Σε ναυάγιο κατέληξε μια από τις πλέον πολυδιαφημισμένες μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης μετά την απόφαση της κοινοπραξίας Ηutchison- Λαυρεντιάδη να αποσύρει το ενδιαφέρον της από την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.

Η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ με λιτή επιστολή προς το Χρηματιστήριο Αθηνών ανακοίνωσε ότι «η κοινοπραξία αποχώρησε ενώ οι δύο πλευρές βρίσκονταν στο στάδιο της σύνταξης της σχετικής σύμβασης».

Κύκλοι του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας σχολιάζοντας την απόφαση της κοινοπραξίας να αποσύρει το ενδιαφέρον της δεν έκρυψαν την έντονη δυσαρέσκειά τους, επισημαίνοντας ότι «στόχος της κυβέρνησης ήταν και είναι η αναζήτηση στρατηγικών συνεργατών για την ανάδειξη της δυναμικότητας των ελληνικών λιμανιών και όχι το ξεπούλημά τους».

«Εδώ και καιρό», προσθέτουν, «η κοινοπραξία αθετούσε τα συμφωνηθέντα επιδιώκοντας να θέσει όλη τη συμφωνία σε επαναδιαπραγμάτευση.Ετσι φτάσαμε σε ένα σημείο στο οποίο δεν είχε πια κανένα νόημα να συνεχιστεί η συζήτηση».

Από την πλευρά της κοινοπραξίας Ηutchison- Λαυρεντιάδη δεν υπήρξε καμιά αντίδραση, ενώ οι εδώ εκπρόσωποί της παρέπεμπαν όσους αναζητούσαν ενημέρωση στα κεντρικά γραφεία της Ηutchison στο Χονγκ-Κονγκ.

Την ίδια ώρα οι εκπρόσωποι της Cosco και της Dubai Ρorts, των δύο άλλων εταιρειών που μετείχαν στον διεθνή διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης, απέφυγαν να σχολιάσουν τις δυσμενείς εξελίξεις, όπως επίσης και τη στάση που τήρησε η Ηutchison όλον αυτό τον καιρό στις διαπραγματεύσεις της με τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης.

Θεωρούν ότι υπήρξε ένας διεθνής διαγωνισμός από τον οποίο προέκυψε πλειοδότης μετά την αποχώρηση του οποίου η ευθύνη των πρωτοβουλιών περνά στην κυβέρνηση. «Εκείνη» , λένε, «θα αποφασίσει με ποιον τρόπο θα διαχειριστεί αυτή τη νέα κατάσταση που δημιουργείται». Επίσης, απέφυγαν να απαντήσουν αν το ενδιαφέρον τους παραμένει έντονο για τη Θεσσαλονίκη, παραπέμποντας «Το Βήμα» εκ νέου στην κυβέρνηση και στις πρωτοβουλίες της.

Σύμφωνα με την επικρατούσα εκδοχή η κοινοπραξία Ηutchison- Λαυρεντιάδης αποχώρησε εξαιτίας της αδυναμίας εξεύρεσης της αναγκαίας χρηματοδότησης για την εξυπηρέτηση των επενδύσεων που προέβλεπε η πρότασή της, ύψους 489 εκατ. ευρώ.

Κύκλοι της Γενικής Γραμματείας Λιμένων όμως κάνουν λόγο «για προσχηματικό διάλογο ο οποίος ως μοναδικό του στόχο είχε το να δώσει στην κοινοπραξία την ευκαιρία να οργανώσει την αποχώρησή της». Οπως είναι γνωστό, η κοινοπραξία Ηutchison- Λαυρεντιάδη έχει ανακηρυχθεί προσωρινός πλειοδότης προσφέροντας 3,107 δισ. ευρώ για 30 χρόνια, εκ των οποίων εγγυημένα ήταν τα 2,175 δισ. ευρώ. Επίσης η προσφορά της προέβλεπε, όπως προαναφέρθηκε, και επενδύσεις ύψους 489,031 εκατ. ευρώ στο λιμάνι της συμπρωτεύουσας.

Τόσο η προσφορά των 3,107 δισ. ευρώ όσο και τα εγγυημένα 2,175 δισ. ευρώ υπήρξαν δύο νούμερα που προκάλεσαν όχι μόνο τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης αλλά πλήθος ερωτηματικών για το αν η εταιρεία είχε εκτιμήσει σωστά την πρόταση που υπέβαλε.

Το μείζον ερώτημα που προέκυψε ήταν το από πού οι αναλυτές της αντλούσαν τη βεβαιότητα πως αυτά τα δύο νούμερα που έδωσαν, ο στόχος της και το εγγυημένο ποσό, συμβάδιζαν με τις προοπτικές της ανάπτυξης του λιμένα. Η πρόταση της κοινοπραξίας δικαιολογούσε το τίμημα αυτό μέσω της πρόβλεψης αυξήσεων στο κόστος των παρεχομένων λιμενικών υπηρεσιών που ξεπερνούσαν, ετησίως, το 10% για ένα εύλογο χρονικό διάστημα, κάτι που υπό τις παρούσες συνθήκες είναι ανέφικτο. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι υψηλόβαθμα στελέχη της Ηutchison δεν έκρυψαν την έκπληξή τους όταν διαπίστωσαν το πόσο απείχε η δική τους προσφορά από τις αντίστοιχες προσφορές της Cosco και της Dubai Ρorts. Η εντύπωση που έδωσαν από την αντίδρασή τους αυτή ήταν πως κάποιοι είχαν κάνει λάθος εκτίμηση και αυτοί οι κάποιοι δεν ήταν ούτε η Cosco ούτε η Dubai Ρorts.

Από εκείνη τη στιγμή θα μπορούσε να πει κανείς ότι άρχισε η αντίστροφη μέτρηση της αποχώρησης της Ηutchison από τη Θεσσαλονίκη. Η αρχική επιλογή της αποχώρησης συν τω χρόνω ενισχύθηκε όταν κατέρρευσε το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα, το οποίο συμπαρέσυρε και τη ναυτιλία.