Η ανυπαρξία παρέμβασης του επίσημου κράτους σε πολλές περιοχές αφήνει ελεύθερο το έδαφος στην παρανομία

Στα χωριά που μιλούν τα Καλάσνικοφ…

O ημίγυμνος άνδρας, με το αρειμάνιο μουστάκι, περπατούσε κρατώντας ένα μαύρο πουκάμισο στο δεξί χέρι. Οι τρεις αστυνομικοί δεν τον είδαν να πλησιάζει, την ώρα της δύσης την περασμένη Κυριακή στα όρια της φυτείας χασίς στους Μαλάδες Ηρακλείου. Εκείνος, όμως, είχε «ανοικτό πεδίο» μπροστά του, κατηφορίζοντας τον μικρό λοφίσκο. Το πουκάμισο έπεσε από το χέρι του, αποκαλύπτοντας ένα ημιαυτόματο. Ταυτόχρονα μια σειρά από σφαίρες γάζωσαν τους αγκαθωτούς θάμνους και τραυμάτισαν τους τρεις αστυνομικούς.

O ημίγυμνος άνδρας, με το αρειμάνιο μουστάκι, περπατούσε κρατώντας ένα μαύρο πουκάμισο στο δεξί χέρι. Οι τρεις αστυνομικοί δεν τον είδαν να πλησιάζει, την ώρα της δύσης την περασμένη Κυριακή στα όρια της φυτείας χασίς στους Μαλάδες Ηρακλείου. Εκείνος, όμως, είχε «ανοικτό πεδίο» μπροστά του, κατηφορίζοντας τον μικρό λοφίσκο. Το πουκάμισο έπεσε από το χέρι του, αποκαλύπτοντας ένα ημιαυτόματο. Ταυτόχρονα μια σειρά από σφαίρες γάζωσαν τους αγκαθωτούς θάμνους και τραυμάτισαν τους τρεις αστυνομικούς. Η τελευταία επίθεση με Καλάσνικοφ, από άγνωστο μέχρι στιγμής οπλοφόρο, είναι ο τελευταίος κρίκος στη μακρά αλυσίδα περιστατικών ένοπλης βίας στην Κρήτη, με χαρακτηριστικά ανοικτής σύγκρουσης, που παραπέμπουν περισσότερο σε καταστάσεις Αγριας Δύσης. Το άλλο πρόσωπο της Κρήτης είναι τρομακτικό.

Εστίες εγκληματικότητας
Η περίπτωση των Ζωνιανών ανέδειξε το πρόβλημα των περιοχών ανομίας και ανυπαρξίας οποιασδήποτε παρέμβασης του επίσημου κράτους, που στα ορεινά της Κρήτης, αλλά ακόμη και στα προάστια των αστικών κέντρων του νησιού, αποτελούν τον διαρκή πονοκέφαλο των τοπικών αρχών και πηγή δυσφήμησης για τη Μεγαλόνησο, καθώς τροφοδοτούν τις εστίες εγκληματικότητας: παράνομη διακίνηση και κατοχή όπλων κάθε τύπου, ναρκωτικά, παροχή προστασίας σε νυχτερινά κέντρα και εμπορικά καταστήματα. Ηταν στις 5 Νοεμβρίου του περασμένου έτους όταν τα 17 τζιπ της ΕΛ.ΑΣ. ανηφόριζαν τον φιδωτό δρόμο προς το κεφαλοχώρι της επαρχίας Μυλοποτάμου. Η επιχείρηση για τον εντοπισμό χασισοκαλλιεργητών κατέληξε σε φιάσκο. Ομάδα 20 οπλοφόρων «υποδέχθηκε» τα αστυνομικά οχήματα με καταιγισμό πυρών στην είσοδο του χωριού. Απολογισμός: τρεις τραυματίες αστυνομικοί, ο ένας σοβαρά, άμεση αποστολή νέων δυνάμεων της ΕΚΑΜ στην περιοχή, «πολιορκία» του χωριού, πάντα ύστερα από διαβουλεύσεις αστυνομικών και τοπικών παραγόντων, συλλήψεις, κατασχέσεις όπλων, σωρεία εξαγγελιών για τη στήριξη ενός πληθυσμού, ο οποίος σταθερά, σε ολόκληρη την επαρχία αυτή του Νομού Ρεθύμνου, εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά αναλφαβητισμού και εγκατάλειψης της μαθησιακής διαδικασίας πριν από την ολοκλήρωση του υποχρεωτικού, εννιάχρονου κύκλου. Στο ίδιο χωριό είχαν προηγηθεί τουλάχιστον πέντε ακόμη απόπειρες να πληγούν περίπολοι των αστυνομικών δυνάμεων, ενώ οπλοφόροι είχαν επιχειρήσει το 2006 να… καταρρίψουν με συνεχή πυρά από ημιαυτόματα το ελικόπτερο της Αστυνομίας που επόπτευε τις επιχειρήσεις.

Νωρίτερα, την ίδια χρονιά, στις 4 Σεπτεμβρίου 2006, συνέβη η πιο… απροσδόκητη ληστεία τράπεζας. Χρησιμοποιώντας σαν πολιορκητικό κριό μία… μπουλντόζα, εισέβαλαν στο υποκατάστημα της Αγροτικής Τράπεζας στις Καλύβες Χανίων, σήκωσαν το χρηματοκιβώτιο και διέφυγαν κάτω από μια βροχή από σφαίρες, εναντίον των περιπολικών που κατέφθασαν στο σημείο, με λεία πάνω από 200.000

ευρώ. Το παράδειγμα των «ληστών με την μπουλντόζα» έσπευσε να μιμηθεί έναν χρόνο αργότερα η ομάδα οπλοφόρων που χτύπησε το μηχάνημα αυτόματων συναλλαγών στην Αγροτική Τράπεζα, στο χωριό Κρουσώνας Ηρακλείου. Η προσπάθειά τους, όμως να… ξηλώσουν το ΑΤΜ από τη θέση του απέτυχε, καθώς η μπουλντόζα «κόλλησε» κάτω από τους σοβάδες και τα τούβλα που έπεσαν στην «τσάπα» και τις μπροστινές ρόδες του χωματουργικού μηχανήματος.

Τα παραπάνω περιστατικά αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου. Στο νησί παραμένει πολύ ισχυρή η πεποίθηση ότι η οπλοκατοχή και η εξοικείωση με κάθε είδους οπλισμού από νεαρή ηλικία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του ορεσίβιου Κρητικού, ένδειξη ανδρισμού και προσωπικής τιμής. Η αντίληψη αυτή είναι και το προσφορότερο έδαφος για να «ανθήσουν» τα άνθη (ή τα… δενδρύλλια, στην κυριολεξία) του κακού και της παρανομίας. Το όπλο αυτό, βέβαια, ελάχιστη σχέση έχει πλέον με τα παλαιά «ενθύμια» και οικογενειακά κειμήλια από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ή τα συνεχή, επαναστατικά κινήματα της Τουρκοκρατίας. Οσοι έχουν γνώση του θέματος μεταφέρουν τις καυχησιές των ντόπιων, για τους οποίους η οπλοκατοχή αποτελεί πια πάθος και ταυτόχρονα μέσο για την εμπέδωση και προώθηση των άλλων, παράνομων δραστηριοτήτων τους. « Πρώτα φθάνουν τα νέα πιστόλια στην Κρήτη και έπειτα τα παραλαμβάνει η Μοσάντ στο Ισραήλ » καυχώνται στα καφενεία. Κοινό μυστικό είναι ακόμη ότι μεγάλο τμήμα από τον οπλισμό του αλβανικού στρατού, ο οποίος πέρασε στα χέρια εμπόρων και επιτήδειων μεσαζόντων μετά τις ταραχές στη γειτονική χώρα στα μέσα της δεκαετίας του ΄90, κατέληξε στα χέρια Κρητικών, μαζί με φορτία ολόκληρα από σφαίρες κατάλληλου διαμετρήματος.

Οι ριζωμένες αντιλήψεις
Οι προσπάθειες πάταξης του φαινομένου προσκρούουν αφενός στις βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις για την έκφραση της κρητικής συνείδησης, που δεν αφορούν απαραίτητα μόνο όσους εμπλέκονται με εμπόριο ναρκωτικών ή προστασία και καπηλεύονται τέτοιες έννοιες, και αφετέρου στην «πολεμική» υποδοχή- που ενίοτε δεν μένει μόνο στα λόγια- που επιφυλάσσουν σε όσους προτείνουν τον «αφοπλισμό» του νησιού. Και όλα αυτά, ώσπου να υπάρξει το επόμενο θύμα από αδέσποτη σφαίρα σε γλέντι ή πανηγύρι όπου θα πέσουν μπαλοθιές ή όταν χτυπήσουν οι σφαίρες θανάσιμα ανυποψίαστους, όπως ο φοιτητής που έχασε, πρόσφατα, για ασήμαντη αφορμή τη ζωή του στο Ρέθυμνο. Ωσπου να βρεθεί λύση στον γόρδιο δεσμό, ορισμένα κρητικόπουλα θα διασκεδάζουν ακόμη, πλέκοντας μαντινάδες όπως « Εβρήκανέ μας τα ΕΚΑΜ έξι καλά κουμπούρια, μα αμέσως στην Αμερική παράγγειλα καινούρια » ή « Οι άνδρες πάνε φυλακή για σοβαρές αιτίες, ζωοκλοπή και φονικά και χασισοφυτείες ».

«Τέτοια φαινόμενα αδικούν την εικόνα του νησιού»

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι παρόμοια φαινόμενα και την εικόνα της Κρήτης αδικούν και το φιλότιμο των Κρητικών τραυματίζουν » λέει ο δήμαρχος Ηρακλείου κ. Ι.Κουράκης. «Οσο και αν είναι μεμονωμένα περιστατικά,αποδίδονται συνολικά σε όλη την περιφέρεια της Κρήτης και αμαυρώνεται και η παραδοσιακή κρητική λεβεντιά και άλλες αρετές που συνδέονται με την ιστορία του κρητικού λαού » υπογραμμίζει. Ο κ. Κουράκης θεωρεί μάλιστα «δικαιολογία» τις αντιλήψεις περί οπλοκατοχής. «Η λέξη “έθιμο”που χρησιμοποιούν είναι μια δικαιολογία ορισμένων για να καλύψουν μια συμπεριφορά ανεπίτρεπτη που με κανέναν τρόπο δεν συνδέεται με τις παραδόσεις και την ιστορία μας.Ο Κρητικός σέβεται και τιμά τα όπλα και τα χρησιμοποίησε όταν υπήρξε ανάγκη να υπερασπιστεί την τιμή,την αξιοπρέπεια,τη δημοκρατία και την ελευθερία του» σημειώνει ο δήμαρχος Ηρακλείου, που ζητεί για την αντιμετώπιση του φαινομένου «οργανωμένη κοινωνική παρέμβαση,δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης,υποστήριξη πρωτοβουλιών απασχόλησης των νέων και φυσικά άμεση παρέμβαση και καταστολή του φαινόμενου της παραβατικότητας με απονομή δικαιοσύνης και παραδειγματική τιμωρία των παραβατών».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk