Νέα λιμάνια, νέα αεροδρόμια, νέους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, που εκτιμάται ότι θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας, δίδοντας ώθηση και στον τουρισμό, προβλέπει το Γενικό Χωροταξικό Πλαίσιο σε ό,τι αφορά τον τομέα των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών.
Το Γενικό Χωροταξικό Πλαίσιο, το οποίο ολοκληρώθηκε με πρωτοβουλία του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ.Σουφλιά και πρόκειται να κατατεθεί εντός των ημερών στη Βουλή προς κύρωση, εκτιμά ότι επιβάλλεται να δημιουργηθούν 500.000-600.000 νέες θέσεις απασχόλησης ως το 2020, μεγάλο μέρος των οποίων μπορεί να αφορά την κατασκευή και τη λειτουργία των έργων που προαναφέρθηκαν. Τα έργα αυτά μπορούν, κατά το πρότυπο των νέων μεγάλων οδικών έργων της χώρας, να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν με συμβάσεις παραχώρησης.
Νέα λιμάνια προβλέπονται κυρίως στα νησιά, ενώ προγραμματίζονται ο εκσυγχρονισμός και η αλλαγή της χρήσης ορισμένων από τα υπάρχοντα, όπως είναι το λιμάνι του Πειραιά, που θα εξειδικευθεί στον κλάδο της κρουαζιέρας, ενώ σημαντικό τμήμα του θα αποδοθεί αναβαθμισμένο στην αστική περιοχή των παράκτιων ΟΤΑ της ευρύτερης πόλης του Πειραιά.
Οι προβλέψεις του Γενικού Χωροταξικού Πλαισίου, το οποίο αποτελεί τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας για τα επόμενα 15 χρόνια, συνδυάζονται με την ολοκλήρωση των μεγάλων συγχρηματοδοτούμενων οδικών έργων της χώρας, καθώς και με τη δημιουργία νέων σιδηροδρομικών συνδέσεων.
Θαλάσσιες μεταφορές
Το Γενικό Χωροταξικό Πλαίσιο προβλέπει την ενίσχυση του διεθνούς ρόλου των λιμανιών της Αττικής, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, σε συνδυασμό με αυτόν των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου, καθώς και των λιμανιών Καβάλας, Κύμης, Ρόδου, Καλαμάτας και Σούδας και των εξειδικευμένων λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της ΝΑΒΙΠΕ Αστακού και της Νότιας Κρήτης.
Ειδικότερα για την Αττική προβλέπεται η σταδιακή μεταφορά ακτοπλοϊκών υπηρεσιών από το κεντρικό λιμάνι του Πειραιά στα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.
Το κεντρικό λιμάνι του Πειραιά θα εξακολουθεί να διατηρεί ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, κυρίως για την περιοχή του Αργοσαρωνικού. Ωστόσο θα εξειδικευθεί στον κλάδο της κρουαζιέρας, ενώ σημαντικό τμήμα του θα αποδοθεί αναβαθμισμένο στην αστική περιοχή των παράκτιων ΟΤΑ της ευρύτερης πόλης του Πειραιά.
Το τμήμα του Ικονίου- Περάματος, σε συνδυασμό με τις εγκαταστάσεις του λιμανιού της Ελευσίνας και της ευρύτερης παράκτιας περιοχής, μαζί με τις εγκαταστάσεις ναυπηγοεπισκευών στο Πέραμα και το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου, θα αποτελέσουν ένα κοινό σύνολο εμπορευματικών και συνδυασμένων μεταφορών, καθώς και παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής (logistics).
Τα λιμάνια της Κορίνθου και της Χαλκίδας μπορεί να συμπληρώσουν τη θαλάσσια εμπορευματική υποδομή της ευρύτερης βιομηχανικής και χονδρεμπορικής περιοχής της Αττικής.
Επίσης προβλέπεται αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε λιμάνι παροχής λιμενικών υπηρεσιών διεθνούς εμβέλειας με χωρική επιρροή πέραν των Βαλκανίων, ως τις Σκανδιναβικές χώρες και τη Ρωσία. Θα εξεταστεί η απευθείας σιδηροδρομική σύνδεσή του με το βουλγαρικό ποτάμιο λιμάνι Lom, με σκοπό τη συνδυασμένη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από και προς τη Δυτική Ευρώπη.
Συμπληρωματικά προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να λειτουργήσει το εμπορευματικό λιμάνι της Καβάλας.
Ακόμη προβλέπεται αναβάθμιση στα λιμάνια Πάτρας, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Καλαμάτας, Κύμης και Ηρακλείου με συμπληρωματικό ρόλο το λιμάνι της Σούδας και νέο λιμάνι στον νοτιο-κεντρικό ή νοτιο-ανατολικό άξονα της Κρήτης.
▅ Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα αναβαθμισθεί σε εξειδικευμένο τερματικό πετρελαϊκό λιμάνι (oil terminal). ▅ Προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός του λιμανιού της Ρόδου, ενώ η ακτοπλοϊκή και εμπορευματική κίνηση του νησιού μπορεί να ικανοποιηθεί από άλλες αναβαθμισμένες λιμενικές εγκαταστάσεις, όπως π.χ. αυτές της Λάρδου και της Καμίρου.
