ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΤΡΕΛΑΣ

ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ κάποιο επέκεινα της γραφειοκρατίας, έχει έναν μόνιμο κάτοικο: τον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις, εκατοντάδες θέσεις εργασίες και χιλιάδες κιλοβάτ ενέργειας περιμένουν στα αζήτητα των συρταριών του Δημοσίου. Αν και σε ολόκληρο τον προηγμένο κόσμο η στροφή προς τις ΑΠΕ έχει πάρει πλέον χαρακτήρα μονόδρομου, στη χώρα μας η ανάπτυξη του κλάδου σκοντάφτει στη μανδαρινικών διαστάσεων γραφειοκρατία, στη δαιδαλώδη πολυνομία και στην έλλειψη εξειδικευμένων ρυθμίσεων.

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΤΡΕΛΑΣ | tovima.gr

Στο περίμενε και ο… Θαπατέρο
ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ κάποιο επέκεινα της γραφειοκρατίας, έχει έναν μόνιμο κάτοικο: τον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις, εκατοντάδες θέσεις εργασίες και χιλιάδες κιλοβάτ ενέργειας περιμένουν στα αζήτητα των συρταριών του Δημοσίου. Αν και σε ολόκληρο τον προηγμένο κόσμο η στροφή προς τις ΑΠΕ έχει πάρει πλέον χαρακτήρα μονόδρομου, στη χώρα μας η ανάπτυξη του κλάδου σκοντάφτει στη μανδαρινικών διαστάσεων γραφειοκρατία, στη δαιδαλώδη πολυνομία και στην έλλειψη εξειδικευμένων ρυθμίσεων. Για να εγκριθεί μια τέτοια επένδυση χρειάζονται δεκάδες χαρτιά από δεκάδες υπηρεσίες και η όλη διαδικασία μπορεί να ξεπεράσει τα πέντε χρόνια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, στα τέλη του Μαΐου, ο Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό σχεδόν τον εκλιπαρούσε να παρέμβει « για να διασωθεί, έστω και κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, ολόκληρος ο κλάδος των ΑΠΕ από τη διαγραφόμενη κατάρρευσή του ». Ο λόγος; « Ο επενδυτικός κλάδος των ΑΠΕ βρίσκεται σήμερα σε πλήρη τελμάτωση,ως άμεση συνέπεια της αυξημένης- παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες- γραφειοκρατίας». Δεν είναι τυχαίο ότι οι τέσσερις ισπανικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ κινητοποίησαν τον ισπανό πρωθυπουργό Χοσέ Λουίς Ροντρίγκεθ Θαπατέρο να υπενθυμίσει στον έλληνα ομόλογό του ότι 3,4 δισ. ευρώ περιμένουν… την ημετέρα γραφειοκρατία. Δεν είχαν τμήμα να δώσει… έγκριση
ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ βιομηχανικού κλάδου που προσπάθησε επί δεκαετίες να διατηρηθεί, αλλά δεν τα κατάφερε λόγω της ακινησίας του ελληνικού κράτους, είναι η άγνωστη σε πολλούς ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία. Τη δεκαετία του 1950, με την ανασυγκρότηση της χώρας, άρχισε σιγά σιγά να δημιουργείται μια αλυσίδα παραγωγής και με τα τεχνικά μέρη να έρχονται από το εξωτερικό, το όχημα σχεδιαζόταν και αναπτυσσόταν στη χώρα μας. Ωστόσο, όταν οι σχεδιαστές έστηναν το αυτοκίνητο και το πήγαιναν στο υπουργείο Συγκοινωνιών για να ζητήσουν έγκριση τύπου, οι αρμόδιοι σήκωναν τα χέρια ψηλά, καθώς ουδέποτε συγκροτήθηκε αρμόδιο τμήμα, το οποίο θα μπορούσε να δώσει το ο-κεϊ για την κυκλοφορία αυτοκινήτου. Το αποτέλεσμα ήταν οι σχεδιαστές να παραχωρούν την πατέντα σε ξένες βιομηχανίες με αντάλλαγμα την κατασκευή του οχήματος στην Ελλάδα, με ξένο όνομα. Το διασημότερο σχετικό παράδειγμα ήταν το ιστορικό Citroen Ρony, που ήταν μεν ελληνικής εμπνεύσεως, έτυχε δε παντελούς αδιαφορίας από τις κρατικές υπηρεσίες. Το κόνσεπτ του Ρony βρήκε ανοιχτές τις γαλλικές αγκάλες, όπως και δεκάδες άλλα μοντέλα που πέρασαν σε ξένες βιομηχανίες, ακόμη και σε ινδικές! Οι δεκαετίες περνούσαν, η έγκριση τύπου δινόταν μετά χαράς από ξένα κράτη και η «συνεπής» εφαρμογή της ίδιας πρακτικής από το υπουργείο Συγκοινωνιών οδήγησε τη βιομηχανία σε οριστικό λουκέτο στις αρχές του 1980.

Διώχνουν τις επενδύσεις
« ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ με τα κύματα. Από την επιστροφή του ΦΠΑ των εξαγωγών μέχρι τον Αναπτυξιακό Νόμο και τις αποφάσεις στα επενδυτικά προγράμματα είμαστε οι τελευταίοι στην Ευρώπη και αυτό λόγω της γραφειοκρατίας » ομολογεί με πικρία ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Καβάλας, κ. Αγγ. Τσατσούλης. Η εξάρτηση από την κεντρική διοίκηση, αλλά και από την τοπική αυτοδιοίκηση, είναι μεγάλη και μια καθυστέρηση στην έγκριση μιας επένδυσης μπορεί, εν τέλει, να τινάξει τα πράγματα στον αέρα. Χαρακτηριστική είναι μια επένδυση στον εν λόγω νομό, η οποία δεν έφτασε ποτέ. « Υπήρχε ένα μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από πολυεθνική μονάδα για εργοστάσιο επεξεργασίας γυαλιού » σημειώνει ο κ. Τσατσούλης. « Η εταιρεία κατέθεσε επενδυτικά πλάνα για ένα εργοστάσιο στην Καβάλα και άλλο ένα στη Ρουμανία » Το αποτέλεσμα; « Μετά από λίγο καιρό, στη Ρουμανία το εργοστάσιο ήταν έτοιμο και είχε ήδη μπει στην παραγωγή, ενώ εδώ το πλάνο δεν είχε περάσει καν από την αρμόδια επιτροπή ». Τελικά « πήραν την επένδυση από την Καβάλα και έκαναν το εργοστάσιο στην Πορτογαλία,όπου, παρεμπιπτόντως,πήγε μια χαρά ». Στις αρχές της χρονιάς, στη μακεδονική πόλη, άλλη μια τέτοια επένδυση σώθηκε, στην κυριολεξία, την τελευταία στιγμή.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk