Μπορεί οι καταληψίες φοιτητές να εγκατέλειψαν τα αμφιθέατρα για τις παραλίες, ο διάλογος όμως για τις μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον στο Κοινοβούλιο. Την περασμένη Τρίτη ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας καθηγητής κ. Θάνος Βερέμης ενημέρωσε την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για τις προτάσεις πάνω στις οποίες στηρίχτηκε το προσχέδιο του επίμαχου νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση.


Ο κ. Βερέμης είπε τα πράγματα με το όνομά τους. Επισήμανε ως βασική αιτία του προβλήματος των πανεπιστημίων την ιδιότυπη σχέση διαπλοκής μεταξύ φοιτητικών παρατάξεων και της ηγεσίας των πανεπιστημίων και τόνισε τη σημασία της συμμετοχής όλων των φοιτητών στην ανάδειξη των πρυτανικών αρχών. Καυτηρίασε την παγκόσμια μοναδικότητα των «αιώνιων» φοιτητών, από τις τάξεις των οποίων κυρίως προέρχονται οι επαγγελματίες συνδικαλιστές φοιτητές. Στηλίτευσε τον παραλογισμό του μοναδικού συγγράμματος, το οποίο προωθεί την παπαγαλία αντί να καλλιεργεί την κριτική σκέψη. Ακύρωσε την επιχειρηματολογία ότι δεν έγινε διάλογος, παραθέτοντας αναλυτικά στοιχεία για τη δουλειά που έγινε στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. Μίλησε ανοιχτά για την κατάντια του πανεπιστημιακού ασύλου, όπως έχει διαμορφωθεί στη χώρα μας, επισημαίνοντας ότι οι καθηγητές (των οποίων τα γραφεία γίνονται ενίοτε γυαλιά καρφιά από οργισμένους φοιτητές) δεν απολαμβάνουν της προστασίας του ασύλου. Δεν μάσησε τα λόγια του, φωτογραφίζοντας την Αριστερά και ειδικά τον Συνασπισμό ως υποκινητές των αντιδράσεων του περασμένου μήνα.


Προσωπικά προσυπογράφω τις απόψεις του κ. Βερέμη, τις οποίες σε ορισμένα σημεία θα ήθελα πιο τολμηρές. Πρωτίστως όμως μοιράζομαι μαζί του το άγχος του για εκείνους τους καλοπροαίρετους φοιτητές οι οποίοι αναγκάζονται να υποστούν τις επιπτώσεις του μπάχαλου στο οποίο έχει μετατραπεί ένα μεγάλο τμήμα της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Εκείνους τους φοιτητές που προσβλέπουν στο πανεπιστήμιο, όχι για να πάρουν ένα τυπικό πτυχίο που θα τους βοηθήσει αύριο να μπουν στο Δημόσιο, αλλά για να ακονίσουν το μυαλό τους, να ανακαλύψουν καινούργια γνωστικά αντικείμενα, να προετοιμαστούν καλύτερα για έναν δύσκολο και ανταγωνιστικό κόσμο. Εκείνους τους φοιτητές που έχουν γίνει δεκτοί σε μεταπτυχιακά προγράμματα του εξωτερικού και δεν μπορούν να φύγουν γιατί κάποιοι, με το έτσι θέλω, τους στέρησαν τη δυνατότητα να αποφοιτήσουν. Για αυτούς τους φοιτητές, πρέπει να προχωρήσει η μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και είναι πολλοί αυτοί οι φοιτητές, αλλά όπως συμβαίνει συχνά στην Ελλάδα, αποτελούν τη σιωπηλή πλειοψηφία. Οι απόψεις τους πνίγονται από τις κραυγές μιας καλά οργανωμένης μειοψηφίας.


H συζήτηση όμως στη Βουλή κατέδειξε και κάτι ακόμα: την πλήρη απουσία εναλλακτικής πρότασης. Δεν σχολιάζω περαιτέρω το γεγονός ότι τα κόμματα της Αριστεράς δεν μπήκαν καν στον κόπο να προσέλθουν στη συζήτηση. Αλλά και η στάση του ΠαΣοΚ απέδειξε για άλλη μία φορά την πλήρη αδυναμία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αρθρώσει πειστικό πολιτικό λόγο. Τα στελέχη του κατηγόρησαν τον κ. Βερέμη ότι με τη ζοφερή εικόνα που παρουσιάζει για την τριτοβάθμια εκπαίδευση απαξιώνει το ελληνικό πανεπιστήμιο. Λες και έχουμε καλά πανεπιστήμια και περιμέναμε τον κ. Βερέμη να τα απαξιώσει. Δεν άκουσα όμως ούτε ένα στέλεχος του να κάνει χρήσιμα σχόλια επί των συγκεκριμένων προτάσεων που τέθηκαν στο τραπέζι. Κρίμα, γιατί στο παρελθόν ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ έχει διατυπώσει ενδιαφέρουσες θέσεις για την εκπαίδευση, οι οποίες όμως εγκαταλείπονται για χάρη μιας λαϊκιστικής πολιτικής. Οσοι σήμερα υποστηρίζουν ότι η επικράτηση της μετριοκρατίας και του βολέματος, που αναπόφευκτα οδηγεί στη συντήρηση της σημερινής τραγικής κατάστασης, είναι προτιμότερη από την υλοποίηση των αυτονόητων – κατά την άποψή μου – αλλαγών που προωθεί η κυβέρνηση, ας αναλάβουν τις ευθύνες τους. Εμείς οφείλουμε να μην τους ακούσουμε.


Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης είναι βουλευτής B´ Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας.