ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ

Ικανοποιητική η πληρότητα, αλλά, δυστυχώς, μόνο για τις ημέρες των εορτών

Σε χαμηλότερα επίπεδα φαίνεται ότι θα κινηθεί η εφετινή χρονιά σε ό,τι αφορά τα ταξίδια των Ελλήνων στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα, για τη χειμερινή περίοδο και για τις διακοπές των Χριστουγέννων, αφού η συμπεριφορά των καταναλωτών χαρακτηρίζεται από ανασφάλεια και διστακτικότητα, όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ). Για το εξωτερικό η εικόνα αναμένεται να διαμορφωθεί πιο ξεκάθαρα τις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου, …

Σε χαμηλότερα επίπεδα φαίνεται ότι θα κινηθεί η εφετινή χρονιά σε ό,τι αφορά τα ταξίδια των Ελλήνων στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα, για τη χειμερινή περίοδο και για τις διακοπές των Χριστουγέννων, αφού η συμπεριφορά των καταναλωτών χαρακτηρίζεται από ανασφάλεια και διστακτικότητα, όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ). Για το εξωτερικό η εικόνα αναμένεται να διαμορφωθεί πιο ξεκάθαρα τις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου, αφού τότε είναι και οι καταληκτικές ημερομηνίες των οριστικών κρατήσεων των τουριστικών γραφείων για αναχωρήσεις με ναυλωμένα αεροπλάνα, ωστόσο αν και οι Ελληνες χαρακτηρίζονται ως ταξιδιώτες της «τελευταίας στιγμής» η εικόνα δεν αναμένεται να ανατραπεί.

Εσωτερικός τουρισμός
Ο εσωτερικός τουρισμός ωστόσο δείχνει ότι θα κινηθεί θετικά την περίοδο αυτή, αν και η ζήτηση φαίνεται να είναι πτωτική. Θα πρέπει όμως να αξιολογηθεί το γεγονός πως στα χειμερινά ορεινά καταλύματα της χώρας η προσφορά είναι μικρότερη από τη ζήτηση. Ετσι αν και οι απώλειες στους προορισμούς του εξωτερικού είναι σημαντικές, η ελαφρά μείωση που παρατηρείται στην εσωτερική αγορά δεν επηρεάζει τις πληρότητες στους χειμερινούς προορισμούς, οι οποίες διατηρούνται σταθερές σε σύγκριση με τα περυσινά επίπεδα, ενώ φαίνεται ότι θα αγγίξουν το 100% για το δεύτερο 15θήμερο του Δεκεμβρίου, με τα ενδιάμεσα διαστήματα να έχουν μεγαλύτερη διαθεσιμότητα. Η διαφορά την εφετινή περίοδο είναι ότι σε κάποια καταλύματα διαθεσιμότητα θα υπάρχει ως τις ημέρες των εορτών. Χαρακτηριστικό όμως σε όλη την επικράτεια είναι ότι οι τιμές έχουν μείνει στα περυσινά επίπεδα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει μια μείωση που έχει φέρει θετικά αποτελέσματα στις κρατήσεις, ενώ παράλληλα γίνονται προσφορές και για τα ενδιάμεσα διαστήματα των αργιών, καθώς και για τις καθημερινές τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο.

Σε ώριμες αγορές ο τουρισμός επηρεάζεται από την αυτοσυγκράτηση, ενώ σε ανώριμες από τον φόβο, επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς, σχολιάζοντας τη «συναισθηματική αντίδραση» στην ταξιδιωτική συμπεριφορά των Ελλήνων την περίοδο των εορτών. Ανασταλτικά λειτουργούν όμως και οι πρόωρες εκπτώσεις ηλεκτρονικών ειδών που έχουν ξεκινήσει και αποτελούν «ίδιας διάθεσης κατανάλωση», ενώ και το ότι εφέτος πολύ λιγότεροι θα πάρουν εορτοδάνεια, μιας και τα κριτήρια των τραπεζών γίνονται πολύ πιο αυστηρά, ενδέχεται να προκαλέσει μια δυσχέρεια στον εξερχόμενο τουρισμό. Αν και όπως σημειώνεται τα περυσινά Χριστούγεννα ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τον τουρισμό.

