ΜΟΥΣΙΚΗ

ΕΛΕΝ ΓΚΡΙΜΟΣουπερστάρ και οικολόγος

Οταν πριν από περίπου δύο χρόνια είχα συναντήσει για πρώτη φορά την Ελέν Γκριμό επ΄ ευκαιρία της παρθενικής- τότε- εμφάνισής της στην Ελλάδα και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ένα από τα πράγματα που μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση, πέρα, βεβαίως, από την «κοριτσίστικη» εμφάνισή της, ήταν ο επαγγελματισμός της (και) εκτός σκηνής. Χωρίς καμία πρόθεση να επιβεβαιώσει τη φήμη της σουπερστάρ μέσω κάποιας αλαζονικής συμπεριφοράς, η διάσημη γαλλίδα πιανίστρια είχε αντιμετωπίσει την κουβέντα μας με πραγματική διάθεση επικοινωνίας.

Οταν πριν από περίπου δύο χρόνια είχα συναντήσει για πρώτη φορά την Ελέν Γκριμό επ΄ ευκαιρία της παρθενικής- τότε- εμφάνισής της στην Ελλάδα και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ένα από τα πράγματα που μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση, πέρα, βεβαίως, από την «κοριτσίστικη» εμφάνισή της, ήταν ο επαγγελματισμός της (και) εκτός σκηνής. Χωρίς καμία πρόθεση να επιβεβαιώσει τη φήμη της σουπερστάρ μέσω κάποιας αλαζονικής συμπεριφοράς, η διάσημη γαλλίδα πιανίστρια είχε αντιμετωπίσει την κουβέντα μας με πραγματική διάθεση επικοινωνίας. Καίτοι τηλεφωνική- την εντόπισα έπειτα από αρκετή προσπάθεια κάπου στο Βερολίνο, λίγες ημέρες μετά τα 39α γενέθλιά της- η νέα μας επαφή επ΄ ευκαιρία των επικείμενων εμφανίσεών της στο Μέγαρο, μου έδωσε ακριβώς την ίδια εντύπωση. Τυπική- η «ψύχρα» του σύρματος γαρ- χωρίς επιτηδευμένη ευγένεια και πολύ συγκεκριμένη στις απαντήσεις της έτσι ώστε να μην αφήνει περιθώρια στην όποια διάθεση φλυαρίας, μου έδωσε την αίσθηση ενός ανθρώπου ο οποίος αντιλαμβάνεται την «έκθεση» στον Τύπο ως μέρος της δουλειάς του, χωρίς ωστόσο να μπαίνει στη διαδικασία αν δεν αισθάνεται ότι πράγματι έχει κάτι να πει.

«Είμαι πολύ χαρούμενη που μου δίνεται η ευκαιρία να εμφανιστώ και πάλι στην Ελλάδα» λέει η Γκριμό από την άλλη άκρη της γραμμής.

Αναφερόμενη στο Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς, η Γκριμό λέει ότι πρόκειται για ένα έργο το οποίο αγαπά ιδιαιτέρως. «Αρχισα να το μελετώ έφηβη ακόμη και δεν θα ήταν υπερβολή να πω ότι με σημάδεψε έντονα.Το ερμήνευσα για πρώτη φορά λίγο μετά τα 20 μου και το έχω ηχογραφήσει στο παρελθόν στο Βερολίνο.Το θεωρώ ένα από τα ωραιότερα έργα του Μπραμς.Είναι αξιοπερίεργο το ότιπαρά το γεγονός ότι ο συνθέτης έγραψε πολλά έργα για πιάνο,εντούτοις μόνο δύο κοντσέρτα και δη τόσο διαφορετικά μεταξύ τους.Το Κοντσέρτο αρ.1 είναι στ΄ αλήθεια μαγευτικό.Το πρώτο μέρος είναι σαν ρέκβιεμ,το δεύτερο σαν προσευχή και το τρίτο σαν μια πρώιμη «Ιεροτελεστία της Ανοιξης». Χαίρομαι πραγματικά που θα έχω την ευκαιρία να το παρουσιάσω στην Αθήνα».

Πόσο διαφορετική είναι άραγε η αίσθηση μιας συναυλίας, όπου υπάρχει η «ανταλλαγή» με την ορχήστρα, από αυτή του μοναχικού ρεσιτάλ; «Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά,το συναίσθημα είναι διαφορετικό» λέει η Γκριμό και συνεχίζει: «Παίζοντας με μία ορχήστρα,η όλη εμπειρία είναι πιο «ελαφριά»,λιγότερο αγχωτική και νομίζω ότιτελικά αυτό εννοούν οι συνάδελφοι όταν λένε ότι το προτιμούν γιατί αισθάνονται πως μοιράζονται την εμπειρία.Τους καταλαβαίνω.Στο ρεσιτάλ,αντιθέτως,είσαι πολύ περισσότερο εκτεθειμένος.Είναι μια διαδικασία πολύ εσωτερική,θα τολμούσα να τη χαρακτηρίσω θρησκευτική.Εσύ,ο εαυτός σου και το πιάνο…».

Γεννημένη στις 7 Νοεμβρίου 1969 στην Αix-en-Ρrovence της Γαλλίας, η Ελέν Γκριμό «ανακάλυψε» το πιάνο σε ηλικία επτά ετών ενώ στα 16 της χρόνια είχε κιόλας κατακτήσει το πρώτο της διεθνές βραβείο. Δύο χρόνια αργότερα, ένα σόλο ρεσιτάλ στη γαλλική πρωτεύουσα και μια συναυλία με την Ορχήστρα του Παρισιού υπό τον κορυφαίο αρχιμουσικό Ντάνιελ Μπαρενμπόιμ σηματοδότησαν την έναρξη μιας υπέρλαμπρης καριέρας τόσο στη σκηνή όσο και στα δισκογραφικά στούντιο. Ωστόσο, στα 21 της χρόνια αποφάσισε να εγκατασταθεί στις ΗΠΑ: αρχικά στη Φλόριδα και αργότερα λίγο έξω από τη Νέα Υόρκη. Εχοντας κάνει ένα «πέρασμα» από το Βερολίνο, αυτό το διάστημα ζει μονίμως στην Ελβετία, και αυτό «για λόγους προσωπικούς» όπως δηλώνει κοφτά, εμποδίζοντας την όποια διάθεση για περαιτέρω σχόλια.

«Αγαπώ τη Γαλλία,τον πολιτισμό και το ταμπεραμέντο των συμπατριωτών μου,αλλά από μικρή αισθανόμουν πως δεν είχα ρίζες εκεί» λέει η Γκριμό αναφερόμενη στις κατά καιρούς «περιπλανήσεις» της. «Δεν νομίζω πως ποτέ διάλεξα μια χώρα για κάποιον πολύ συγκεκριμένο λόγο.Το ταξίδι,η περιπέτεια ήταν που με ενδιέφεραν επί της ουσίας.».

Πέρα από την αγάπη της για τη μουσική, η Γκριμό είναι επίσης γνωστή για την αυξημένη οικολογική ευαισθησία της. Στο πλαίσιο αυτό, πριν από μερικά χρόνια υπήρξε συνιδρύτρια του Κέντρου Διάσωσης Λύκων στο οποίο αφιέρωσε μεγάλο μέρος του χρόνου της. Καίτοι στο παρελθόν είχε μιλήσει επανειλημμένως και με ενθουσιασμό για το πώς ξεκίνησε το συγκεκριμένο πάθος της, εν προκειμένω δεν δείχνει τη διάθεση να «επαναληφθεί».

«Η πτυχή αυτή του εαυτού μου δεν είχε να κάνει με κάποια εκκεντρική μόδα,υπήρξε προϊόν πραγματικού ενδιαφέροντος,μελέτης και αγάπης.Αυτό που μπορώ και με ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή να πω,ή καλύτερα να επιστήσω την προσοχή,είναι ότι κάθε χρόνο γεννιούνται έξι- οκτώ εκατομμύρια άνθρωποι.Πρόκειται γιατεράστια πρόκληση για τον πλανήτη και την κοινωνία μας.Αν αυξήσεις το ενδιαφέρον των ανθρώπων για το περιβάλλον και την ισορροπία του οικοσυστήματος,τότε αυτομάτως κάνεις ένα βήμα για πιο ποιοτική ζωή.Εκεί, κατά τη γνώμη μου, βρίσκεται το “κλειδί” για πολλά από τα ζητήματα τα οποία απασχολούν τη σύγχρονη κοινωνία…».

Εχοντας υπερβεί τα στενά όρια του κόσμου της κλασικής μουσικής και κατακτήσει τη φήμη της σουπερστάρ – η εμφάνισή της τον προηγούμενο Σεπτέμβριο στην περίφημη τελευταία βραδιά του διάσημου Φεστιβάλ ΒΒC Ρroms αποτελεί μόνο μία από τις πλέον πρόσφατες αποδείξεις-, πώς βλέπει την πορεία της στη δίνη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης;

«Σε κάθε τέτοια περίσταση το πρώτο που συνήθως την “πληρώνει” είναι η Τέχνη.Οφείλουν,λοιπόν,οι άνθρωποι να καταλάβουν ότι η Τέχνη δεν είναι πολυτέλεια,είναι ανάγκη.Είναι ένα εφόδιο εξίσου σημαντικό με τα μαθηματικά ή τις ξένες γλώσσες. Ανοίγει το μυαλό,καλλιεργεί την ευαισθησία,τις αισθήσεις.Περισσότεροι άνθρωποι με τέτοιου είδους προσόντα,μεγαλύτερη είναι η πρόοδος της κοινωνίας και σε άλλα,πιο «απτά» ζητήματα…».

Η Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης υπό τον Φάμπιο Λουίζι,με σολίστ την Ελέν Γκριμό,θα εμφανιστεί στις 6 και 7 Δεκεμβρίου στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής του Μεγάρου,στο πλαίσιο της σειράς «Μεγάλες Ορχήστρες – Μεγάλοι Μαέστροι»,την οποία στηρίζει με χορηγία της η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος.Το πρόγραμμα περιλαμβάνει το Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1 του Μπραμς και τη Συμφωνία σε ρε ελάσσονα του Σ.Φρανκ.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk