Η σεροτονίνη ένοχη για βρεφικούς θανάτους

ΛΟΝΔΙΝΟ. Την εξήγηση στο μυστήριο του αιφνιδίου βρεφικού θανάτου πιστεύουν ότι βρήκαν ερευνητές από το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στη Βοστώνη. Οπως σημειώνουν οι επιστήμονες στην επιθεώρηση «Science» ανακάλυψαν τις πρώτες ενδείξεις σχετικά με το ότι μια ανισορροπία της σεροτονίνης, ενός χημικού του εγκεφάλου, μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρο θάνατο βρεφών ζώων. Το νέο αυτό εύρημα ρίχνει φως στο σύνδρομο του αιφνιδίου βρεφικού θανάτου, που αποτελεί την κύρια αιτία θανάτου παιδιών κάτω των 12 μηνών.

Η σεροτονίνη  ένοχη για  βρεφικούς  θανάτους | tovima.gr

Από τη νέα μελέτη προκύπτει ότι πιθανότατα υπάρχουν γενετικά αίτια πίσω από την ανισορροπία των επιπέδων της σεροτονίνης, ωστόσο οι ερευνητές σημειώνουν ότι αυτές οι ανωμαλίες στον μηχανισμό χρήσης του χημικού από τον οργανισμό μπορεί επίσης να οφείλονται και σε περιβαλλοντικούς παράγοντες, με κυριότερο το κάπνισμα των γονέων. Αν η γενετική σύνδεση αποδειχθεί, η μελέτη από ειδικούς του Ευρωπαϊκού Εργαστηρίου Μοριακής Βιολογίας (ΕΜΒL) στο Μοντεροτόντο της Ιταλίας, θα μπορεί να οδηγήσει σε μεθόδους εντοπισμού των βρεφών που κινδυνεύουν από το σύνδρομο και σε παρεμβάσεις μείωσης του κινδύνου που διατρέχουν.

Ο ειδικοί του ΕΜΒL διερεύνησαν ποντίκια γενετικώς τροποποιημένα ώστε να υπερπαράγουν έναν ρυθμιστή της σεροτονίνης που ονομάζεται Ηtrla- υπερβολικά υψηλά επίπεδα αυτού του ρυθμιστή είχαν εντοπιστεί σε θύματα του συνδρόμου αιφνιδίου βρεφικού θανάτου. Αν και τα ζώα φαίνονταν φυσιολογικά, άρχισαν να εμφανίζουν σποραδικά και αναπάντεχα επεισόδια πτώσης του καρδιακού ρυθμού και της θερμοκρασίας του σώματος. Τελικώς περισσότερα από τα μισά ποντίκια ψόφησαν εξαιτίας των κρίσεων προτού συμπληρώσουν τρεις μήνες ζωής. Μόνο το 30% των ζώων επιβίωσε μετά τους τέσσερις μήνες.

Περαιτέρω πειράματα έδειξαν ότι τα ποντίκια δεν μπορούσαν να ρυθμίσουν τη θερμοκρασία του σώματός τους, την αναπνοή ή τον καρδιακό ρυθμό τους, όταν υποβάλλονταν σε συγκεκριμένες στρεσογόνες καταστάσεις.