ΒΕΡΟΛΙΝΟ Θεωρείται κλασικό μυθιστόρημα. Σήμερα ωστόσο, λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, λαμβάνει διαστάσεις δυσοίωνης προφητείας. Ο λόγος για το μυθιστόρημα «Οι Μπούντενμπροκ», το οποίο χάρισε το 1929 στον Γερμανό Τόμας Μαν το βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας και τώρα, ενώ η Γερμανία και ο πλανήτης διολισθαίνουν στην ύφεση, μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη.
Το έργο αποτελεί εδώ και 107 χρόνια (εκδόθηκε το 1901, όταν ο Τόμας Μαν ήταν μόλις 26 ετών) την τοιχογραφία μιας ολόκληρης εποχής. Συνέλαβε και κατέγραψε τον 19ο αιώνα καλύτερα από πολλούς ιστορικούς, ορίζοντας μία περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας η Γερμανία άλλαξε ριζικά.
Στο επίκεντρό του βρίσκονται οι Μπούντενμπροκ, μεσοαστική οικογένεια από τη Λυβέκη της Γερμανίας. Η άνοδος και η πτώση τους αρχίζει το 1830 και τελειώνει μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τις σελίδες του βιβλίου διατρέχουν γιορτές και συγκεντρώσεις, βαφτίσια και θάνατοι, γάμοι και διαζύγια, μεγάλες επιτυχίες αλλά και δεινά από την επιχειρηματική δραστηριότητα, με τους απογόνους των Μπούντενμπροκ να βυθίζονται στην πτώση, σπαταλώντας δεξιά και αριστερά τον πλούτο που συγκέντρωσαν οι πρόγονοί τους.
Η προβολή της κινηματογραφικής μεταφοράς του, με τη σφραγίδα του γερμανού σκηνοθέτη Χάινριχ Μπρέλερ, η οποία αναμένεται να συζητηθεί στη Γερμανία και όχι μόνο, έχει προγραμματιστεί για το ευρύ κοινό ανήμερα τα Χριστούγεννα. Ηδη οι κριτικοί έχουν αρχίσει να χαρακτηρίζουν τη σκιαγράφηση μιας κοινωνίας βουτηγμένης στην εξαθλίωση και στον άγριο καταναλωτισμό ως το «πορτρέτο» των σημερινών δεινών του δυτικού πολιτισμού.
Για κάποιους η καυστική κριτική του Μαν εναντίον του φρενήρη υλισμού και της αλόγιστης σπατάλης αποτελεί ένα είδος «ηθικού διδάγματος». «Πολλά στοιχε ία κάνουν ιδιαιτέρως επίκαιρο το μυθιστόρημα του Μαν» έγραψε ο Γκέριτ Μπάρτελς , αρθρογράφος της «Der Τagesspiegel». Τον παραλληλισμό βοηθά και η επιλογή του ίδιου του σκηνοθέτη να δώσει συνειδητά έμφαση στην οικονομική πλευρά της ιστορίας. Το κόστος της ταινίας έφθασε τα 16,2 εκατ. ευρώ. Είναι η ακριβότερη παραγωγή της γνωστής εταιρείας Βavaria Film, μετά «Το υποβρύχιο» του 1981.