ΠΑΡΙΣΙ Δεκάδες χιλιάδες μαθητές Λυκείου ξεχύθηκαν και χθες στους δρόμους των μεγαλύτερων πόλεων της Γαλλίας εορτάζοντας τα «επινίκια» του αγώνα τους, καθώς «με τη σύμφωνη γνώμη του προέδρου της Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού» ο γάλλος υπουργός Παιδείας Ζαβιέ Νταρκός αποφάσισε να αναβάλει την εφαρμογή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης την οποία ο ίδιος εισηγήθηκε.

«Δυστυχώς η μεταρρύθμιση είναι θύμα μιας φημολογίας που προκαλεί πανικό στην κοινή γνώμη και αναστατώνει τους γονείς» είπε ο κ. Νταρκός, υπαινισσόμενος ότι οι μαθητικές διαδηλώσεις που έχουν ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες μπορεί να οδηγούσαν σε βίαια επεισόδια αν η κυβέρνηση επέμενε στην αμφιλεγόμενη μεταρρύθμιση. Πολλοί αναλυτές στη Γαλλία κάνουν τώρα λόγο για «υπαναχώρηση» της κυβέρνησης και «ενταφιασμό» της πολυδιαφημισμένης μεταρρύθμισης και προχωρούν μάλιστα ακόμη στη συσχέτιση των μαθητικών κινητοποιήσεων στη χώρα με την «κοινωνική εξέγερση»όπως οι ίδιοι την ονομάζουν- στην Ελλάδα. Θεωρούν ότι το «ελληνικό σύνδρομο» βρίσκεται πίσω από τη θεαματική στροφή του κ. Νταρκός, ο οποίος δήλωνε με έπαρση προ λίγων ημερών: «Η αναβλητικότητα δεν υπάρχει στο λεξιλόγιό μου,δεν είμαι ο υπουργός του εθνικού δισταγμού».

Είναι ενδεικτικό, επισημαίνουν, ότι ο πρόεδρος Σαρκοζί δείχνει να υιοθετεί το δόγμα του προκατόχου και άσπονδου εχθρού του Ζακ Σιράκ, καθώς είναι η πρώτη φορά που υποχωρεί, έστω και προσωρινά κατά τις επίσημες δηλώσεις, μπροστά στην αυξανόμενη λαϊκή οργή.

Στη Ρεν, στο Μπορντό και στην πλατεία της Βαστίλλης στη γαλλική πρωτεύουσα πραγματοποιήθηκαν πολυπληθείς πορείες από τις μαθητικές ενώσεις που δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να υποχωρήσουν ώσπου να αποσυρθεί οριστικά ο νόμος καθώς, όπως λένε, είναι συνήθης η πρακτική να επανέρχονται προς ψήφιση νομοσχέδια τις περιόδους των διακοπών ώστε να περνούν απαρατήρητα και αδιαμαρτύρητα.

Στο πλευρό τους βρίσκονται τόσο οι οργανώσεις γονέων και κηδεμόνων όσο και οι συνδικαλιστικές ενώσεις των καθηγητών, οι οποίοι άλλωστε θα πληγούν άμεσα σε περίπτωση εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου.

H κριτική μαθητών και διδασκόντων επικεντρώνονται κυρίως σε τρεις άξονες του νέου εκπαιδευτικού νόμου, ο οποίος απειλεί να περικόψει πολλές θέσεις εργασίας και να δημιουργήσει νέες στρατιές ανέργων εν μέσω δυσμενών συγκυριών για την οικονομία:

1Προβλέπεται ο περιορισμός των διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως κατά το σκανδιναβικό πρότυπο και κατά συνέπεια η μείωση των θέσεων των εκπαιδευτικών, κάτι που όμως θα δημιουργήσει «συνωστισμό» στις ήδη επιβαρημένες τάξεις του Λυκείου. 2Προωθείται η διαίρεση του σχολικού έτους σε δύο εξάμηνα, όπως συμβαίνει και στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό είναι που προκαλεί και τη μεγαλύτερη ανησυχία στους μαθητές, καθώς συνεπάγεται περισσότερες εξετάσεις μέσα στη χρονιά, αλλά και μεγαλύτερο κίνδυνο «σχολικής αποτυχίας», ένα φαινόμενο που αποκτά όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις στη χώρα σπρώχνοντας πολλά παιδιά εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος και συχνά στο κοινωνικό περιθώριο.

3Επιχειρείται η «υπερεξειδίκευση» του Λυκείου με τη μερική κατάργηση μαθημάτων από ορισμένες κατευθύνσεις, την ώρα που οι μαθητές θα καλούνται ουσιαστικά να επιλέξουν τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό από την Α΄ Λυκείου.

Οι μαθητικές οργανώσεις έχουν προγραμματίσει νέες κινητοποιήσεις για αύριο Πέμπτη σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας.