ΜΕΛΕΤΗ

Ενα στα τέσσερα άτομα φέρει το γονίδιο της παχυσαρκίας

ΛΟΝΔΙΝΟ Το 25% του γενικού πληθυσμού φέρει παραλλαγές ενός γονιδίου οι οποίες προδιαθέτουν για αυξημένο σωματικό βάρος, αναφέρουν ερευνητές από το Ιmperial College του Λονδίνου. Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι μια πολύ σπάνια μορφή του γονιδίου ΡCSΚ1 είναι αρκετή για να οδηγήσει το άτομο σε μεγάλη αύξηση του βάρους. Στη νέα μελέτη οι ειδικοί με επικεφαλής τον καθηγητή Φιλίπ Φρογκέλ διερεύνησαν αν και άλλες παραλλαγές του συγκεκριμένου γονιδίου προδιαθέτουν για παχυσαρκία.

Ενα στα τέσσερα  άτομα φέρει  το γονίδιο  της παχυσαρκίας | tovima.gr

Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι μια πολύ σπάνια μορφή του γονιδίου ΡCSΚ1 είναι αρκετή για να οδηγήσει το άτομο σε μεγάλη αύξηση του βάρους. Στη νέα μελέτη οι ειδικοί με επικεφαλής τον καθηγητή Φιλίπ Φρογκέλ διερεύνησαν αν και άλλες παραλλαγές του συγκεκριμένου γονιδίου προδιαθέτουν για παχυσαρκία. Οι επιστήμονες μελέτησαν 13.000

άτομα ευρωπαϊκής καταγωγής τα οποία εμφάνιζαν παχυσαρκία, καθώς και μια ομάδα εθελοντών με κανονικό βάρος. Ανακάλυψαν τρία αλληλόμορφα (ποικιλίες) του ΡCSΚ1 τα οποία απαντώνται πολύ συχνότερα σε παχύσαρκα άτομα, όπως αναφέρουν στην επιθεώρηση «Νature».

Το γονίδιο ΡCSΚ1 κωδικοποιεί για τη σύνθεση ενός ενζύμου (proconvertase 1) το οποίο εμπλέκεται στη δράση ορμονών του μεταβολισμού. Το συγκεκριμένο ένζυμο αναλαμβάνει τη μετατροπή της ινσουλίνης και του γλυκαγόνου, δύο ουσιών με κεντρικό ρόλο στον μεταβολισμό της γλυκόζης, καθώς και μιας ακόμη ορμόνης η οποία ενημερώνει τον εγκέφαλο για τον κορεσμό.

«Σχεδόν το 25% του πληθυσμού φέρει μια διαφορετική μορφή του ενζύμου η οποία φαίνεται ότι είναι λίγο περισσότερο δραστική» ανέφερε ο δρ Φρόγκελ στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων και προσέθεσε ότι υπάρχουν γενετικές ποικιλομορφίες, όπως αυτές που αναγνωρίστηκαν στο ΡCSΚ1, οι οποίες ίσως εξηγούν γιατί δεν επηρεαζόμαστε όλοι το ίδιο από τη σημερινή αφθονία των τροφίμων ή γιατί δεν αγαπούν όλοι την καθιστική ζωή.