Εάν τύχει να επιβιβαστείτε σε ένα από τα διάσημα μαύρα ταξί του Λονδίνου είναι πολύ πιθανόν να ακούσετε τον οδηγό να σας διηγείται με λεπτομέρειες (δίχως να του το ζητήσετε) τις εμπειρίες του από το ταξίδι του σε κάποιον εξωτικό προορισμό. Οι οδηγοί των πανάκριβων black cabs της πόλης είναι γνωστοί για την ομιλητικότητα και την εξυπηρετικότητά τους, εφ΄ όσον τους ζητηθεί κάποια πληροφορία. Ωστόσο έχουν πλέον έναν λόγο παραπάνω να σας «διαφωτίσουν» για θέματα τα οποία δεν είχατε σκεφθεί ποτέ να ρωτήσετε έναν οδηγό ταξί. Η αιτία είναι μια νέα μέθοδος προώθησης προϊόντων η οποία εφαρμόζεται ήδη από τους αυτοκινητιστές του Λονδίνου. Τα αρχικά του είναι Womad (Word of mouth advertising) και στα ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί ως «διαφήμιση στόμα με στόμα».

Ο 41 ετών οδηγός Αντριαν Τορλίνι προσπαθεί να πουλήσει στους πελάτες τού ταξί του πακέτα διακοπών στα παραθαλάσσια τουριστικά θέρετρα της Μπανγκόκ. Οπως αναφέρουν οι «Τimes» του Λονδίνου, ο συγκεκριμένος οδηγός συνεργάζεται μέσω μιας διαφημιστικής εταιρείας με τον Οργανισμό Τουρισμού της Ταϊλάνδης. Εάν βρεθείτε στο ταξί του, θα σας μιλήσει για τους λαμπρούς ναούς, τα επιβλητικά παλάτια, τις λευκές αμμουδιές και τα υπερπολυτελή ξενοδοχεία της Μπανγκόκ.

Γ ια να γίνει πιο πειστικός, το «ρεπερτόριο» του οδηγού περιλαμβάνει και το απαραίτητο στοιχείο του προσωπικού βιώματος. Για παράδειγμα είναι πολύ πιθανό να σας «εκμυστηρευτεί» την απολαυστική βόλτα που έκανε πάνω σε έναν ελέφαντα σε ένα από τα καταπράσινα δάση της περιοχής και να σας διαβεβαιώσει για το πόσο κοινωνικά και φιλικά είναι τα συγκεκριμένα παχύδερμα, δείχνοντάς σας μια φωτογραφία του δίπλα σε ένα από αυτά. Η αμοιβή του Αντριαν Τορλίνι είναι σε «είδος». Το τμήμα μάρκετινγκ του «ΕΟΤ της Ταϊλάνδης» τού εξασφάλισε ένα ταξίδι πέντε ημερών στην Μπανγκόκ με όλα τα έξοδα πληρωμένα. Μετά το ταξίδι, ο κ. Τορλίνι κατέχει πλέον τον άτυπο τίτλο του «πρεσβευτή οδηγού», στο πλαίσιο του προωθητικού προγράμματος «στόμα με στόμα» της διαφημιστικής εταιρείας Τaxi Ρromotions UΚ η οποία και έκλεισε τη συμφωνία με τις τουριστικές αρχές της Ταϊλάνδης. Εξωτερικά, το ταξί του είναι διακοσμημένο με φοίνικες και ελέφαντες της Νοτιοανατολικής Ασίας…

«Θεωρούμε ότι οι οδηγοί μας μπορούν να προωθήσουν κάθε είδος προϊόντος.Ηδη επεκτείνουμε τη συνεργασία μας με τις αεροπορικές εταιρείες» υποστηρίζει ο Ασερ Μόουζες, διευθυντής του τμήματος προώθησης «στόμα με στόμα» της Τaxi Ρromotions UΚ. «Βέβαια είναι δυσκολότερο να προωθήσουμε ασφαλιστικές και τραπεζικές υπηρεσίες. Ωστόσο προϊόντα όπως το πόκερ μέσω Διαδικτύου είναι πολύ πιο εύκολο να διαδοθούν με τη συγκεκριμένη μέθοδο, αφού πολλοί από τους οδηγούς μας είναι δεινοί παίκτες» συμπληρώνει ο Μόουζες. Ν έες μέθοδοι για την προώθηση προϊόντων όπως η συγκεκριμένη δοκιμάζονται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια από τις διαφημιστικές εταιρείες. Ο λόγος είναι η μείωση της αποτελεσματικότητας των «παραδοσιακών» μέσων. «Τη χρυσή δεκαετία του 1960 τρία διαφημιστικά μηνύματα διάρκειας 30 δευτερολέπτων αρκούσαν για να προσεγγίσουμε το 80% του καταναλωτικού κοινού στο οποίο απευθυνόμασταν.Σήμερα χρειαζόμαστε περισσότερα από 100 τηλεοπτικά σποτ για το ίδιο αποτέλεσμα» εξηγεί ο Τζιμ Στένκελ, επικεφαλής του τμήματος μάρκετινγκ της Ρrocter & Gamble, ο οποίος διαχειρίζεται 6,7 δισ. δολάρια- το μεγαλύτερο διαφημιστικό μπάτζετ στον κόσμο.

Στο Λονδίνο, εκτός των οδηγών ταξί, θραύση κάνει και η προφορική προώθηση προϊόντων από τους ίδιους τους καταναλωτές τους. Με τη συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου οι υποψήφιοι επιδεικνύουν τη δυνατότητά τους να «ψήνουν» φίλους και συγγενείς τους να αγοράσουν ένα προϊόν. Η αμοιβή τους από τη διαφημιστική εταιρεία η οποία τους «στρατολογεί» γι΄ αυτό τον σκοπό είναι η προσφορά δωρεάν προϊόντων. Πέρυσι, για λογαριασμό της εταιρείας Βzz Αgents, η οποία εισήγαγε στη βρετανική αγορά τη συγκεκριμένη μέθοδο, εργάστηκαν 100.000 άτομα.