Το Μηδέν και το Αριστα

ΚΑΘΕχρόνο τέτοια εποχή η Παιδεία μας είναι σαν να κάνει το καθιερωμένο τσεκάπ. Καθώς βγαίνουν τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων οι βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών ανά κατεύθυνση και μάθημα δείχνουν τις τιμές, δηλ. τα ποσοστά επιτυχίας και αποτυχίας των υποψηφίων, και φανερώνουν τη σοβούσα κατάσταση. Προφανώς άλλο πράγμα είναι οι τιμές του σακχάρου ή του ουρικού οξέος και άλλο οι βάσεις στη Βιολογία λ.χ. ή στα Λατινικά, όμως οι αριθμοί και στη μία περίπτωση και στην άλλη κάτι δείχνουν.

Το Μηδέν και το Αριστα | tovima.gr

ΚΑΘΕχρόνο τέτοια εποχή η Παιδεία μας είναι σαν να κάνει το καθιερωμένο τσεκάπ. Καθώς βγαίνουν τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων οι βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών ανά κατεύθυνση και μάθημα δείχνουν τις τιμές, δηλ. τα ποσοστά επιτυχίας και αποτυχίας των υποψηφίων, και φανερώνουν τη σοβούσα κατάσταση. Προφανώς άλλο πράγμα είναι οι τιμές του σακχάρου ή του ουρικού οξέος και άλλο οι βάσεις στη Βιολογία λ.χ. ή στα Λατινικά, όμως οι αριθμοί και στη μία περίπτωση και στην άλλη κάτι δείχνουν. Μας προειδοποιούν για κάτι αφύσικο ή μας καθησυχάζουν, πάντα στο μέτρο του δυνατού. Ωστόσο ανάμεσα στις ιατρικές εξετάσεις και στο τσεκάπ των πανελλαδικών υπάρχει μια μεγάλη και ενδιαφέρουσα διαφορά: οι ιατρικοί δείκτες δεν μπορούν να είναι ταυτόχρονα υψηλοί και χαμηλοί, καλοί και συνάμα κακοί. Ισως στην περίπτωση της «κακής» ή «καλής» χοληστερίνης τα πράγματα να αλλάζουν. Ομως στις πανελλαδικές οι δείκτες είναι κυριολεκτικά αλλοπρόσαλλοι. Αφύσικοι και όμως αληθινοί.

Πέρυσι το ποσοστό των μαθητών που δεν κατάφεραν να πιάσουν σε όλα τα μαθήματα τη βάση 10 ήταν 34,07%, φέτος ανέβηκε στο 35,86%. Πρόκειται για γενικό ποσοστό, αφού, π.χ., οι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης έμειναν κάτω από τη βάση σε ποσοστό 41,73%! Εν πάση περιπτώσει. Αυτός ο δείκτης δηλώνει απλά πως φέτος πήγαμε χειρότερα από πέρυσι. Το ξέραμε αλλά μας το επιβεβαίωσαν και οι αριθμοί. Ομως, αν δούμε τα πράγματα λίγο πιο σύνθετα, μπερδευόμαστε. Στα Αρχαία Ελληνικά λ.χ. (για να μείνω σε ό,τι με αφορά) το 20,69% των υποψηφίων, δηλ. ένας στους 5, δεν κατάφερε να πιάσει όχι το 10 αλλά το 5! Την ίδια στιγμή οι αριστούχοι (18-20) στα Αρχαία ανέβηκαν περίπου στο 10%, 9,58% για την ακρίβεια. Σε απόλυτους αριθμούς οι άριστοι είναι γύρω στους 3.600. Μπράβο τους! Ομως στη Νεοελληνική Λογοτεχνία (κατεύθυνση) μόλις το 4,80% βαθμολογείται με Αριστα, ενώ το 11,37% παραδίδει λευκή κόλλα! Στο ίδιο μάθημα γενικής παιδείας οι υποψήφιοι έγραψαν Αριστα σε ποσοστό μόλις 1,62%, το 3,98% έδωσε λευκή κόλλα και το 20,38% έμεινε κάτω από τη βάση. Αναγκαστικά συμπεράσματα: τα Αρχαία είναι πιο εύκολα από τα Νέα Ελληνικά! Ή, τα φροντιστήρια για τα Αρχαία κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους από τα φροντιστήρια για τα Νέα. Ή, ο καλός θεός των Αρχαίων έκανε το θαύμα του: η μία εβδομαδιαία ώρα διδασκαλίας Αρχαίων Ελληνικών, με την οποία η πρώην Υπουργός Παιδείας προίκισε το μάθημα, έπιασε τόπο και η ποθητή αρχαιομάθεια τινάχθηκε στα ύψη! Τι άλλο θέλουμε;

Ανάλογες παρατηρήσεις μπορούμε να κάνουμε και για τα άλλα μαθήματα, κατευθύνσεως ή γενικής παιδείας: αύξηση «αριστούχων» και συνάμα αύξηση των «αποτυχημένων». Μάλιστα τόσο πολλοί είναι οι «αποτυχημένοι» ώστε παρά τα λεγόμενα του Υπουργείου θα μείνουν κενές 13.000 θέσεις!

Ποιο είναι λοιπόν, ή ποιο θα μπορούσε να είναι, ένα λογικό συμπέρασμα μετά την εξέταση αυτών των φαινομενικά άλογων δεικτών που προέκυψαν και φέτος, όπως άλλωστε προκύπτουν κάθε χρόνο; Εχουμε τόσο πολλά λαμπερά και ταυτόχρονα τόσο πολλά αδύναμα μυαλά; Παράγουμε ενταυτώ τόσο πολλούς «αριστούχους» και τόσο πολλούς «αποτυχημένους»; Κι αν όντως έτσι έχουν τα πράγματα, το «Αριστα» είναι όντως Αριστα και το «Μηδέν» όντως Μηδέν; Αυτές οι λαμπρές ή θλιβερές επιδόσεις αντιπροσωπεύουν στ΄ αλήθεια κάτι; Οσοι «μπαίνουν» στα ΑΕΙ ή στα ΤΕΙ είναι πάντα καλύτεροι από όσους δεν «μπαίνουν»;

Προφανώς και υπάρχουν παιδιά που μελετούν και προσπαθούν περισσότερο από άλλα. Ευτυχώς όλοι δεν έχουν τις ίδιες ικανότητες, ευτυχώς όλοι είμαστε διαφορετικοί. Ομως αυτή εντέλει η «ταξική» βαθμολογική διαφορά είναι δικαιολογημένη; Οχι! Με κανένα τρόπο. Υπάρχουν πράγματι λαμπρά παιδιά που επάξια παίρνουν το 20 (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό) αλλά από τους 89.987 φετινούς υποψήφιους δεν υπάρχει ούτε ένας τόσο ανάξιος για να βαθμολογηθεί με μηδέν ή με πέντε. Κανένας! Και όμως το σύστημα βαθμολόγησε 32.272 παιδιά, δηλ.

35,86% των υποψηφίων, κάτω από τη βάση! Βγήκε κάποιος Γραμματέας, Υπουργός ή κάποιος από τους πρώην Υπουργούς της Παιδείας και να μας εξηγήσει αυτή την παραφροσύνη; Σε ζητήματα θεσμικά, πλαίσια νόμων, άρθρο 16, χρηματοδοτήσεις, άσυλα κλπ. βγαίνουν όλοι κορδωμένοι και μας εξηγούν. Γιατί δεν βγαίνει κάποιος υπεύθυνος να μας αναλύσει τους τρελούς δείκτες των πανελλαδικών; Ομως άδικα περιμένουμε. Ποτέ δεν πρόκειται να βγει αυτός ο κάποιος, επειδή, αν διαθέτει στοιχειώδη τιμιότητα, θα πρέπει να παραδεχθεί ότι η Παιδεία χρόνια τώρα είναι πλασματική. Τίποτε! Φούσκα χρηματιστηρίου! Παιδεία που βολεύεται και πορεύεται με παντός είδους αναβολικά. Τα μαθήματα, στο σχολείο και στο φροντιστήριο, με αναβολικά. Οι εξετάσεις, εισαγωγικές και μη, με αναβολικά. Η ντροπή της εθνικής ομάδας Αρσης Βαρών τίποτε δεν είναι μπροστά στην καθημερινή ντροπή της Παιδείας μας. Ολα είναι δήθεν και πλαστά. Και το Αριστα και το Μηδέν πλαστά είναι. Ομως οι καταστροφικές συνέπειες αυτών των εξετάσεων για τα παιδιά και την Παιδεία μας, για τη ζωή μας δηλαδή, είναι, δυστυχώς, πέρα για πέρα υπαρκτές.

Ο κ. Γιώργης Γιατρομανωλάκης είναι καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας και συγγραφέας.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk