Πανεπιστημιακά πτυχία από τα κολέγια

▅ Η αναγνώριση των πτυχιούχων θα γίνεται μόνο εφόσον έχουν εγγραφεί στα Επιμελητήρια των χωρών της ΕΕ από τα οποία έχουν λάβει τους τίτλους σπουδών ▅ Με τον νέο νόμο τα κολέγια θα θεωρούνται ως μορφή κατάρτισης αντίστοιχη με τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης του υπουργείου Παιδείας ▅ Το φθινόπωρο θα ακολουθήσει η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας, με βάση το περιεχόμενο της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για το θέμα

▅ Η αναγνώριση των πτυχιούχων θα γίνεται μόνο εφόσον έχουν εγγραφεί στα Επιμελητήρια των χωρών της ΕΕ από τα οποία έχουν λάβει τους τίτλους σπουδών

▅ Με τον νέο νόμο τα κολέγια θα θεωρούνται ως μορφή κατάρτισης αντίστοιχη με τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης του υπουργείου Παιδείας

▅ Το φθινόπωρο θα ακολουθήσει η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας, με βάση το περιεχόμενο της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για το θέμα

Τους άξονες του νομοσχεδίου για τη λειτουργία των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ) στη χώρα μας παρουσιάζει σήμερα στην Κυβερνητική Επιτροπή ο υπουργός Παιδείας κ. Ευρ.Στυλιανίδης, αποζητώντας το «πράσινο φως» προκειμένου να το καταθέσει στη Βουλή εντός του καλοκαιριού. Σημείο-κλειδί στο οποίο θα επικεντρωθεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα είναι η αναγνώριση των πτυχιούχων κολεγίων μόνο εφόσον έχουν γίνει δεκτοί και έχουν εγγραφεί στα αντίστοιχα Επιμελητήρια των «μητρικών» χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης από τα οποία έχουν λάβει τους τίτλους σπουδών τους. Την ίδια στιγμή όμως οι ιδιοκτήτες των κολεγίων, τα οποία αποτελούν παραρτήματα ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και άρα εμπίπτουν στα όρια της κοινοτικής οδηγίας για την αναγνώρισή τους, μιλούν για αύξηση ως και 15% των εγγραφών στα προγράμματά τους. «Υπάρχει εμφανής αύξηση του ενδιαφέροντος και των εγγραφών την εφετινή χρονιά ενώ βελτιώνεται και το επίπεδο των υποψηφίων» αναφέρει σχετικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Κολεγίων Ελλάδος κ. Κ.Καρκανιάς, μιλώντας προς «Το Βήμα».

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας θα περιλαμβάνει αυστηρό διάγραμμα λειτουργίας όλων των κολεγίων ή Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών της χώρας μας, τα οποία πλέον κατηγοριοποιούνται ως «μεταλυκειακή εκπαίδευση», αρμοδιότητας του υπουργείου Παιδείας και όχι του υπουργείου Εμπορίου όπου υπάγονταν μέχρι πρότινος. Κάτι τέτοιο όπως είναι φυσικό θα οδηγήσει σε κλείσιμο αρκετών κολεγίων που θα κριθούν ότι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις όπως ορίζει ο νόμος. Το νέο νομοσχέδιο για την αλλαγή της φυσιογνωμίας των ΚΕΣ θα προηγηθεί της αναγνώρισής τους καθώς το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να αντιμετωπίσει το θέμα σε δύο φάσεις. Σε πρώτη φάση θα αλλάζει τον τρόπο λειτουργίας τους και αμέσως μετά θα ενσωματώσει την περίφημη κοινοτική οδηγία για το θέμα στο εθνικό δίκαιο της χώρας. Ετσι η κυβέρνηση δεν θα προβεί προς το παρόν σε καμία κίνηση σχετικά με την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας στο Δίκαιο της χώρας και την αναγνώριση των πτυχιούχων τους, αφού το υπουργείο Παιδείας έχει ακόμη στη διάθεσή του χρόνο για να ερευνήσει το θέμα ως την έκδοση και αποστολή της σχετικής απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες στο νέο νομοσχέδιο τα κολέγια θα αντιμετωπιστούν νομικά ως μορφή κατάρτισης αντίστοιχη με τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) του υπουργείου Παιδείας τα οποία χωρίζονται σε δημόσια και ιδιωτικά. Αρμόδια για τη λειτουργία τους θα είναι η υπηρεσία Ιδιωτικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, η οποία θα εφαρμόσει προγράμματα ελέγχου της ποιότητας των προγραμμάτων τους, θα καθορίσει τις προϋποθέσεις λειτουργίας τους και θα τις καταστήσει αντίστοιχες με το τυπικό σύστημα εκπαίδευσης της χώρας. Πάντως ο νόμος που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή θα είναι γενικής φύσεως. Με τις διατάξεις του θα ορίζονται τα τυπικά προσόντα των ιδρυτών και των διδασκόντων τους, οι κτιριακές εγκαταστάσεις και η υλικοτεχνική υποδομή τους (εργαστήρια, αμφιθέατρα κτλ.), τα οποία και θα πρέπει να είναι αντίστοιχα της βαθμίδας των ΙΕΚ. Στο «ευαίσθητο» θέμα της κατοχής διδακτορικού τίτλου του διδακτικού προσωπικού των κολεγίων έχει αποφασιστεί ότι το προσόν αυτό θα θεωρείται απαραίτητο μόνο στην καθηγητική βαθμίδα. Και αυτό γιατί η πολιτική αυτή ακολουθείται σε πολλά από τα πανεπιστήμια της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ιδίως του αγγλοσαξονικού άξονα) τα οποία συνεργάζονται με κολέγια της χώρας μας και δεν εντάσσουν τον διδακτορικό τίτλο στα προσόντα των πρωτοδιόριστων μελών του διδακτικού προσωπικού τους (λέκτορες).

Σε δεύτερη φάση, που τοποθετείται χρονικά το φθινόπωρο, θα ακολουθήσει η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας, με βάση το περιεχόμενο της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου σχετικά με το θέμα. Η ενσωμάτωση θα γίνει με την έκδοση προεδρικού διατάγματος, ενώ η περίφημη Οδηγία 36/2005 της Ευρωπαϊκής Ενωσης επιβάλλει στα κράτη-μέλη της ΕΕ την αυτόματη επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων δικαιόχρησης (franchising), δηλαδή των πτυχίων που εκδίδουν κολέγια τα οποία συνεργάζονται με πανεπιστήμια της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Από την πλευρά των κολεγίων αναμένεται με αγωνία το νέο νομοσχέδιο, ενώ οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου εκφράζουν προβληματισμό για την εφαρμογή του. «Τα κολέγια όλων των ειδών που λειτουργούν σήμερα στη χώρα μας πρέπει να υπερβαίνουν τα 2.500» τονίζει σχετικά ο κ. Καρκανιάς, μιλώντας προς «Το Βήμα». «Από εργαστήρια μανικιούρ έως σεμινάρια στις ανατολικές φιλοσοφίες» συνεχίζει. «Αναρωτιέται κανείς πώς γίνεται με έναν νόμο να ελεγχθεί η λειτουργία τους και βεβαίως αναρωτιέμαι αν ο νόμος αυτός τελικά θα εφαρμοστεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2005 έχει ψηφιστεί νόμος που απαγορεύει στα κολέγια να χρησιμοποιούν τον όρο “πανεπιστήμια”,αλλά τον χρησιμοποιούν όλοι χωρίς καμία κύρωση, ενώ την ίδια στιγμή οι εκάστοτε υπουργοί Παιδείας επισκέπτονται αναγορεύσεις αποφοίτων τους…» επισημαίνει ο κ. Καρκανιάς. «Μοιάζει με τους νόμους για τα αυθαίρετα,οι οποίοι ποτέ δεν εφαρμόζονται…» καταλήγει.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk