Στο μυαλό του ινιοπτερύγιου

Απολιθωμένο ψάρι 300 εκατ. ετών έκρυβε τον αρχαιότερο εγκέφαλο

Εξελιγμένες τεχνικές απεικόνισης αποκάλυψαν το αρχαιότερο γνωστό αποτύπωμα εγκεφάλου μέσα στο απολίθωμα ενός ψαριού που ζούσε πριν από 300 εκατ. χρόνια στην περιοχή του σημερινού Κάνσας και της Οκλαχόμα.

«Οι απολιθωμένοι εγκέφαλοι είναι σπάνιοι και ο συγκεκριμένος είναι με διαφορά το παλαιότερο γνωστό δείγμα. Απολιθωμένοι μαλακοί ιστοί είχαν βρεθεί και στο παρελθόν, συνήθως όμως ήταν μύες και όργανα όπως τα νεφρά» δήλωσε ο παλαιοντολόγος Τζον Μέισι του Αμερικανικού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας στη Ν. .Υόρκη.

Ο Μέισι έστειλε το απολίθωμα για εξέταση στο Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Ακτινοβολίας Σύγχροτρου, έναν επιταχυντή για ερευνητική χρήση που βρίσκεται στη Γκρενόμπλ της Γαλλίας.

Η εξέταση του δείγματος με τις ισχυρές ακτίνες Χ που παράγει το σύγχροτρο έδωσε τρισδιάστατες εικόνες του κεφαλιού του έδειξε μια παράξενη μάζα μέσα στο κρανίο. Όπως αποδείχτηκε, ήταν ο εγκέφαλος του πρωτόγονου «πλάσματος».

«Τώρα που ξέρουμε ότι οι εγκέφαλοι μπορούν να διατηρηθούν σε τόσο αρχαία απολιθώματα, μπορούμε να αρχίσουμε να ψάχνουμε και γι’ άλλους. Έχουμε περιορισμένες πληροφορίες για τους εγκεφάλους των πρώτων σπονδυλωτών» δήλωσε ο Μέισι.

Το προϊστορικό ψάρι κατατάσσεται στα ινιοπτερύγια, εξαφανισμένους συγγενείς των καρχαριών με οστά από χόνδρο.

Τα ινιοπτερύγια -αξιοπερίεργα πλάσματα με μεγάλα κρανία, πελώρια μάτια, κοφτερά δόντια και μεγάλα πτερύγια- ζούσαν κάποτε σε αφθονία στους ωκεανούς, σε ρηχά και λασπώδη νερά, και είχαν μήκος περίπου μισό μέτρο.

Ο μικροσκοπικός εγκέφαλος που βρέθηκε, έχει διαστάσεις 1,5 επί 7 χιλιοστά και προσφέρει σημαντικά στοιχεία για την εξέλιξη των ψαριών, εκτιμούν οι παλαιοντολόγοι.

Ο απολιθωμένος εγκέφαλος διαθέτει έναν καλά ανεπτυγμένο λοβό για την όραση, ενώ η περιοχή που αναλαμβάνει την ακοή είναι μάλλον περιορισμένη.

Η ανακάλυψη δημοσιεύεται στο Proceeding of the National Academy of Science σε συνεργασία με τους ερευνητές στη Γαλλία.

• Η Καλντέρα η επιλογή να εκδράμουν αυτές τις άκρως επικίνδυνες ημέρες, με τη μετάλλαξη Ομικρον να σαρώνει τα πάντα, στην αγαπημένη... ΣΙΒΥΛΛΑ |