Η Γουόλ Στριτ, τα χρηματιστήρια όλου του κόσμου και το δολάριο άγονται και φέρονται από το δράμα που παίζεται γύρω από την επιβίωση ή όχι των αυτοκινητοβιομηχανιών του Ντιτρόιτ. Μετά την απόρριψη από το αμερικανικό Κογκρέσο του πακέτου διάσωσης ύψους 14 δισ. δολαρίων της General Μotors (GΜ) και της Chrysler, οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες οδηγούνταν στη χρεοκοπία. Παρά την υποχώρηση, στο «παρά πέντε» προχθές Παρασκευή, από τον Λευκό Οίκο και το υπουργείο Οικονομικών ώστε οι καταρρέουσες αυτοκινητοβιομηχανίες να πάρουν τα απαραίτητα ρευστά από το πακέτο των 700 δισ. δολαρίων, προκειμένου να λειτουργήσουν ωσότουκαι αν- εξετάσει το Κογκρέσο ένα νέο σχέδιο σωτηρίας τους, οι αγορές ανησυχούν. Δικαιολογημένα, διότι θα πρόκειται για τη μεγαλύτερη χρεοκοπία στην επιχειρηματική ιστορία των ΗΠΑ.

Σημειωτέον ότι πληθώρα από τους λομπίστες του τεράστιου τομέα αυτοκινήτων των ΗΠΑ εκτιμούν ότι στην περίπτωση που θα οδηγηθούν στη χρεοκοπία οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ θα πληγούν και οι επιχειρηματικοί συνεργάτες τους και συνεπώς θα χαθούν πάνω από 3 εκατ. θέσεις εργασίας, ενώ 1 εκατ. συνταξιούχοι και οι οικογένειές τους θα πληγούν άμεσα από την κατάρρευσή τους. Και το χειρότερο είναι ότι οι συνέπειες από την κατάρρευση της General Μotors και της Chrysler δεν θα περιοριστούν στην οικονομία των ΗΠΑ αλλά θα υπάρξουν καταστρεπτικές επιπτώσεις στην παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτων- ήδη δοκιμάζεται από ένα περιβάλλον πρωτοφανούς κρίσης-, οι οποίες θα βαθύνουν την ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας.

Ο εφιάλτης της χρεοκοπίας παρέσυρε το δολάριο έναντι του γεν στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 13 ετών, στα 88,58 γεν. Εκτός, όμως, των προβλημάτων του δολαρίου, το γεν ανατιμάται τόσο από τον επαναπατρισμό των ιαπωνικών κεφαλαίων όσο από τη δική του ελκυστικότητα ως νομίσματος ασφαλούς καταφυγίου, παρά το γεγονός ότι τα επιτόκιά του είναι στο 0,30%, στα χαμηλότερα επίπεδα οιασδήποτε μεγάλης οικονομίας. Η ισχύς, όμως, του γεν είναι ήδη σε επίπεδα που θα προκαλέσουν πόνο στους ιάπωνες βιομηχάνους. Με αυτή την ισοτιμία του γεν και με την ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας η ιαπωνική οικονομία έχει οδηγηθεί σε μεγάλη κρίση και όχι σε απλή ύφεση, διότι στην κυριολεξία εξαρτάται από τους ισχυρούς εξαγωγικούς της ρυθμούς. Το δολάριο κατρακύλησε και έναντι του ευρώ, πέφτοντας ως τα 1,3415 δολάρια ανά ευρώ.

Στο χείλος της κρίσης, εκτός από το δολάριο βρίσκεται και η στερλίνα. Οι φόβοι ότι η Βρετανία οδηγείται σε μια βαθύτερη και πιο παρατεταμένη ύφεση από αυτή που προβλεπόταν έπληξαν τη στερλίνα. Το ενδεχόμενο η οικονομία της Βρετανίας να συρρικνωθεί κατά 2% τον επόμενο χρόνο και η πιθανότητα τα βρετανικά επιτόκια να οδηγηθούν σε μηδενικά ή πλησίον του 0% επίπεδα έχουν πυροδοτήσει την πανικόβλητη φυγή των επενδυτών από τη στερλίνα προς άλλα νομίσματα και ιδιαίτερα προς το ευρώ. Η στερλίνα κατρακύλησε έναντι του ευρώ στα 1,1290 ευρώ την περασμένη Πέμπτη, πολύ χαμηλότερα από τα 1,40 ευρώ όπου ήταν πριν από μόλις έναν χρόνο. Ενώ, όμως, η στερλίνα έχει χάσει πλέον του 20% της αξίας της, οι εξαγωγές των βρετανικών προϊόντων δεν έχουν τονωθεί, με συνέπεια το εμπορικό έλλειμμα να διευρυνθεί τον Οκτώβριο. Από την άλλη, πληρώνει τώρα 20% περισσότερο για τις εισαγωγές της από την ευρωζώνη απ΄ ό,τι πριν από έναν χρόνο.

Η οικονομία της ευρωζώνης έχει πέσει σε ύφεση, ωστόσο τα οικονομικά προβλήματα της Βρετανίας φαίνονται οξύτερα. Είναι τόσο αρνητικά όλα τα στοιχεία, από τις λιανικές πωλήσεις και την ανεργία ως την επιχειρηματική, βιομηχανική και κατασκευαστική δραστηριότητα, ώστε η βρετανική οικονομία δείχνει ότι έπεσε στον γκρεμό. Το Νational Ιnstitute of Εconomic and Social Research, ένα έγκυρο ανεξάρτητο think tank, εκτιμά ότι το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν μειώθηκε 1% το τέταρτο τρίμηνο. Η κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού τομέα και η κάθετη πτώση στις τιμές των κατοικιών έχει αφήσει περισσότερο εκτεθειμένη στην ύφεση τη βρετανική οικονομία απ΄ ό,τι τις αντίπαλες οικονομίες. Η κυβέρνηση έχει εξαναγκαστεί να αυξήσει τον δημόσιο δανεισμό, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη διάσωση των τραπεζών και το πακέτο για τη στήριξη της οικονομικής δραστηριότητας.