Σημαντικές αποκλίσεις σε σύγκριση με τους στόχους που είχαν αρχικώς τεθεί παρουσιάζουν οι εισπράξεις των κρατικών ταμείων  

Μια μαύρη τρύπα στα έσοδα καταπίνει τον προϋπολογισμό

Oι χαμηλές εισπράξεις από ΦΠΑ λόγω αδυναμίας του φοροελεγκτικού μηχανισμού να περιορίσει τη φοροδιαφυγή, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην αποστολή των Εκκαθαριστικών του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων σε 2,5 εκατομμύρια νοικοκυριά και οι υψηλοί στόχοι που είχαν τεθεί πέρυσι από το υπουργείο Οικονομικών είναι μερικοί μόνο από τους λόγους για τους οποίους εφέτος τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού εμφανίζουν «μαύρη τρύπα» 2,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου …

Oι χαμηλές εισπράξεις από ΦΠΑ λόγω αδυναμίας του φοροελεγκτικού μηχανισμού να περιορίσει τη φοροδιαφυγή, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην αποστολή των Εκκαθαριστικών του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων σε 2,5 εκατομμύρια νοικοκυριά και οι υψηλοί στόχοι που είχαν τεθεί πέρυσι από το υπουργείο Οικονομικών είναι μερικοί μόνο από τους λόγους για τους οποίους εφέτος τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού εμφανίζουν «μαύρη τρύπα» 2,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, στο δεκάμηνο ΙανουαρίουΟκτωβρίου 2008 τα έσοδα του κράτους παρουσιάζουν σημαντική απόκλιση σε σύγκριση με τους στόχους που είχαν αρχικώς τεθεί, ενώ όπως εκτιμούν οι ειδικοί, είναι πολύ δύσκολο πλέον να καλυφθεί το χαμένο έδαφος εν μέσω χρηματοπιστωτικής κρίσης και μειωμένης κατανάλωσης.

Παράλληλα, την περίοδο αυτή οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών λόγω του ότι «τρέχει» η περαίωση για το κλείσιμο των ανέλεγκτων φορολογικών χρήσεων 800.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών έχουν περιορίσει το έργο τους καθώς περιμένουν πρώτα να δουν ποιες εταιρείες θα ενταχθούν στη ρύθμιση και στη συνέχεια να πραγματοποιήσουν ελέγχους. Μεγάλο πλήγμα για τα έσοδα αποτελεί επίσης η μη πληρωμή από περίπου 1.000.000 οφειλέτες του Δημοσίου περίπου 9 δισεκατομμυρίων (εισπράξιμων) ληξιπρόθεσμων χρεών. Μάλιστα, ενώ ισχύει ευνοϊκή ρύθμιση για την αποπληρωμή των οφειλών με διαγραφή των προσαυξήσεων, πολύ λίγοι είναι αυτοί που ως σήμερα έχουν επισκεφθεί τις κατά τόπους εφορίες για να ρυθμίσουν τα χρέη τους.

Ακόμη, κανείς δεν γνωρίζει αν τελικά το σχέδιο της εξομοίωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης έχει αποδώσει στο Δημόσιο καθώς από τα ως τώρα στοιχεία τα επιπλέον έσοδα από τα τελωνεία είναι πενιχρά. Μεγάλο πλήγμα για τα έσοδα αποτελεί η καθυστέρηση που παρουσιάζει η εφαρμογή του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων λόγω των σημαντικών λαθών που έγιναν στο στάδιο της εκκαθάρισης των στοιχείων των ακινήτων που έχουν δηλωθεί στο έντυπο Ε9. Στον προϋπολογισμό έχουν αναγραφεί έσοδα για εφέτος περίπου 1,1 δισ. ευρώ και έναν μήνα πριν από την ολοκλήρωση του 2008 τα εκκαθαριστικά σημειώματα ΕΤΑΚ που έχουν σταλεί στους ιδιοκτήτες ακινήτων δεν ξεπερνούν το 5% επί του συνόλου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πολύ λίγοι είναι εκείνοι που θα κληθούν να πληρώσουν εφέτος τον φόρο στα ακίνητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομικών, το διάστημα Ιανουαρίου- Οκτωβρίου 2008 τα έσοδα του Δημοσίου αυξήθηκαν κατά 6%, δηλαδή στο μισό έναντι του αρχικού προϋπολογισμένου στόχου ο οποίος ήταν 12,1%. Στο σχέδιο του προϋπολογισμού για το 2009 που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή ο νέος στόχος για το σύνολο των φορολογικών εσόδων για το 2008 ανέρχεται σε 10,7%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το Δημόσιο θα πρέπει ως το τέλος του έτους να εισπράξει περισσότερα από 2,5 δισ. ευρώ προκειμένου να μην αυξηθεί το δημόσιο έλλειμμα.

Σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις από ΦΠΑ, στο διάστημα Ιανουαρίου- Οκτωβρίου μόλις σε τρεις κωδικούς ξεπέρασαν τον στόχο που είχε τεθεί στον περυσινό προϋπολογισμό. Στους υπόλοιπους ο ρυθμός μεταβολής είτε ήταν αρνητικός είτε πολύ κάτω από τον στόχο του 13,6%. Στο σχέδιο του προϋπολογισμού ο στόχος του 13,6% έχει αναθεωρηθεί στο 8,4%. Αυτό υποδηλώνει την αδυναμία του υπουργείου Οικονομικών να εντοπίσει την εκτεταμένη φοροδιαφυγή που εμφανίζεται στο σύνολο σχεδόν των οικονομικών δραστηριοτήτων.

Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, τον Οκτώβριο τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 8,2% ή 394 εκατ. ευρώ και ανήλθαν σε 5.213

εκατ. ευρώ, έναντι 4.819 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2007. Τα έσοδα από τις ΔΟΥ και τα τελωνεία αυξήθηκαν κατά 4,8% ή 223 εκατ. ευρώ (ΔΟΥ +2,7%, τελωνεία +11,2%) και ανήλθαν σε 4.867 εκατ. ευρώ, έναντι 4.644 τον Οκτώβριο του 2007. Ο υπόλογος συμψηφισμού αυξήθηκε κατά 97,7% ή 171 εκατ. ευρώ και ανήλθε σε 346 εκατ. ευρώ έναντι 175 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2007. Ο ΦΠΑ των ΔΟΥ τον Οκτώβριο αυξήθηκε κατά 0,5% και ανήλθε σε 1.434 εκατ. ευρώ. Το δεκάμηνο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου 2008 τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 6% ή 2.503

εκατ. ευρώ και ανήλθαν σε 44.383 εκατ. ευρώ, έναντι 41.880 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2007. Πάντως, ως τελευταία προσπάθεια για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται το επόμενο διάστημα να «βομβαρδίσει» τους φορολογουμένους με διαφημιστικά μηνύματα τα οποία θα αναφέρονται στα προβλήματα που δημιουργούν οι φοροφυγάδες στην ελληνική οικονομία. Το κεντρικό σύνθημα της εκστρατείας του υπουργείου Οικονομικών θα είναι ότι η φοροδιαφυγή περιορίζει τις κοινωνικές δαπάνες και διευρύνει τις ανισότητες μεταξύ των πολιτών.

Νέα τεκμήρια α λα Μπέζα το 2009

Με βάση το ελάχιστο κόστος χρήσης και συντήρησης των αυτοκινήτων, των ακινήτων και των σκαφών αναψυχής θα υπολογίζει το υπουργείο Οικονομικών από το 2009 το ύψος των τεκμηρίων διαβίωσης προκειμένου να διασφαλίσει ότι ουδείς θα δηλώνει ετήσια εισοδήματα κάτω από τα ποσά που θα προκύπτουν με βάση το νέο σύστημα. Οι αλλαγές στα τεκμήρια περιουσιακών στοιχείων θα περιληφθούν σε φορολογικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή και θα ισχύσουν για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν το 2009, ενώ σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομίας κ. Γ.Αλογοσκούφη το νέο σύστημα είναι ήπιο και λογικό και δεν έχει καμία σχέση με το παλαιό σύστημα των τεκμηρίων.

Την περασμένη Παρασκευή κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου για την Αντιμετώπιση της Φοροδιαφυγής έγιναν δεκτές από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών οι προτάσεις του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων που είχε δημοσιεύσει κατ΄ αποκλειστικότητα «Το Βήμα», της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων και του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πλαστικών Σκαφών (ΣΕΚΑΠΛΑΣ), σύμφωνα με τις οποίες δεν θα ισχύσει κανένα τεκμήριο για οχήματα ως 2.000 κυβικά εκατοστά, για ακίνητα ως 200 τετραγωνικά μέτρα και για σκάφη αναψυχής κάτω των 7 μέτρων.

Το ελάχιστο κόστος χρήσης και συντήρησης θα υπολογίζεται ανά περιουσιακό στοιχείο και το άθροισμα που θα προκύπτει θα συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα των φορολογουμένων.

Το κόστος χρήσης των οχημάτων
Σύμφωνα με την πρόταση του ΣΕΑΑ, το συνολικό ετήσιο κόστος χρήσης και συντήρησης οχημάτων με κυλινδρισμό κινητήρα από 2.001 ως 2.500 κυβικά εκατοστά ανέρχεται σε 3.000 ευρώ, από 2.501 ως 3.000 κ.εκ. σε 3.500 ευρώ, από 3.001 ως 4.000 κ.εκ. διαμορφώνεται σε 4.000 ευρώ, από 4.001 ως 5.000 κ.εκ. σε 5.000 ευρώ και για οχήματα με κυλινδρισμό κινητήρα άνω των 5.001 κ.εκ. ανέρχεται σε 6.000 ευρώ. Το νέο τεκμήριο των κατοικιών
Σε ό,τι αφορά το ελάχιστο κόστος χρήσης και συντήρησης κατοικιών, το οποίο αναμένεται να αντικαταστήσει το τεκμήριο ιδιοκατοίκησης, θα εφαρμόζεται για κατοικίες άνω των 200 τετραγωνικών μέτρων. Σύμφωνα με την πρόταση της ΠΟΜΙΔΑ, το μηνιαίο κόστος χρήσης και συντήρησης κατοικίας μεγάλου εμβαδού ανέρχεται μηνιαία κατά προσέγγιση σε 5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο και στα 2,5 ευρώ ανά τ.μ. για τους βοηθητικούς χώρους, τις θέσεις στάθμευσης κτλ.

Παράδειγμα: Μία οικία (μονοκατοικία ή διαμέρισμα) 201 τ.μ. με 30 τ.μ. βοηθητικούς χώρους, έχει ελάχιστο μηνιαίο κόστος χρήσης- συντήρησης:

Κύριοι χώροι 201 τ.μ. Χ 5 ευρώ ανά τ.μ. = 1.005 ευρώ Βοηθητικοί χώροι 30 τ.μ. Χ 2,50 ευρώ ανά τ.μ. = 75 ευρώ Μηνιαίο σύνολο 1.075 ευρώ. Στην περίπτωση των εξοχικών κατοικιών η αξία επιμερίζεται στα 3/12. Το κόστος χρήσης σκαφών αναψυχής
Σύμφωνα με την πρόταση του ΣΕΚΑΠΛΑΣ, το ελάχιστο ετήσιο κόστος χρήσης και συντήρησης ενός πλαστικού ή φουσκωτού σκάφους που δεν διαθέτει χώρους ενδιαίτησης διαμορφώνεται σε 1.788 ευρώ αν το μήκος του είναι από 7 ως 8 μέτρα, σε 2.437 ευρώ από 8 ως 9 μέτρα, σε 2.849 ευρώ από 9 ως 10 μέτρα, σε 5.838 ευρώ από 10 ως 11 μέτρα και σε 8.085 ευρώ αν πρόκειται για σκάφος με ολικό μήκος από 11 ως 12 μέτρα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Ibiza, Mykonos και .... Πλάκα Το δημοφιλέστατο νησί της Ισπανίας με τους κορυφαίους DJ μοιάζει τόσο μακρινό αυτή τη δύσκολη λόγω COVID-19 εποχή. Ακόμα... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk