Παίζοντας «Μatrix» στο Θησείο

Εχει τη μορφή παιχνιδιού. Το πρωτοποριακό, φουτουριστικό για την ακρίβεια, πείραμα που διεξάγει το Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών διερευνά το πώς οι νέες τεχνολογίες κινητής τηλεπικοινωνίας και εντοπισμού θέσης (GΡS) επηρεάζουν τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα στην πόλη. Στα όρια φυσικού και ψηφιακού κόσμου, το ερευνητικό πρόγραμμα «Locunet» εκτυλίσσεται στους δρόμους του Θησείου, γίνεται ωστόσο όχημα για ένα ταξίδι σε έναν κόσμο προσομοίωσης, υπερ-πραγματικό.

Εχει τη μορφή παιχνιδιού. Το πρωτοποριακό, φουτουριστικό για την ακρίβεια, πείραμα που διεξάγει το Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών διερευνά το πώς οι νέες τεχνολογίες κινητής τηλεπικοινωνίας και εντοπισμού θέσης (GΡS) επηρεάζουν τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα στην πόλη. Στα όρια φυσικού και ψηφιακού κόσμου, το ερευνητικό πρόγραμμα «Locunet» εκτυλίσσεται στους δρόμους του Θησείου, γίνεται ωστόσο όχημα για ένα ταξίδι σε έναν κόσμο προσομοίωσης, υπερ-πραγματικό. Οκτώ παίκτες χωρισμένοι σε δύο ομάδες, έχουν ως μοναδικό εργαλείο στη μεταξύ τους επικοινωνία μία φορητή συσκευή, στην ουσία κινητό τηλέφωνο τρίτης γενιάς, στην οθόνη του οποίου απεικονίζεται ο χάρτης του Θησείου, αλλά και η ατομική τους θέση σε αυτόν. Φέρουν επάνω τους πομπό GΡS, ενώ κάθε τους κίνηση καταγράφεται από τον υπερ-υπολογιστή στα γραφεία του Πανεπιστημίου. Εκεί, διεπιστημονική ομάδα με κυρίαρχη την παρουσία κοινωνικών ψυχολόγων παρακολουθεί τα δρώμενα.

Στην Αποστόλου Παύλου, στην Ηλία Πουλοπούλου, στην Ηρακλειδών, στην Αδριανού, κάτω από δέντρα και δίπλα σε εμπορικά, ο χάρτης εμφανίζει ψηφιακά αντικείμενα-τρόπαια για τον νικητή. Κάμποσοι ηλικιωμένοι που απολαμβάνουν το καφεδάκι τους επί της Δημοφώντος παρακολουθούν τους παίκτες να τρέχουν, να στέλνουν στοιχεία μέσω δορυφορικού δικτύου, να χαίρονται όταν παίρνουν στα χέρια τους πράγματα που δεν είναι ορατά. Καλώς ήλθατε στον κόσμο μιας εναλλακτικής πραγματικότητας.

Το «Locunet» έχει τη δική του νομοτέλεια. Παραδόξως πώς, ο φυσικός χωροχρόνος δεν γίνεται πάντοτε αντιληπτός από τους παίκτες. Στη διάρκεια του πειράματος σημασία έχουν κυρίως η οθόνη, η θέση των συμπαικτών, η δυνατότητα συνεργασίας μαζί τους, το σκορ, ο διαθέσιμος χρόνος για τη μεταφορά των αντικειμένων στο «στρατηγείο» της ομάδας. Η ατομική συμπεριφοράεπίδοση αλλά και η σχέση ενός εκάστου με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας δίνει άφθονο υλικό προς διερεύνηση στους ερευνητές.

« Μπορούν οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας, τα ασύρματα δίκτυα,τα Μέσα Επικοινωνίας Δι΄ Εντοπισμού (ΜΕΔΕ), όπως το “Locunet”,να προσφέρουν νέες επικοινωνιακές δυνατότητες στον διαρκώς κινούμενο κάτοικο της πόλης του 21ου αιώνα;Αυτή είναι η άκρη του νήματοςκαι εξετάζουμε πού οδηγεί» τονίζει δίδοντας το στίγμα του πειράματος ο κ. Δ.Χαρίτος, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών και αναπληρωτής επιστημονικός υπεύθυνος του «Locunet». « Θα του επέτρεπαν να είναι περισσότερο ενεργός,να συνδέεται με συμπολίτες του, να επαναδημιουργεί κοινότητες που σχετίζονται τόσο με το ψηφιακό επικοινωνιακό περιβάλλονόσο και με τον φυσικό τόπο στον οποίο δραστηριοποιείται;». Αφετηρία του πειράματος είναι η υπόθεση ότι τα Μέσα Επικοινωνίας Δι΄ Εντοπισμού μπορούν να εξελιχθούν σε νέα και ισχυρά επικοινωνιακά μέσα, με θέση εφάμιλλη στην καθημερινότητα εκείνων του Διαδικτύου, του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης.

Τα ΜΕΔΕ βρίσκουν χώρο να αναπτυχθούν στο σημείο όπου ο κυβερνοχώρος συναντά το αστικό περιβάλλον, προσφέροντας ένα καινούργιο οπτικό πρίσμα, για να δει κανείς τόσο την ίδια την πόλη στην οποία ζει όσο και την επικοινωνία του με τους άλλους μέσα σε αυτήν. Στηρίζουν τη φιλοσοφία τους στη δυνατότητα γεωγραφικού εντοπισμού, δημιουργούν ωστόσο ένα πρωτόγνωρο πλέγμα κοινωνικών σχέσεων.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk