Θρανία στοιβαγμένα και μεγάλα λουκέτα με αλυσίδες κλείνουν την πρόσβαση στις εξωτερικές εισόδους. Κουβέρτες και υπνόσακοι αραδιασμένοι επάνω στις κρύες πλάκες του πατώματος ή στα πιο ευρύχωρα, χαμηλά ντουλάπια. Χάρτινα ποτήρια γεμάτα καφέ και πλαστικά μπουκάλια με νερό δίπλα στις στοίβες με τις προκηρύξεις και τα πρόχειρα, συμπληρωμένα χαρτιά με τα αιτήματα. Το προρυθμισμένο, ηλεκτρικά, κουδούνι χτυπάει για διάλειμμα. Η κατάληψη όμως στη Μαράσλειο δεν γνωρίζει «διάλειμμα». Χαρακτηριστική περίπτωση, όπως και οι καταλήψεις στο Πειραματικό του Γκύζη, στο 56ο Λύκειο Αμπελοκήπων και στο 2ο Λύκειο Χαλανδρίου, αντίδρασης των μαθητών στη δολοφονία του 15χρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, όπου επικρατεί καθημερινά κινητικότητα για το τι μέλλει γενέσθαι εντός και εκτός του σχολείου.

Το «ωρολόγιο πρόγραμμα» περιλαμβάνει ομάδες σίτισης και καθαριότητας, βάρδιες φύλαξης, συμβολικούς αποκλεισμούς δρόμων και την καθιερωμένη, πρωινή γενική συνέλευση που προγραμματίζει τις δραστηριότητες και διανέμει τους ρόλους και τα καθήκοντα. Η παραπάνω εικόνα, όμως, εν πολλοίς θυμίζει «κινούμενη άμμο».

Σε ορισμένα σχολεία του Λεκανοπεδίου επικρατεί κλίμα κόπωσης ή απροθυμίας από την πλειονότητα των μαθητών να επωμιστούν μια παράταση στις κινητοποιήσεις και διαφωνίες ως προς το εύρος και τη μορφή τους (κατάληψη, αποκλεισμοί δρόμων ή δυναμικότερες αντιδράσεις), ενώ σε αρκετές περιπτώσεις κυρίως σχολικών συγκροτημάτων στα βόρεια προάστια, το ζήτημα «πόσο κρατάει η κατάληψη» αποδεικνύεται θέμα ελάχιστων λεπτών ή μερικών ωρών ώσπου να ανατραπεί η οποιαδήποτε, θετική ή αρνητική ως προς τη μορφή αυτή διαμαρτυρίας, απόφαση. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι ακόμη και τα υποτυπώδη συντονιστικά όργανα των μαθητών και των 15μελών συμβουλίων τους ενίοτε δεν έχουν σαφή εικόνα πέρα από τα όρια της γειτονιάς ή των όμορων σχολικών συγκροτημάτων, ενώ ο ημερήσιος απολογισμός αυξομειώνεται διαρκώς είτε πηγή του είναι οι πρωτοβάθμιες ενώσεις καθηγητών είτε το υπουργείο Παιδείας. Σημειωτέον ότι, σε πλείστες περιπτώσεις, οι υπηρεσίες του υπουργείου υπολογίζουν ως εν πλήρει λειτουργία τα συστεγαζόμενα σχολεία, ακόμη και αν μόνο σε ένα από αυτά πραγματοποιούνται μαθήματα.

Τι ζητούν όμως τα παιδιά; «Να μη χαθούν τα όνειρά μας και να ζήσουμε σε ένα μέλλον με αξιοπρέπεια» τονίζει ο Γιώργος από το Λύκειο της Μαρασλείου. « Να ξέρω ότι έχω,ως πολίτης, ένα αστυνομικό Σώμα που δεν δολοφονεί,ότι αν βγω για τον καφέ μου ή το σινεμά μου σε οποιαδήποτε περιοχή,δεν θα δεχθώ ΄΄για τον τσαμπουκά΄΄ μία σφαίρα» συμπληρώνει ο Κώστας. Αυτό ήταν και το ζήτημα στην καθιερωμένη «θεματική» συνέλευση των μαθητών στο συγκεκριμένο λύκειο, χθες το πρωί: «Τι είδους Αστυνομία θέλουμε και τι ζητάμε με αφορμή τον φόνο του Αλέξη;».

«Κάθε μέρα συζητάμε για ένα θέμα που μας απασχολεί,το εργασιακό μας μέλλον,το εκπαιδευτικό σύστημα,τις σχέσεις μας με τους καθηγητές και καταλήγουμε σε προτάσεις» σημειώνει ο Γιώργος. Ετσι και χθες, τα παιδιά προτείνουν μεταξύ άλλων την κατάργηση του θεσμού των ειδικών φρουρών, την αντικατάσταση των ΜΑΤ, ως μονάδων επιβολής της τάξης, με απλές περιπόλους και την παροχή ψυχολογικής υποστήριξης στους αστυνομικούς.

«Θα δοκιμαστεί η αποφασιστικότητά μας»
Πόσο θα κρατήσουν οι κινητοποιήσεις; «Σίγουρα ως τα Χριστούγεννα» υποστηρίζει ο Νίκος από το ίδιο λύκειο. «Μένει να ΄΄δοκιμαστεί΄΄ η αποφασιστικότητά μας. Πάντως στο δικό μας λύκειο ήδη συζητάμε τις περιπτώσεις της αποχής από τα μαθήματα και άλλων, εναλλακτικών μορφών κινητοποίησης» υπογραμμίζει ο Εκτορας από το Πειραματικό Λύκειο του Γκύζη, σημειώνοντας επίσης ότι «έχουμε κάνει ανοιχτές συζητήσεις και με τη συμμετοχή των καθηγητών μας για το πώς θα προχωρήσουμε στις διαμαρτυρίες,αν παράλληλα λειτουργεί και το σχολείο».