Φάρμακο σταματά την ανάπτυξη πρωτογενών όγκων του μαστού, των ωοθηκών και του προστάτη χωρίς να προκαλεί παρενέργειες

«Νανοχάπι» νικά τον καρκίνο

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Ενα φάρμακο που αναπτύχθηκε μέσα από το «πάντρεμα» της νανοτεχνολογίας με ένα… ατύχημα στο εργαστήριο φαίνεται ότι μπορεί να είναι άκρως αποτελεσματικό ενάντια σε πολλές μορφές καρκίνου, αναφέρουν αμερικανοί ερευνητές. Το φάρμακο lodamin αναστέλλει την αγγειογένεση, διαδικασία κατά την οποία δημιουργούνται αιμοφόρα αγγεία γύρω από τους καρκινικούς όγκους με στόχο να τους παρέχουν «τροφή» για να επιβιώνουν και να αναπτύσσονται. Αποτελεί «τέκνο» του δρος Τζούντα …

«Νανοχάπι» νικά τον καρκίνο | tovima.gr

Το φάρμακο lodamin αναστέλλει την αγγειογένεση, διαδικασία κατά την οποία δημιουργούνται αιμοφόρα αγγεία γύρω από τους καρκινικούς όγκους με στόχο να τους παρέχουν «τροφή» για να επιβιώνουν και να αναπτύσσονται. Αποτελεί «τέκνο» του δρος Τζούντα Φόλκμαν, ειδικού στον καρκίνο από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ και «πατέρα» της θεραπείας ενάντια στην αγγειογένεση, ο οποίος πέθανε τον περασμένο Ιανουάριο. Οι συνεργάτες του Φόλκμαν αναφέρουν τώρα στην επιθεώρηση «Νature Βiotechnology» ότι πέτυχαν να δημιουργήσουν ένα χάπι το οποίο, όπως φάνηκε από πειράματα σε ποντίκια, είναι αποτελεσματικό ενάντια σε πολλές μορφές καρκίνου, περιλαμβανομένων του καρκίνου του μαστού, του νευροβλαστώματος, του καρκίνου των ωοθηκών και του προστάτη, του γλοιοβλαστώματος, καθώς και του καρκίνου της μήτρας, χωρίς μάλιστα να προκαλεί παρενέργειες. Σύμφωνα με τους ερευνητές, το φάρμακο σταματά την ανάπτυξη πρωτογενών όγκων, ενώ προλαμβάνει και τις μεταστάσεις.

Το φάρμακο απομονώθηκε αρχικώς από έναν μύκητα που ονομάζεται Αspergillus fumigatus fresenius. Ο μύκητας ανακαλύφθηκε… κατά λάθος από ερευνητή του Χάρβαρντ ενώ προσπαθούσε να καλλιεργήσει ενδοθηλιακά κύτταρα στο εργαστήριο. Οπως είδε ο ερευνητής της ομάδας του Φόλκμαν, η ύπαρξη του μύκητα επιδρούσε με έναν περίεργο τρόπο στα κύτταρα, αποτρέποντας την ανάπτυξη μικροσκοπικών αιμοφόρων αγγείων. Με βάση αυτή την παρατήρηση αναπτύχθηκε αρχικώς το πειραματικό φάρμακο με την κωδική ονομασία ΤΝΡ-470, το οποίο όμως προκαλούσε πλήθος παρενεργειών, ενώ δεν ήταν ιδιαιτέρως αποτελεσματικό. Ετσι οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τη νανοτεχνολογία, προσθέτοντας πολυμερή στο ΤΝΡ470 ώστε να το προστατέψουν από τα οξέα του στομάχου και να το κάνουν αποτελεσματικότερο.

Τώρα, όπως σημειώνουν στη μελέτη τους, η οποία δημοσιεύεται μετά τον θάνατο του Φόλκμαν, το νέο φάρμακο που ονομάστηκε lodamin φαίνεται ότι ξεπερνάει όλα τα παλαιά εμπόδια. Στα ποντίκια η ουσία φάνηκε ότι βοήθησε στην καταστολή του μελανώματος και του καρκίνου του πνεύμονος χωρίς παρενέργειες. Μάλιστα 20 ημέρες μετά την έγχυση καρκινικών κυττάρων τα ποντίκια που δεν έλαβαν τη θεραπεία πέθαναν στο σύνολό τους, ενώ όσα την έλαβαν ήταν ακόμη ζωντανά. * Και άλλα αισιόδοξα νέα στη μάχη ενάντια στον καρκίνο έρχονται από τις ΗΠΑ. Η αρμόδια Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDΑ) της χώρας έδωσε έγκριση για τη διεξαγωγή κλινικών δοκιμών σε 22 ασθενείς με καρκίνο μιας μεθόδου η οποία έχει ήδη δείξει στα πειραματόζωα ότι μπορεί να εξολοθρεύσει τους καρκινικούς όγκους. Οι ασθενείς θα λάβουν έγχυση ενός τύπου λευκών αιμοσφαιρίων- κοκκιοκύτταρα- τα οποία, όπως έχουν δείξει πειράματα σε ζώα, αποτελούν ισχυρά «όπλα» ενάντια στον καρκίνο. Τα κύτταρα θα συλλεγούν από υγιείς δότες. Η όλη σύλληψη της συγκεκριμένης μεθόδου ξεκίνησε πριν από περίπου μία δεκαετία όταν ανακαλύφθηκε ένα «ταπεινό» ποντίκι που ήταν ανθεκτικό στον καρκίνο. Κοκκιοκύτταρα που ελήφθησαν από εκείνο το ποντίκι πέτυχαν να θεραπεύσουν από καρκίνο άλλα ποντίκια.