Εξωτερικός τουρισμός
Για υστέρηση των κρατήσεων στον εξερχόμενο τουρισμό που φτάνει το 30% ως 40% σε σχέση με πέρυσι κάνει λόγο ο κ. Σπ. Γκίνης, διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού οργανισμού Ginis Vacances, γ Δ αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΠΟΕΤ) και μέλος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ενωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων Αερομεταφορών (ΠΕΤΑΓΑ). Οπως επισημαίνει όμως το χαρακτηριστικό της περυσινής σεζόν ήταν ότι κατ΄ εξαίρεση ο κόσμος κινήθηκε πολύ έγκαιρα. «Εφέτος η χρονιά ακολουθεί τους παλαιούς ρυθμούς. Υπάρχει ενδιαφέρον, αλλά δεν είναι γρήγορες οι εγγραφές». «Στο εσωτερικό, επειδή η προσφορά είναι πολύ μικρότερη από τη ζήτηση, αργά ή γρήγορα τα ξενοδοχεία μάλλον θα καλυφθούν, με εξαίρεση τα τεσσάρων και πέντε αστέρων που είναι ακριβά και που μπορεί να έχουν κάποια επίπτωση», συμπληρώνει.

Ως αναμενόμενη θεωρεί ο HΑΤΤΑ για εφέτος την επιλογή ενός κοντινότερου ή και φθηνότερου προορισμού από τους έλληνες ταξιδιώτες, συρρικνώνοντας παράλληλα τη διάρκεια παραμονής, για να μειωθεί το κόστος. Ετσι τα μακρινά ταξίδια όπως αυτά σε Αμερική, Ασία και προορισμούς στον Ινδικό Ωκεανό, έχουν μικρότερη ζήτηση από άλλες χρονιές, σύμφωνα με τον κ. Γκίνη, κάτι που φαίνεται λογικό μιας και έχουν πληγεί ακόμα και οι πιο οικονομικοί (και κατά κύριο όγκο σημαντικοί) προορισμοί της Ευρώπης (Βιέννη, Σάλτσμπουργκ, Πράγα, Παρίσι, Λονδίνο και Γενεύη, Ζυρίχη ως ενδιάμεσοι σταθμοί για τα χειμερινά θέρετρα), το κόστος των οποίων είναι από 550 ως 750 ευρώ για τρεις τέσσερις νύχτες, μαζί με το αεροπορικό εισιτήριο που κοστίζει ως 300 ευρώ. «Ο κόσμος επηρεάζεται από ένα αρνητικό ψυχολογικό κλίμα της ύφεσης», λέει ο κ. Γκίνης, «και λιγότερο από το αν έχει χρήματα ή όχι», ενώ ακόμα και αν αυξηθεί η ζήτηση τις επόμενες ημέρες δεν πιστεύει πως θα αναπληρωθούν οι απώλειες των προεγγραφών, ώστε να είναι λιγότερες από 20%. Υπογραμμίζει εξάλλου ότι το εισόδημα του «μέσου» και «άνω» καταναλωτή δεν έχει πληγεί ακόμα, αφού «το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου και το καλοκαίρι έληξαν με θετικό πρόσημο».

Ξεκινάμε για Παρνασσό

Η περιοχή της λίμνης Πλαστήρα είναι μία από αυτές που δεν έχουν πρόβλημα με την πληρότητα των ξενοδοχείων

Στη χώρα δημοφιλείς προορισμοί παραμένουν τα Καλάβρυτα, το Καρπενήσι, τα Ζαγοροχώρια, το Πήλιο, η Αράχοβα, τα Μετέωρα και ο Βόλος, ενώ όταν καλυφθούν οι περιοχές αυτές η ζήτηση επεκτείνεται στις κοντινές πόλεις. Στα πιο οικονομικά ξενοδοχεία οι τιμές κυμαίνονται από 200 ευρώ ως 350 ευρώ (διαμονή κατ΄ άτομο) για τρεις με τέσσερις νύχτες, ενώ για τα τεσσάρων και πέντε αστέρων ξενοδοχεία οι τιμές κυμαίνονται, αντιστοίχως, από 450 ευρώ ως 550 ευρώ.

Αυξημένη σε σχέση με την περυσινή χρονιά είναι η πληρότητα των ξενοδοχείων της Αράχοβας που φτάνει ως σήμερα στο ποσοστό του 75% από τις κρατήσεις την περίοδο των εορτών, σε σχέση με το 2007 που άγγιξε το 60%, όπως δηλώνει ο πρόεδρος της ένωσης των ξενοδόχων κ. Γ.Γεωργάκος. Εκτιμά μάλιστα ότι ο εσωτερικός τουρισμός κερδίζει μερίδιο από τη μείωση των Ελλήνων οι οποίοι δεν θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό, ενώ σημειώνει πως αναμενόταν αύξηση στην περιοχή με βάση τη διαφαινόμενη αυτή τάση. Προσθέτει όμως ότι όλα τα ξενοδοχεία της περιοχής Αράχοβας έχουν προχωρήσει ήδη σε προσφορές, μειώνοντας τις τιμές τους, που έχουν παραμείνει ίδιες τα τελευταία δύο χρόνια και κατά 50% πιο οικονομικές σε σχέση με τα Σαββατοκύριακα, για να ενισχύσουν τις κρατήσεις, αλλά και για να αντιμετωπίσουν προληπτικά ενδεχόμενες απώλειες από την κρίση.

Σε τρία τετραήμερα υπολογίζεται η περίοδος αιχμής σε ξενώνα στα Ζαγοροχώρια του Νομού Ιωαννίνων, ενώ οι κρατήσεις έχουν ολοκληρωθεί για τα Χριστούγεννα, καλύπτοντας την πληρότητα με τιμές που έχουν παραμείνει ίδιες με πέρυσι.

Οσο για τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο, ξεκινά μια διαδικασία προσφορών μέσα από διαδικτυακά sites, μιας και οι ηλεκτρονικές κρατήσεις έχουν ανοδική τάση τον τελευταίο χρόνο. Θετικά κινείται και η κίνηση που αφορά τα ξενοδοχεία σε όλο τον Νομό Ιωαννίνων, όπως δηλώνει ο πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων κ. Κ. Βλάχος, προσθέτοντας ότι ο μήνας Δεκέμβριος δείχνει να έχει καλύτερη πορεία από τον περυσινό, φθάνοντας σε πληρότητα το ποσοστό του 65% ως 70%.

Η τιμολογιακή πολιτική είναι σταθερή στις περυσινές τιμές, ενώ για τις περιόδους της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων φαίνεται να υπάρχει μια κινητικότητα, αν και όχι στο επίπεδο των Χριστουγέννων. Στον νομό μάλιστα το 2008 έχουν προστεθεί περίπου 800 νέες κλίνες στα πολυτελή ξενοδοχεία της πόλης, ενώ υπάρχουν και πολλά ξενοδοχεία και ξενώνες στις γύρω περιοχές.

Η αυξανόμενη προσφορά καλύπτεται από τη ζήτηση κυρίως στα τριήμερα. «Τα Γιάννενα είναι προορισμός», σημειώνει ο κ. Βλάχος, προσθέτοντας πως τα ξενοδοχεία του νομού δεν έχουν επηρεαστεί από την κρίση.

Παράλληλα, η λειτουργία πανεπιστημίου, αλλά και βιομηχανιών στην ευρύτερη περιοχή, αυξάνει την τουριστική κίνηση όλο τον χρόνο, ενώ σε αυτό συμβάλλει και η φιλοξενία πολλών συνεδρίων από τον Ιούνιο ως τον Δεκέμβριο σε πολυτελή ξενοδοχεία και σε δημοτικούς χώρους. Ενώ απαντώντας στο αν η χώρα είναι ανταγωνιστική σε τιμές σε σχέση με φθηνότερες γειτονικές χώρες (π.χ., Βουλγαρία) δηλώνει ότι οι τιμές διαμορφώνονται ανάλογα με τα λειτουργικά κόστη των ξενοδοχείων, αλλά και με τις μισθοδοσίες των εργαζομένων, οι οποίες διαφέρουν κατά πολύ από τα μειωμένα κοστολόγια των χωρών αυτών.

Στα περυσινά επίπεδα βρίσκεται και το Πήλιο, όπως λέει ο κ. Κ.Λεβέντης πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας, με τους ορεινούς προορισμούς να έχουν ήδη πληρότητα που ξεπερνά το 80% με προοπτική αυτή να φτάσει το 100%, ενώ οι παραθαλάσσιοι προορισμοί, που αποτελούν «και ένδειξη αν θα πάει καλά η κίνηση» έχουν αρχίσει και διαμορφώνουν κρατήσεις, με αποτέλεσμα να δείχνουν πως οι «πολύ καλές» επιδόσεις του 2007 θα διατηρηθούν και εφέτος. Παραθαλάσσιες περιοχές
Σημειώνει όμως ότι εδικά τα ξενοδοχεία που βρίσκονται πιο κοντά σε παραθαλάσσιες περιοχές που ακολουθούν το ορεινό Πήλιο, το οποίο κυριαρχεί στη ζήτηση, έχουν κάνει πολύ καλές προσφορές, με αποτέλεσμα να ικανοποιούν πιο οικονομικά πακέτα. «Το στοίχημα είναι εκτός από τη διαμονή, όλες οι υπηρεσίες εφέτος να αντιμετωπίσουν τον επισκέπτη με μια οικονομική προσφορά καλύτερη απ΄ ό,τι πέρυσι», σημειώνει ο κ. Λεβέντης. Ετσι, σε πρώτη φάση οι τιμές έχουν παραμείνει σταθερές στο ορεινό Πήλιο, ξεκινώντας από 50 ευρώ το δίκλινο στα χαμηλής κατηγορίας ξενοδοχεία, από 80 ευρώ στα μεσαίας και από 90 ως 120 ευρώ στα υψηλής.

Ιδιαίτερα δημοφιλή είναι τα τετραήμερα στα ορεινά του Πηλίου, ενώ στην πόλη του Βόλου και στους παραθαλάσσιους προορισμούς επικρατούν τα διήμερα και τα τριήμερα. Επίσης, το ξενοδοχειακό δυναμικό της Μαγνησίας έχει αυξηθεί το 2008 κατά 700 κλίνες, φθάνοντας στα χειμερινά καταλύματα συνολικά τις 5.500 κλίνες, που το καθιστούν «τον μεγαλύτερο χειμερινό προορισμό στην Ελλάδα».

«Είναι σίγουρο ότι υπάρχει ένα πρόβλημα», σημειώνει ο κ. Λεβέντης αναφερόμενος στην οικονομική κρίση, «ωστόσο το πρόβλημα αυτό δεν έχει φανεί ακόμα», προσθέτει, λέγοντας πως και τα μηνύματα που έρχονται από τη γερμανική αγορά για τη θερινή περίοδο του 2009 δείχνουν σταθερότητα, ενώ το πρόβλημα εστιάζεται στη βρετανική αγορά. Για αυτό τον λόγο τονίζει την ανάγκη η πολιτεία να στηρίξει τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Αυξημένη η κίνηση σε λίμνη Πλαστήρα και Καρπενήσι

ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ αυξημένη σε σχέση με το 2007 είναι και η κίνηση στη λίμνη Πλαστήρα, με πληρότητα που ξεπερνά το 100%, όπως επισημαίνει ο κ. Χ. Ζέρβας, ιδιοκτήτης ξενοδοχείου τριών αστέρων, όπου το δίκλινο κοστίζει 110 ευρώ με πρωινό. Και μετά τις γιορτές τα Σαββατοκύριακα εξακολουθούν να είναι κλεισμένα, με τις καθημερινές να έχουν μια μικρή έκπτωση, ενώ το 70% των επισκεπτών είναι από την Αθήνα. Ικανοποιημένη επίσης από την υψηλή κίνηση και την πληρότητα που αγγίζει το 100% στα ξενοδοχεία του Καρπενησίου είναι η κυρία Μαρία Τάκη, μέλος της Ενωσης Ξενοδόχων. Αλλά και στο μετέπειτα διάστημα η κίνηση διατηρείται, με τα Σαββατοκύριακα να έχουν ήδη κρατήσεις τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο. Η πληρότητα είναι μεγάλη και σταθερή σε σχέση με πέρυσι και στις υψηλές κατηγορίες, αφού στο ξενοδοχείο «Country Club» στο Καρπενήσι έχει ήδη φτάσει το 100% για την περίοδο των Χριστουγέννων, όπως δηλώνει ο κ. Θ. Πεφάνης, γενικός διευθυντής της ομώνυμης αλυσίδας, ενώ για την περίοδο της Πρωτοχρονιάς και ενδιάμεσα η πληρότητα βρίσκεται στο 85% ως 90%. Στο δεύτερο ξενοδοχείο της εταιρείας στη Στεμνίτσα Αρκαδίας η πληρότητα κυμαίνεται στο 85% για τα Χριστούγεννα και στο 70% για την Πρωτοχρονιά. Επισημαίνεται ωστόσο ότι ενώ στη μονάδα της Στεμνίτσας, όπου δεν άλλαξαν οι περυσινές τιμές, η εικόνα είναι η ίδια με το 2007, ενώ στο Καρπενήσι που μειώθηκαν περίπου κατά 10% ήδη η πληρότητα έχει φτάσει στο 80% και στο 90%. Πιο συγκεκριμένα, στο ξενοδοχείο στο Καρπενήσι το δίκλινο δωμάτιο στοιχίζει 790 ευρώ για το τριήμερο και 1.020 ευρώ για το τετραήμερο (συμπεριλαμβάνεται το πρωινό και το ρεβεγιόν), ενώ στη Στεμνίτσα οι τιμές είναι 900 ευρώ για τρεις και 1.160 για τέσσερις ημέρες. Τέλος, οι πωλήσεις των τριήμερων αλλά και των τετραήμερων πακέτων κινούνται ομαλά, αφού, όπως καταλήγει ο κ. Πεφάνης, δεν υπάρχει υστέρηση στη ζήτηση της μεγαλύτερης διαμονής που είναι πιο ακριβή.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk