ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ

Ναρκοπέδιο οι εορτές για τους εμπόρους

Η εφετινή χριστουγεννιάτικη αγορά θα μείνει αξέχαστη στους εμπόρους- μικρούς και μεγάλους. Η περίοδος του χρόνου που «είναι όλα τα λεφτά» κινδυνεύει να μετατραπεί σε «ναρκοπέδιο», που όμως δεν μπορούν να αποφύγουν! Οι καταναλωτές είναι φοβισμένοι και οι περισσότεροι εξ αυτών «φορτωμένοι» με καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, διότι οι τράπεζες ως πέρυσι παρείχαν αφειδώς τα λεγόμενα «εορτοδάνεια» με αποτέλεσμα η κίνηση στην αγορά να ανεβαίνει αρκετά «κλικ» σε σχέση με μια κανονική περίοδο, ενώ εφέτος ούτε καν το συζητούν.

Η εφετινή χριστουγεννιάτικη αγορά θα μείνει αξέχαστη στους εμπόρους- μικρούς και μεγάλους. Η περίοδος του χρόνου που «είναι όλα τα λεφτά» κινδυνεύει να μετατραπεί σε «ναρκοπέδιο», που όμως δεν μπορούν να αποφύγουν! Οι καταναλωτές είναι φοβισμένοι και οι περισσότεροι εξ αυτών «φορτωμένοι» με καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες, διότι οι τράπεζες ως πέρυσι παρείχαν αφειδώς τα λεγόμενα «εορτοδάνεια» με αποτέλεσμα η κίνηση στην αγορά να ανεβαίνει αρκετά «κλικ» σε σχέση με μια κανονική περίοδο, ενώ εφέτος ούτε καν το συζητούν. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι ανοιξιάτικες θερμοκρασίες που επικρατούν αποτρέπουν και τους πιο… «τολμηρούς» καταναλωτές να περάσουν τις εισόδους των καταστημάτων για την αγορά της χειμωνιάτικης ένδυσης.

Η κατάσταση είναι εξαιρετικά κρίσιμη και, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) κ. Θ. Βάρδας μιλώντας προς «Το Βήμα», είναι πολύ πιθανό να αυξηθούν τα «κανόνια» στην αγορά κατά τους πρώτους μήνες του νέου χρόνου. Οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων «κατρακυλούν». Κατά τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) κ. Δ.Αρμενάκη τα άσχημα μηνύματα άρχισαν από τον περασμένο Σεπτέμβριο, κατά τον οποίο οι πωλήσεις ήταν στα περυσινά επίπεδα, τον Οκτώβριο μειώθηκαν κατά 7% και τον Νοέμβριο η μείωση υπερβαίνει το 10%.

Στις εκτιμήσεις αυτές συγκλίνουν και όσα λέει ο κ. Βάρδας- εκπροσωπεί τα πολυκαταστήματα και τις μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις. Κατ΄ αυτόν η μείωση των πωλήσεων κυμαίνεται από 5% ως και 30% ή και 40%, κατά περίπτωση, και προσθέτει πως κατά μέσο όρο η κάμψη είναι της τάξεως του 15%. Τα ποσοστά αυτά δεν θα είχαν και τόση σημασία αν οι 3-4 τελευταίοι μήνες του χρόνου δεν ήταν οι πιο παραγωγικοί για το εμπόριοσυνήθως οι εμπορικές επιχειρήσεις κατ΄ αυτή την περίοδο κάνουν πάνω από το 40% των ετήσιων πωλήσεών τους, οπότε σήμερα είναι εμφανές το αδιέξοδο.

Αναγκαστική επιστολή

Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ κ. Θ. Βάρδας

Ετσι η μείωση των τιμών, ακόμη και σε μία περίοδο όπως αυτή του Δεκεμβρίου, αποτελεί αναγκαστική επιλογή. Οι παραινέσεις συνδικαλιστών αλλά και παραγόντων της αγοράς για μείωση των τιμών το τελευταίο διάστημα είναι πλέον κοινοτυπία. Αρκετές μεγάλες εμπορικές επιχειρήσειςμε εκατοντάδες εργαζομένους στο δυναμικό τους- έχουν ανακοινώσει τις τελευταίες ημέρες, είτε με την αποστολή SΜS είτε ταχυδρομικώς, εντυπωσιακές προσφορές. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι προφορές είναι νόμιμες ως τις 15 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία περί εκπτώσεων.

Οι διοικήσεις των μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων δεν είναι λιγότερο πανικόβλητες από τις χιλιάδες μικρές, ατομικές, εμπορικές επιχειρήσεις – συνήθως οικογενειακού χαρακτήρα. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες προβλέψεις και εκτιμήσεις στο «καυτό» διάστημα από τις 15 ως και τις 31 Δεκεμβρίου η μείωση των πωλήσεων θα κυμανθεί από 5% ως και 30%. Ολοι έχουν «στοκάρει» από τον περασμένο Σεπτέμβριο και έχουν εκδώσει επιταγές που λήγουν αυτό το διάστημα. Κανείς δεν θέλει να σκεφθεί τι πρόκειται να συμβεί αν οι πωλήσεις πέσουν από κάποιο σημείο και κάτω. Ορισμένες λιγότερο απαισιόδοξες προβλέψεις υποστηρίζουν ότι ως το τέλος του Φεβρουαρίου η αγορά «κουτσά- στραβά» θα κινηθεί, και τούτο διότι θα «πέσει» στην αγορά ο δέκατος τρίτος μισθός, ενώ αμέσως μετά, στις 15 Ιανουαρίου, αρχίζουν οι χειμερινές εκπτώσεις που ολοκληρώνονται στο τέλος Φεβρουαρίου. Θεωρούν λοιπόν ότι με τον έναν ή τον άλλον τρόπο οι μικρές εμπορικές επιχειρήσεις «θα τα φέρουν βόλτα». Η κατάσταση μπορεί να επιδεινωθεί, αλλά δεν θα είναι και τραγική. Γι΄ αυτούς τους κύκλους το ερώτημα που τίθεται είναι τι θα συμβεί από τον Μάρτιο και μετά.

Με «φόντο» λοιπόν την κρίση που είναι παρούσα στην αγορά και κυρίως τα «μελλούμενα», το τελευταίο διάστημα έχει ξεσπάσει «καβγάς» για τις εκπτώσεις και τη λειτουργία των καταστημάτων κατά την τελευταία Κυριακή του έτους, την 28η Δεκεμβρίου.

Η αρχή της ιστορίας

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Δ. Αρμενάκης

Η ιστορία αρχίζει πριν από περίπου δύο εβδομάδες, όταν μεγάλο πολυκατάστημα του κέντρου της Αθήνας έστειλε με SΜS το εξής μήνυμα σε χιλιάδες καταναλωτές: με την πρώτη αγορά από τις 18 ως τις 22 Νοεμβρίου γίνεται έκπτωση 15% σε όλα τα είδη του, από την 1η ως και τις 31 Δεκεμβρίου (δηλαδή στην καρδιά της χριστουγεννιάτικης αγοράς) η έκπτωση είναι 25% και από τις 3 ως τις 14 Ιανουαρίου (δηλαδή ως την παραμονή της επίσημης έναρξης των χειμερινών εκπτώσεων) η έκπτωση είναι 35%!

Η πρώτη αντίδραση ήλθε από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθήνας που με ανακοίνωσή του χαρακτήριζε την κίνηση αυτή ως κίνηση πανικού και καλούσε την επιχείρηση να μην ακολουθεί αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Φυσικά χωρίς αποτέλεσμα. Τις επόμενες ημέρες και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις- νομίμως ποιούσες- έκαναν αντίστοιχες προφορές- μία εξ αυτών διαθέτει από τις 24 Νοεμβρίου ως τις 3 Δεκεμβρίου επιλεγμένα είδη με έκπτωση 25%. Κατά το ίδιο διάστημα και άλλες αλυσίδες καταστημάτων, με διαφόρους τρόπους η καθεμιά, «έσπαζαν» τις τιμές των προϊόντων τους. Παράλληλα, την περασμένη Πέμπτη άρχισε τη λειτουργία του το Golden Ηallαδελφάκι του Μall- στο Μαρούσι, ενώ την προσεχή Πέμπτη εγκαινιάζεται το Αthens Ηeart στην οδό Πειραιώς, δύο νέα μεγάλα εμπορικά κέντρα με επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ τα οποία αδυνατούν να λειτουργήσουν στα ασφυκτικά πλαίσια μιας προστατευτικής για το μικρό εμπόριο νομοθεσίας. Την περασμένη Τρίτη αιφνιδίως κυκλοφόρησε πως η διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας σκόπευε στη συνεδρίασή της, που επρόκειτο να γίνει την επομένη ημέρα, να προτείνει τη λήψη ορισμένων μέτρων που εκ πρώτης όψεως φάνηκαν παράδοξα γι΄ αυτόν που θα τα πρότεινε. Συγκεκριμένα, κατά τις πληροφορίες, η διοίκηση του ΕΣΑ θα συμφωνούσε στη λειτουργία των καταστημάτων την τελευταία Κυριακή του χρόνου, στις 28 Δεκεμβρίου- δηλαδή και δεύτερη Κυριακή μέσα στον ίδιο μήνα-, στην πρόωρη έναρξη των εκπτώσεων, δηλαδή πριν από τη νομοθετημένη 15η Ιανουαρίου, ενώ επρόκειτο να καλέσει τους εμπόρους, απευθυνόμενη ούτως ή άλλως στο μικρό εμπόριο, να μειώσουν τις τιμές των προϊόντων τους κατά 20% εντός του Δεκεμβρίου. Χριστουγεννιάτικη αγορά με εκπτώσεις. Πρωτοφανές για τα δεδομένα του ελληνικού εμπορίου, αλλά «ανάγκα και θεοί πείθονται».

Βεβαίως στη διάρκεια των προηγουμένων ημερών το παρασκήνιο «έβραζε». Τα τηλεφωνήματα και οι συνεννοήσεις μεταξύ παραγόντων του εμπορίου, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) και του υπουργείου Ανάπτυξης έδιναν κι έπαιρναν. Φυσικά εκτός αυτών των συνεννοήσεων είχε μείνει η διοίκηση της ΕΣΕΕ, δεδομένου ότι η άποψή της ήταν γνωστήδιαφωνεί με τις τρεις προαναφερόμενες προτάσεις. Η «εμφύλια διαμάχη» που βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια μεταξύ των διοικήσεων του ΕΣΑ και της ΕΣΕΕ άρχισε να αναζωπυρώνεται.

Οπως είναι φυσικό στην υπόθεση ενεπλάκη και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. Ομοθύμως οι κκ. Χρ.Φώλιας και Γ.Βλάχος – αν και οι μεταξύ τους σχέσεις παραμένουν εξαιρετικά τυπικές- είπαν στους συνομιλητές τους πως οι ίδιοι δεν έχουν αντίρρηση να νομοθετήσουν για τη λειτουργία των καταστημάτων την τελευταία Κυριακή του χρόνου, εφόσον όμως με την πρόταση αυτή συμφωνούν όλοι οι θεσμικά εμπλεκόμενοι. Ο κ. Βλάχος ήταν σαφής και οι διαθέσεις του μάλλον ειλικρινείς, εν αντιθέσει με τον κ. Φώλια, ο οποίος έδωσε την ίδια απάντηση με τον συνάδελφό του αλλά επρόκειτο μάλλον για μια τυπική απάντηση, αφού είναι γνωστές οι στενές σχέσεις του με τον διάδοχό του στην προεδρία της ΕΣΕΕ κ. Αρμενάκη. Μάλιστα πηγές της ΕΣΕΕ έλεγαν ότι «όσες επιχειρήσεις θεωρούν πως στις τιμές τους διαθέτουν αρκετό «αέρα», καλό είναι να τον βγάλουν, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να ονομάσουν αυτή την εμπορική κίνηση “εκπτώσεις”, διότι θίγεται ο θεσμός».

Ωστόσο τα πράγματα άλλαξαν το πρωί της Τετάρτης. Οι αντιδράσεις άλλων εμπορικών συλλόγων και μεμονωμένων εμπόρων ήταν αρκετά έντονες. Το στίγμα έδωσε ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά- ο πρόεδρός του κ. Β.Κορκίδης και αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ θα είναι κατά πάσα πιθανότητα σε έναν χρόνο ο επόμενος πρόεδρος της συνομοσπονδίας. Η ανακοίνωση του ΕΣΠ κινούνταν στο ίδιο μήκος κύματος με την ΕΣΕΕ και καλούσε το υπουργείο Ανάπτυξης να παρέμβει για τις αθέμιτες πρακτικές. Την ίδια ώρα και με το ειδικό βάρος που διαθέτει, ως πρόεδρος του ΕΒΕΑ, ο κ. Κ. Μίχαλος φρόντιζε να στείλει επιστολή στον κ. Βλάχο με την οποία του ζητούσε τη νομοθέτηση της λειτουργίας των καταστημάτων την τελευταία Κυριακή του χρόνου. Και ο ΣΕΛΠΕ φρόντισε να επαναλάβει τις πάγιες θέσεις του στο θέμα της Κυριακής- κ. Βάρδας υποστηρίζει πως οι περισσότερες αγορές των καταναλωτών είναι αυθόρμητες

Η Ερμού ελπίζει να ζήσει και εφέτος τις καλές περυσινές ημέρες

και ως εκ τούτου, αν τα καταστήματα είναι ανοικτά, είναι πολύ πιθανόν να έχουν πωλήσεις που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα τις έχουν-, αλλά και όσον αφορά την πλήρη απελευθέρωση των εκπτώσεων. Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας συνεδρίαζε η διοίκηση του ΕΣΑ. Την ίδια ώρα η διοίκηση της ΕΣΕΕ είχε ήδη έτοιμη ανακοίνωση με την οποία επρόκειτο να καταδικάσει τις έντυπες, όπως ανέμενε, θέσεις της διοίκησης του ΕΣΑ. Η στροφή του ΕΣΑ όμως ήταν τουλάχιστον 180 μοιρών. Από τις τρεις θέσεις που είχε αφήσει να διαρρεύσουν την προηγούμενη ημέρα μόνο η μία αναφερόταν στην ανακοίνωση που εξέδωσε αργά το απόγευμα, δηλαδή μόνο η θέση για την Κυριακή. Αναφορικά με τη διαρροή που αφορούσε την προτροπή για εκπτώσεις 20% εντός του Δεκεμβρίου, στην ανακοίνωσή του ανέφερε πως το ποσοστό 20% αφορά τις τράπεζες και εννοεί τη μείωση των… επιτοκίων και όχι τη μείωση των τιμών! Και περιορίστηκε σε μία ακόμη έκκληση προς τους εμπόρους για μείωση τιμών και ζήτησε την κατά δύο μονάδες μείωση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ.

Η κρίση στη συνδικαλιστική εκπροσώπηση του εμπορίου αποφεύχθηκε, προς στιγμήν τουλάχιστον, με την αναδίπλωση της διοίκησης του ΕΣΑ και του προέδρου του κ. Π.Καρέλα. Ως το επόμενο επεισόδιο… Στο θέμα της Κυριακής φαίνεται ότι διαμορφώνεται ευνοϊκός συσχετισμός δεδομένου ότι συμφωνούν ο ΕΣΑ, το ΕΒΕΑ και ο ΣΕΛΠΕ, ενώ αν και διαφωνεί η ΕΣΕΕ δεν φαίνεται να προβάλλει εμφανείς αντιδράσεις. «Αγκάθι» όμως είναι οι εργαζόμενοι, και κυρίως η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ), οι οποίοι δεν φέρονται διατεθειμένοι να συναινέσουν.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk