπράβοβιτς , της ιδιοκτήτριας γκαλερί Ντάρια Ζούκοβα. Με τη διαφορά ότι η δεσποινίς Μπαϊμπάκοβα είναι ακόμη πιο νέα από την κοπέλα του πάμπλουτου ιδιοκτήτη της Τσέλσι.

Πριν από περίπου έναν χρόνο άρωμα σοκολάτας ξεχυνόταν στον αέρα μέσα από το κατασκευασμένο με κόκκινα τούβλα εργοστάσιο που, λίγες εκατοντάδες μέτρα μακρύτερα από το Κρεμλίνο, αποτελεί ήδη από τον 19ο αιώνα ένα από τα χαρακτηριστικότερα σημεία της Μόσχας. Σήμερα το συγκεκριμένο κτίριο ετοιμάζεται να φιλοξενήσει μια έκθεση έργων των σημαντικότερων νεαρών βρετανών καλλιτεχνών- αντικατοπτρίζοντας έτσι τα γούστα των ρώσων φιλότεχνων, που έχουν αρχίσει και διαφοροποιούνται. Η διεύθυνση της αίθουσας τέχνης στην οποία μεταμορφώθηκε το πρώην εργοστάσιο δεν ανήκει σε άλλον από τη Μαρία Μπαϊμπάκοβα. Μια γυναίκα που, ως φαίνεται, αποτελεί μέρος της επανάστασης που συντελείται στη Ρωσία σχετικά με τη σύγχρονη τέχνη.

Πρωταγωνιστές της μια ομάδα πλούσιων και φιλόδοξων νεαρών, κανείς εκ των οποίων δεν έχει πατήσει τα τριάντα. Κόρη υψηλόβαθμου στελέχους του ρωσικού «γίγαντα του νικελίου» Νorilsk Νickel, η νεαρή γκαλερίστρια γεννήθηκε στη Μόσχα και μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της επέστρεψε εκεί για να στήσει την γκαλερί της. « Αυτό είναι κάτι πραγματικά καινούργιο για τη Μόσχα» ανέφερε η ίδια την περασμένη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια μιας αυτοσχέδιας ξενάγησης στην έκθεση. Σύμφωνα με τα λεγόμενά της, η ίδια ανακάλυψε την τοποθεσία σε μια επίσκεψή της παρακινούμενη από την επιθυμία της να μάθει πώς παράγεται η σοκολάτα. Μόλις όμως πληροφορήθηκε ότι το εργοστάσιο επρόκειτο να κλείσει, αποφάσισε να νοικιάσει έναν όροφο και να τον μετατρέψει σε χώρο τέχνης.

Οι περισσότεροι από τους 22 καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση δεν έχουν γεννηθεί στη Μεγάλη Βρετανία αλλά όλοι έχουν ως βάση τους το Λονδίνο. Η εμπνεύστρια της έκθεσης ήθελε να απομακρυνθεί από τις τακτικές-σοκ του κινήματος των Νεαρών Βρετανών Καλλιτεχνών με ηγέτες τους Ντέιμιεν Χερστ και Τρέισι Εμιν, το οποίο άνθησε κυρίως τη δεκαετία του 1990. Το θέμα που διατρέχει όλη την έκθεση είναι η ζωή στο άστυ. Στα εκθέματα περιλαμβάνονται βίντεο, φωτογραφίες, καθώς και μια εγκατάσταση στην οποία ο θεατής καλείται να σκαρφαλώσει.

Ησύγχρονη τέχνη που γίνεται με σκοπό να σοκάρει είναι περισσότερο «επιθετική» στη Ρωσία από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές εκθέσεις να κλείνουν έπειτα από μηνύσεις που δέχονται οι επιμελητές τους. Μια έκθεση σε τόπους όπου «αναπνέει» η ρωσική Ορθοδοξία έχει σίγουρο μέλλον υπό την προϋπόθεση ότι μένει μακριά από προκλητικές πολιτικές αναφορές. Η Μπαϊμπάκοβα αναφέρει ότι η υποδοχή της προσπάθειάς της υπήρξε ενθαρρυντική. Δεν φαίνεται ωστόσο ότι συμφωνούν όλοι μαζί της. «Τίποτα δεν μου άρεσε σε αυτή την έκθεση» σχολίασε η ξακουστή ρωσίδα κριτικός τέχνης Εκατερίνα Ντεγκό. «Ακόμη και τα καλύτερα κομμάτια διέθεταν την ποιότητα δημιουργίας ενός σπουδαστή». Μακριά από Πούτιν και Μεντβέντεφ
«Είμαι πολύ χαρούμενη που έφερα μια έκθεση μοντέρνας βρετανικής τέχνης στη Μόσχα» σημειώνει η Μπαϊμπάκοβα. «Στο παρελθόν,με τις σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και Μεγάλης Βρετανίας φορτωμένες από πολιτικές δυσκολίες,η βρετανική τέχνη δεν υπήρξε πρώτη προτεραιότητα». Παρ΄ ότι η ίδια αναφέρεται στις σχέσεις των δύο χωρών, παραμένει προσεκτική όταν έχει να χειριστεί θέματα πολιτικής σημασίας. Στην πρώτη έκθεση που φιλοξένησε η εν λόγω γκαλερί το περασμένο έτος ζητήθηκε από νεαρούς ανερχόμενους ρώσους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν καινούργια έργα, αποκλείοντας όμως κάθε πολιτική αναφορά. «Ζητήσαμε από τους καλλιτέχνες να μείνουν μακριά από τον Πούτιν και τον Μεντβέντεφ διότι,παρ΄ ότι πιστεύουμε ότι υπάρχει θέση και για τέτοια θέματα,δεν είναι απαραίτητο να περιλαμβάνονται σε κάθε έκθεση» συμπληρώνει η Μπαϊμπάκοβα. «Ολο αυτό θυμίζει τα κατάλοιπα της μετασοβιετικής εποχής,όταν επιτέλους μπορούσαμε να διαλαλήσουμε πόσο μισούσαμε τη Σοβιετική Ενωση.Τώρα αυτό μεταφράζεται στον Πούτιν και τον Μεντβέντεφ» καταλήγει.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Η Καλντέρα η επιλογή να εκδράμουν αυτές τις άκρως επικίνδυνες ημέρες, με τη μετάλλαξη Ομικρον να σαρώνει τα πάντα, στην αγαπημένη... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk