Μικρά και επί Παντός

Μικρά και επί Παντός | tovima.gr

▅ Ηλιακοί συλλέκτες με μπογιά;

Ειδική οργανική μπογιά που αυξάνει τη συσσώρευση της ηλιακής ακτινοβολίας στους ηλιακούς συλλέκτες, κατάφεραν να δημιουργήσουν οι ερευνητές του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), όπως αναφέρουν στην επιθεώρηση «Science». Οι επιστήμονες ανέπτυξαν μια τεχνολογία υπέρλεπτης μεμβράνης από οργανική μπογιά η οποία αλλάζει το μήκος κύματος του φωτός. Με τον τρόπο αυτόν, επιτυγχάνει την παγίδευσή του σε ποσοστό που αγγίζει το 80%, αλλά και την ασφαλή μεταφορά του στις φωτοβολταϊκές κυψέλες όπου στη συνέχεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια. Κάτι τέτοιο, όπως επισημαίνουν, θα μπορούσε μελλοντικά να εκτοπίσει τον ακριβό εξοπλισμό για τη συλλογή της ηλιακής ακτινοβολίας και παράλληλα να μειώσει τον αριθμό των απαιτούμενων κυψελών. Ηδη οι ερευνητές έχουν συστήσει εταιρεία η οποία θα κατασκευάζει τους «βαμμένους» ηλιακούς συλλέκτες.

▅ Διαστημική μηχανή που «γεννά» αστέρια

Την απόλυτη αστρική μηχανή η οποία «γεννά» περίπου 4.000 αστέρια τον χρόνο ανακάλυψαν οι ειδικοί σε πολύ μακρινό Σύμπαν. Ο γαλαξίας «Βaby Βoom», όπως τον ονόμασαν, αποτελεί το πιο λαμπερό σημείο του Σύμπαντος καθώς διαθέτει τον ταχύτερο μηχανισμό δημιουργίας αστεριών από οποιονδήποτε άλλον. Μάλιστα, προκειμένου να καταφέρουν να παρατηρήσουν με ακρίβεια την ομορφιά της γέννησης ενός αστεριού σε απόσταση 12,3 εκατ. ετών φωτός, οι ερευνητές της ΝΑSΑ επιστράτευσαν μερικά από τα πιο εξελιγμένα τηλεσκόπια.

▅ Βλαστικά κύτταρα ενάντια στη μυϊκή δυστροφία

Η μεταμόσχευση ενήλικων βλαστικών κυττάρων σε ποντίκια με νόσο παρόμοια της μυϊκής δυστροφίας, βοήθησε στην αποκατάσταση των μυών των ζώων. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ τροποποίησαν γενετικώς ποντίκια ώστε να έχουν ελαττωματικό το γονίδιο της δυστροφίνης- αυτή είναι και η αιτία για την εμφάνιση μυϊκής δυστροφίας Duchenne και στον άνθρωπο. Στη συνέχεια έλαβαν ενήλικα βλαστικά μυϊκά κύτταρα από άλλα ποντίκια και τα ενέχυσαν στους μυς των άρρωστων ποντικών. Οπως προέκυψε, όταν τα βλαστικά κύτταρα εγχύθηκαν στους μυς εξαπλώθηκαν ενώ άρχισε η παραγωγή νέων κυττάρων με αποτέλεσμα τη βελτίωση της λειτουργίας τους. Τα ενθαρρυντικά αυτά αποτελέσματα που δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό «Cell» δίνουν ελπίδες ότι παρόμοιες θεραπείες θα μπορούσαν να αποδειχθούν αποτελεσματικές και στους ανθρώπους με μυϊκή δυστροφία.