ENTAXEI

Μέτρηση γλυκόζης… με το μάτι
Ενας μικροσκοπικός αισθητήρας ο οποίος τοποθετείται στο μάτι μπορεί να σώσει εκατομμύρια διαβητικά άτομα από τα καθημερινά τεστ μέτρησης του σακχάρου. Ο αισθητήρας, που είναι μικρότερος σε μέγεθος από έναν κόκκο ρυζιού, είναι φτιαγμένος από μια γέλη με βάση το νερό και περιέχει μια πρωτεΐνη- λεκτίνη- που προσδένεται στη γλυκόζη, καθώς και ένα χημικό (fluorophore) το οποίο εκπέμπει φθορίζον φως όταν έρχεται σε επαφή με τη γλυκόζη. Οσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τόσο εντονότερο είναι το φως που εκπέμπεται. Η όλη διαδικασία εμφύτευσης του αισθητήρα κάτω από την επιφάνεια του ματιού δεν διαρκεί περισσότερα από τρία λεπτά. Αυτού του είδους το φως, το οποίο είναι σχεδόν υπέρυθρο, δεν είναι ορατό από το ανθρώπινο μάτι.

Μπορεί όμως να «διαβαστεί» από ειδικές φορητές συσκευές που μετατρέπουν τις «λάμψεις» του εμφυτεύματος σε μετρήσεις γλυκόζης. Οι διαβητικοί θα χρειάζεται απλώς να κρατούν τη συσκευή για λίγα δευτερόλεπτα μπροστά στο μάτι τους, ώστε να μετρούν τη γλυκόζη τους.

Κρας τεστ για δίαιτες

Ισραηλινοί επιστήμονες διενήργησαν συγκριτική έρευνα σε τρεις από τις πλέον δημοφιλείς δίαιτες. Χώρισαν 322 παχύσαρκα άτομα σε τρεις ομάδες η κάθεμία εκ των οποίων ακολούθησε για δύο χρόνια μία από τις δίαιτες (Μεσογειακή, Ατκινς και δίαιτα χαμηλών λιπαρών), τις οποίες σχεδίασαν ειδικοί της Αμερικανικής Καρδιολογικής Ενωσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όλες οι δίαιτες έχουν σχεδόν παρόμοια αποτελέσματα στην απώλεια βάρους, αλλά έχουν διαφορές στις επιπτώσεις στον οργανισμό των ατόμων που τις ακολουθούν. Επειτα από δύο χρόνια εκείνοι που ακολουθούσαν τη δίαιτα χαμηλών λιπαρών είχαν χάσει κατά μέσον όρο 3,3 κιλά, εκείνοι που ακολουθούσαν τη μεσογειακή δίαιτα 4,6 κιλά και εκείνοι που ακολουθούσαν τη δίαιτα Ατκινς 5,5 κιλά. Η δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων (Ατκινς) αποδείχτηκε εξαιρετική στη βελτίωση των επιπέδων της λεγόμενης καλής χοληστερόλης. Η δίαιτα των χαμηλών λιπαρών βελτιώνει και αυτή τα επίπεδα της καλής χοληστερόλης, αλλά σε αρκετά μικρότερο ποσοστό από αυτό της δίαιτας Ατκινς. Η Μεσογειακή δίαιτα αποδείχτηκε ιδανική για τους διαβητικούς, αφού είναι η καλύτερη εκ των τριών όσον αφορά τη μείωση των επιπέδων της γλυκόζης. Επίσης, η Μεσογειακή δίαιτα αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσματική στις γυναίκες, οι οποίες φαίνεται ότι χάνουν περισσότερα κιλά με αυτήν από ό,τι με τις άλλες δύο δίαιτες.

Γαλαξιακό Οσκαρ λαμπρότητας

Στη φωτογραφική σύνθεση που δημοσίευσε η ΝΑSΑ απεικονίζεται το νεφέλωμα της Παιωνίας και στην ένθετη φωτογραφία, μέσα στον κύκλο, ένα υπέρλαμπρο άστρο που βρίσκεται στο κέντρο του νεφελώματος. Γερμανοί αστρονόμοι κατάφεραν να μετρήσουν τη φωτεινότητα του άστρου και τα αποτελέσματα δείχνουν ότι πρόκειται πιθανώς για το λαμπρότερο άστρο του γαλαξία μας. Το «Αστρο του Νεφελώματος της Παιωνίας», όπως ονομάστηκε, βρίσκεται στο κέντρο του νεφελώματος που πήρε το όνομά του από τον μυθολογικό μαθητή του Ασκληπιού, τον οποίο ο Δίας μετέτρεψε σε λουλούδι.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, το άστρο λάμπει με την ένταση 3,2 εκατομμυρίων Ηλίων και είναι το δεύτερο σε φωτεινότητα (γνωστό) άστρο του γαλαξία μας. Το ρεκόρ λαμπρότητας στον γαλαξία μας κατέχει το Ητα της Τρόπιδας, ένα άστρο με φωτεινότητα 4,7 εκατ. Ηλίων, όμως πολλοί επιστήμονες αμφισβητούν την ακρίβεια της συγκεκριμένης μέτρησης με αποτέλεσμα το Αστρο της Παιωνίας να διεκδικεί τώρα τον «θρόνο φωτεινότητας» του γαλαξία. Οι αστρονόμοι γνώριζαν το άστρο, ως σήμερα όμως δεν είχαν καταφέρει να μετρήσουν τη φωτεινότητά του επειδή βρίσκεται μέσα στην κεντρική περιοχή του γαλαξία όπου υπάρχει πυκνή κοσμική ύλη (κυρίως διαστρική σκόνη). Για να τα καταφέρουν οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν το διαστημικό τηλεσκόπιο Spitzer και άλλα τηλεσκόπια που βλέπουν στο υπέρυθρο τμήμα του φάσματος, μέσα σε περιοχές του Διαστήματος αδιαπέραστες για το ορατό φως.

Εμβόλιο DΝΑ για τη γρίπη των πτηνών

Ενα εμβόλιο βασισμένο στο DΝΑ που μάχεται τη γρίπη των πτηνών φάνηκε ότι μπορεί να είναι αποτελεσματικό ενάντια στο επικίνδυνο στέλεχος Η5Ν1, σύμφωνα με ανακοίνωση της παρασκευάστριας εταιρείας του Vical, με έδρα το Σαν Ντιέγκο. Οπως ανέφεραν οι υπεύθυνοι της εταιρείας, έπειτα από μελέτη σε 100 εθελοντές, το 67% εκείνων που έλαβαν την υψηλότερη δόση του εμβολίου παρουσίασαν ικανοποιητική ανοσολογική απόκριση στο εν δυνάμει θανατηφόρο στέλεχος. Μάλιστα, η απόκριση προκλήθηκε ύστερα από δύο εγχύσεις χωρίς να εμφανιστούν σοβαρές παρενέργειες. Σύμφωνα με την εταιρεία, ένα εμβόλιο με βάση το DΝΑ θα μπορεί να παραχθεί μέσα σε έξι ως οκτώ εβδομάδες, τη στιγμή που για την ανάπτυξη των υπαρχόντων εμβολίων, τα οποία δημιουργούνται με χρήση μικροσκοπικών τμημάτων του ζωντανού ιού ο οποίος καλλιεργείται μέσα σε αβγά κότας, απαιτούνται τέσσερις ως έξι μήνες.

Αντιαλλεργικό πασπαρτού

Η πρώτη θεραπεία που θα ενδείκνυται για όλες τις μορφές αλλεργίας έρχεται ένα βήμα πιο κοντά στην πραγματικότητα έπειτα από επιτυχημένες κλινικές δοκιμές σε άτομα που ήταν αλλεργικά στα ακάρεα της σκόνης αλλά και στα αλλεργιογόνα της γάτας. Η νέα μορφή ενέσιμης θεραπείας πιστεύεται ότι θα είναι αποτελεσματική ενάντια σε πολλές μορφές αλλεργίας, επειδή δεν βασίζεται στη χορήγηση μικρών δόσεων του αλλεργιογόνου όπως συμβαίνει με τις συμβατικές μεθόδους. Η συγκεκριμένη προσέγγιση δρα παρεμβαίνοντας στο υπερδραστήριο ανοσοποιητικό σύστημα του ατόμου, το οποίο πιστεύεται ότι αποτελεί την αιτία για τις περισσότερες αλλεργικές αντιδράσεις. Οι ειδικοί ρίχνουν στους ασθενείς ένα μοριακό «δόλωμα», το οποίο κάνει τον οργανισμό τους να συμπεριφέρεται σαν να δέχεται επίθεση από ένα βακτήριο. Με τον τρόπο αυτό αποσπάται η «προσοχή» του ανοσοποιητικού συστήματος, το οποίο υπό διαφορετικές συνθήκες θα αντιδρούσε υπερβολικά σε αβλαβή για τους περισσότερους αλλεργιογόνα.

Η συνήθεια της ευτυχίας

Μια νέα μελέτη οικονομολόγων και ψυχολόγων από τη Βρετανία, τις ΗΠΑ και τη Γαλλία, στην οποία υπήρχε και ελληνική συμμετοχή, αποκαλύπτει ότι ακόμα και τα θεωρούμενα ως μεγαλύτερα γεγονότα στη ζωή ενός ατόμου, όπως είναι ο γάμος ή η απόκτηση ενός παιδιού προσφέρουν παροδική ευτυχία, ενώ στη συνέχεια το άτομο προσαρμόζεται στις νέες καταστάσεις και η ευτυχία… πάει περίπατο. Το αντίστοιχο φαίνεται βέβαια να συμβαίνει και όταν βιώνουμε δραματικές καταστάσεις, γεγονός που αποδεικνύει ότι το «ο χρόνος τα γιατρεύει όλα» ισχύει και με το παραπάνω. Δυσάρεστα γεγονότα, όπως είναι η απόλυση, το διαζύγιο ή ο θάνατος του συντρόφου, στοιχίζουν παροδικά στο άτομο, όμως η επίδρασή τους στην ψυχολογική του κατάσταση «ξεθωριάζει» σχετικά γρήγορα, μέσα σε δύο χρόνια το πολύ. Οι ερευνητές είδαν ότι η ευτυχία έχει σύντομη ημερομηνία λήξεως, με την ανεργία να αποτελεί τον μοναδικό παράγοντα που έχει την πιο μακροπρόθεσμη επίδραση στα επίπεδα ευτυχίας, αφού όπως φαίνεται επηρεάζει τον άνθρωπο ως και πέντε χρόνια.

• Πάσχα στο χωριό; Κατά την τακτική ενημέρωση για την πανδημία, η κυρία Κοτανίδου εξέφρασε την ελπίδα ότι φέτος το Πάσχα ίσως να... ΒΗΜΑτοδότης |