Oι συνεχιζόμενες πειρατικές επιθέσεις στον Κόλπο του Αντεν στα χωρικά ύδατα ανοικτά της Σομαλίας και της Υεμένης κερδίζουν ημέρα με την ημέρα ολοένα υψηλότερη θέση στην ατζέντα της διεθνούς κοινότητας η οποία παρακολουθεί εδώ και μήνες του σομαλούς πειρατές να έχουν καταστήσει άχρηστο κάθε μέτρο που έχει λάβει η διεθνής κοινότητα για την πάταξη του φαινομένου.

Τα αρχικά μέτρα που έλαβε το Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών ύστερα από τις παρεμβάσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, σύμφωνα με τα οποία ναυτικές δυνάμεις που βρίσκονταν στην περιοχή μπορούσαν να επιχειρούν κατά των πειρατών τόσο εντός όσο και εκτός των χωρικών υδάτων της Σομαλίας χωρίς καμία προειδοποίηση, δεν κατάφεραν να πτοήσουν τους πειρατές που συνέχισαν να «κτυπούν» κάθε είδους και μεγέθους πλοία που κινούνταν στην περιοχή.

Μόλις πρόσφατα στο κυνήγι των σομαλών πειρατών ενεπλάκη και η Κεντρική Υπηρεσία Πληροφοριών των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, η παρουσία της οποίας έγινε εντονότερη σχεδόν ταυτόχρονα με την εμφάνιση των σεναρίων που συνδέουν τους σομαλούς πειρατές με την Αλ Κάιντα.

Η εμφάνιση της CΙΑ όμως, η συνεχής ενίσχυση του μετώπου κατά της πειρατείας, αλλά και η απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ να επιτρέψει την εκδήλωση χερσαίων επιχειρήσεων στη Σομαλία κινητοποίησε και την Κίνα η οποία αποφάσισε να συμμετάσχει και αυτή πλέον στην πολυεθνική ναυτική δύναμη που έχει αναπτυχθεί στην περιοχή.

Η CΙΑ στις 4 Δεκεμβρίου στο πλαίσιο της επίσημης παρουσίασης του Worldfact 2008 παρουσίασε και μια εκτεταμένη αναφορά του σχετικά με τα σημεία του πλανήτη στα οποία εκτιμά η υπηρεσία ότι είναι επικίνδυνα για την εκδήλωση πειρατικών επιθέσεων, αλλά και ένοπλων ληστειών. Αυτό που φαίνεται να προκαλεί την ανησυχία των αμερικανών αναλυτών είναι ότι οι πειρατές σε κάποια από τα σημεία αυτά δεν κάνουν κανέναν διαχωρισμό σε εμπορικά πλοία ή σκάφη αναψυχής και εκδηλώνουν τις επιθέσεις τους προς τους πάντες και τα πάντα.

Σύμφωνα με την έκθεση της CΙΑ, αυτή τη χρονική στιγμή υπάρχουν 18 σημεία στον πλανήτη στα οποία καταγράφεται δραστηριότητα πειρατών. Αυτά τα 18 σημεία περιλαμβάνονται στην έκθεση η οποία συνοδεύεται από σχόλια των αμερικανών αναλυτών για το τι πρέπει να προσέχουν αυτοί που ταξιδεύουν στις εν λόγω γεωγραφικές περιοχές.

Οι πειρατές όμως στον Κόλπο του Αντεν έχουν πλέον αποθρασυνθεί τελείως. Αδιαφορούν για την παρουσία ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή και συνεχίζουν το καταστρεπτικό τους έργο με αμείωτο ρυθμό. Ολα αυτά υποτίθεται ότι θα αλλάξουν πολύ σύντομα.

Αυτό που γνώριζαν οι σομαλοί πειρατές ως τώρα ήταν ότι, ακόμη και αν έρχονταν σε επαφή με τις ναυτικές δυνάμεις, αυτές δεν είχαν την άδεια να τους επιτεθούν παρά μόνο να αμυνθούν αν δέχονταν επίθεση. Με βάση αυτή την πραγματικότητα ελάχιστα μπορούσαν να κάνουν οι ναυτικές δυνάμεις ακόμη και αν εκδηλωνόταν μπροστά τους πειρατική επίθεση, κάτι που συνέβη άλλωστε σε μερικές περιπτώσεις.

Ο λόγος για τον οποίο οι ναυτικές δυνάμεις δεν μπορούσαν να επέμβουν οφείλονταν στο ότι υπήρχαν απόρρητες αναφορές που τόνιζαν ότι οι σομαλοί πειρατές χρησιμοποιούσαν πλοία-ξενιστές που ταξίδευαν στην ανοικτή θάλασσα από τα οποία εκδήλωναν τις επιθέσεις τους. Σε έναν δίαυλο που θεωρείται από τους πλέον πολυσύχναστους στον πλανήτη, πλάτους 200 ναυτικών μιλίων και μήκους 700 κανείς δεν μπορούσε να είναι βέβαιος ποιο από τα εκατοντάδες πλοία που ανέβαιναν και κατέβαιναν ήταν πλοίοξενιστής.

Το επόμενο βήμα ήταν το Συμβούλιο Ασφαλείας να δώσει το «πράσινο φως» στις ναυτικές δυνάμεις που βρίσκονται στην περιοχή να αποφασίζουν οι ίδιες τον τρόπο αντίδρασής τους απέναντι στο διαρκώς αυξανόμενο φαινόμενο των πειρατικών επιθέσεων.

Το ελεύθερο πυρ, όμως, φαίνεται ότι τελικά προκάλεσε περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι θα έλυνε, αφού οι φόβοι αρκετών επιβεβαιώθηκαν με τον πλέον άσχημο τρόπο όταν πολεμικό πλοίο των Ινδιών την περασμένη εβδομάδα κτύπησε αλιευτικό σκάφος με ψαράδες τους οποίους εξέλαβε ως πειρατές.

Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ ωστόσο προχώρησε ακόμη ένα βήμα παραπέρα, εγκρίνοντας μόλις πριν από λίγες ημέρες την εκδήλωση και χερσαίων επιχειρήσεων στο έδαφος της Σομαλίας με στόχο την εκκαθάριση των σημείων εκείνων στα οποία εκτιμάται ότι υπάρχουν θύλακες πειρατών.

Το ΝΑΤΟ ωστόσο αντιτίθεται σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις, καθώς οι εμπειρίες του παρελθόντος ειδικά από τη Σομαλία είναι άσχημες. Η πίεση, όμως, είναι ασφυκτική και στους διαδρόμους του ΝΑΤΟ δείχνουν πλέον να αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να ληφθούν ακόμη πιο αυστηρά και δυναμικά μέτρα, ειδικά την περίοδο αυτή που έχουν αρχίσει να διακινούνται σενάρια τα οποία συνδέουν τους σομαλούς πειρατές με παρακλάδια της Αλ Κάιντα, αλλά και άλλες τρομοκρατικές οργανώσεις για τις οποίες λέγεται ότι εξοπλίζουν τους πειρατές με σύγχρονη τεχνολογία.

Τα κτυπήματα των σομαλών πειρατών, όμως, χαρακτηρίζονται ήδη από μια εξοικείωση με τις σύγχρονες τεχνολογίες, κυρίως των επικοινωνιών, ενώ την ίδια ώρα μας δείχνουν ότι οι πειρατές έχουν ένα συγκεκριμένο μοντέλο επίθεσης το οποίο ακολουθούν με θρησκευτική ευλάβεια. Από τις ελάχιστες φορές που απετράπησαν πειρατικές επιθέσεις, το συμπέρασμα που προέκυψε ήταν ότι οι επιθέσεις αυτές δεν ολοκληρώθηκαν είτε επειδή οι πειρατές συνάντησαν μια πρωτότυπη αντίδραση την οποία δεν ήξεραν πώς να διαχειριστούν είτε τα πληρώματα έδειξαν ετοιμότητα στο να τους αντιμετωπίσουν.

Εκαναν κατάληψη και σε ιστιοπλοϊκό

Μέλη των Ειδικών Δυνάμεων του Λιμενικού Σώματος της Μαλαισίας ενώ πραγματοποιούν επιχείρηση νηοψίας. Αυτό που ανησυχεί πλέον τη διεθνή κοινότητα είναι το γεγονός ότι οι σομαλοί πειρατές στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων έχουν κάνει στροφή και εκδηλώνουν επιθέσεις κατά αλιευτικών σκαφών RΕUΤΕRS

Στη διάρκεια της εβδομάδας αυτής νέα περιστατικά πειρατικών επιθέσεων καταγράφηκαν στον μακρό κατάλογο των ως τώρα πειρατικών επιθέσεων. Δύο εμπορικά πλοία καθώς και ένα ιστιοπλοϊκό κατελήφθησαν από σομαλούς πειρατές στον Κόλπο του Αντεν, αναφέρει ο Αντριου Μουανγκούρα, επικεφαλής του προγράμματος αρωγής στους ναυτικούς της Δ. Αφρικής που έχει την έδρα του στη Κένυα. Τα δύο εμπορικά πλοία ήταν ένα φορτηγό και ένα σκάφος υποστήριξης μονάδας άντλησης πετρελαίου. Στο ιστιοπλοϊκό σκάφος, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, επιβαίνουν δύο άτομα. Οι νέες επιθέσεις σημειώθηκαν μόλις μία ημέρα μετά την έγκριση ψηφίσματος από το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ που ενισχύει τη δυνατότητα στις ξένες δυνάμεις να καταπολεμούν την πειρατεία εντός των ορίων των σομαλικών χωρικών υδάτων. Εξάλλου η Βρετανία και η Κένυα υπέγραψαν πρωτόκολλο συνεργασίας που επιτρέπει στο Βρετανικό Πολεμικό Ναυτικό, σε περίπτωση σύλληψης πειρατών ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, να παραδίδει τους πειρατές στις αρχές της Κένυας για να δικαστούν. Στις 8 Δεκεμβρίου επίσης η ναυτική δύναμη που έχει συγκροτηθεί μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ άρχισε τις επιχειρήσεις της στην περιοχή με ακτίνα δράσης ως τον Ινδικό Ωκεανό.

Λήψη μέτρων για χερσαίες επιχειρήσεις

Σομαλός πειρατής φυλάει σκοπιά για να αποτρέψει πιθανή απελευθέρωσης του ελληνικού δεξαμενόπλοιου «Στέφανος» που κρατούνταν από άλλους σομαλούς πειρατές ΕΡΑ/ ΒΑDRΙ ΜΕDΙΑ

Την ικανοποίησή του για την ανταπόκριση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, αλλά και του ίδιου του οργανισμού στο μείζον πρόβλημα της πειρατείας εξέφρασε στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) κ. Ευθ.Μητρόπουλος .

Ο κ. Μητρόπουλος, ο οποίος έχει αναδειχθεί πλέον σε διεθνές επίπεδο ο σκληρότερος διώκτης των πειρατών της Σομαλίας, αναφέρει ότι είναι ικανοποιημένος «διότι οι συνεχείς παρεμβάσεις του έχουν πιάσει τόπο καθώς είναι πλέον κατανοητοί στους πάντες οι σοβαρότατοι κίνδυνοι που διατρέχει η παγκόσμια οικονομία από τη μη πάταξη του φαινομένου».

Ιταλός αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού παρακολουθεί το φορτηγό πλοίο «Οverseas Ηercules» με σημαία Χονγκ Κονγκ να κάνει χρήση των πυροσβεστικών μέσων που διαθέτει για να αποτρέψει επίθεση από σομαλούς πειρατές στον Κόλπο του Αντεν ΑΡ/ ΡΗΟΤΟ

«Δε προτίθεμαι να σταματήσω να κυνηγάω τους πειρατές ώσπου να βεβαιωθώ ότι θα έχουμε εξαλείψει το φαινόμενο στην περιοχή διά παντός. Θα συνεχίσω τις παρεμβάσεις μου σε όλα τα επίπεδα ώστε να παραμείνει η διεθνής κοινότητα σταθερά προσανατολισμένη στον στόχο αυτό» λέει στο «Βήμα» ο κ. Μητρόπουλος.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας, συνεχίζεται η ισχύς του ψηφίσματος 1846 για άλλους 12 μήνες. Το ψήφισμα αυτό προβλέπει ότι οι ναυτικές δυνάμεις που βρίσκονται στην περιοχή μπορούν να επεμβαίνουν χωρίς την άδεια της Σομαλίας, είτε στα χωρικά της ύδατα είτε ακόμη και εντός της χώρας αν το κρίνουν σκόπιμο.