▅ Η Ναυτική Βιομηχανική Περιοχή Αστακού διατηρείται ως βιομηχανικό πάρκο, σε συνδυασμό με τη δημιουργία ελεύθερης ζώνης.
▅ Ολα τα νησιωτικά λιμάνια χρειάζονται διαρκή αναβάθμιση, λόγω και της τεχνολογικής εξέλιξης των πλοίων. Ιδιαίτερο ρόλο στις ακτοπλοϊκές μεταφορές, ως σημεία-κόμβοι (hub), μπορούν να επιτελέσουν οι λιμενικές υποδομές (υφιστάμενες ή νέες) της Νάξου και της Σύρου για την περιοχή των Κυκλάδων, της Σάμου, της Κω, της Ρόδου, της Μυτιλήνης, της Χίου και της Λήμνου, καθώς και της Κέρκυρας για τα Διαπόντια νησιά.
▅ Κατασκευή νέων ή αναβάθμιση υφισταμένων, εξειδικευμένων και μη, λιμενικών υποδομών που ενισχύουν την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μέσω του κλάδου της κρουαζιέρας, σε Πειραιά, Ρόδο (Ακαντία), Πάτμο, Μύκονο, Σαντορίνη, Ηράκλειο, Κατάκολο, Κέρκυρα κ.ά.
▅ Ολοκληρωμένη σιδηροδρομική σύνδεση και παροχή υψηλής ποιότητας συνδυασμένων μεταφορών σε όλα σχεδόν τα λιμάνια που βρίσκονται πλησίον του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Αερολιμένες
Προβλέπεται η ενίσχυση του ρόλου και των υποδομών των διεθνών αεροπορικών κόμβων της χώρας, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, καθώς και των κύριων διεθνών αερολιμένων (Ηράκλειο, Κέρκυρα, Ρόδος, Αλεξανδρούπολη).
Αναβάθμιση του αερολιμένος της Αλεξανδρούπολης, με σκοπό την εξυπηρέτηση των αυξημένων αναγκών που θα προκύψουν τόσο στη φάση κατασκευής όσο και στη φάση λειτουργίας του πετρελαϊκού αγωγού και του τερματικού πετρελαϊκού λιμανιού. Αξιοποίηση των δύο πρώην στρατιωτικών αερολιμένων Αράξου και Ανδραβίδας.
Ανάπτυξη των υποδομών και των υπηρεσιών στους αερολιμένες Σαντορίνης, Ζακύνθου, Κεφαλληνίας, Ακτίου, Ιωαννίνων, Αγχιάλου, Καλαμάτας, Καβάλας, Σκιάθου κ.ά.
Διερεύνηση ανάπτυξης αερολιμένος-κόμβου (hub) χαμηλού κόστους για την εξυπηρέτηση ναυλωμένων επιβατικών αεροσκαφών (charters), ή και δημιουργία εξειδικευμένου εμπορευματικού αερολιμένος (hub για courier service) στον αερολιμένα της Τρίπολης.
Διαρκής αναβάθμιση των υφισταμένων και κατασκευή νέων αερολιμενικών υποδομών και ελικοδρομίων σε όλη την κατοικημένη νησιωτική επικράτεια, συμπεριλαμβανομένης της Κρήτης.
Νέοι άξονες
Προβλέπεται η ολοκλήρωση της αναβάθμισης του κεντρικού άξονα-κορμού, του λεγόμενου ΠΑΘΕ/Π (Προμαχώνα), που συνδέει τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας Πάτρα, Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Δημιουργία νέων σιδηροδρομικών αξόνων για τη σύνδεση Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης- Καβάλας- Ξάνθης και του Αντιρρίου- Ιωαννίνων, επέκταση του δικτύου προς Καλαμπάκα- Δυτική Μακεδονία (Σιάτιστα- Κοζάνη και Σιάτιστα- Καστοριά) και από Καλαμπάκα προς Ιωάννινα και Ηγουμενίτσα, καθώς και αναβάθμιση του άξονα Βελεστίνο- Παλαιοφάρσαλα.
Προαστιακός
▅ Διερεύνηση της σκοπιμότητας επέκτασης και αναβάθμισης του προαστιακού σιδηρόδρομου στις παρακάτω περιοχές:
▅ Μητροπολιτική περιοχή Αθήνας (ως Χαλκίδα, Θήβα- Λιβαδειά, ΚόρινθοΚιάτο, λιμανιού Λαυρίου, λιμανιού Ραφήνας).
▅ Μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης (ωςΚατερίνη- Πλαταμώνα, Βέροια- Εδεσσα- Κοζάνη- Φλώρινα, Ειδομένη, Κιλκίς, Σέρρες).
▅ Ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα Πάτρας (Αίγιο- Πάτρα- αερολιμήν Αράξου).
▅ Στοδίπολο Λάρισα- Βόλος. ▅ Στο δίπολο Κομοτηνή- Αλεξανδρούπολη.
▅ Μεταξύ των αστικών κέντρων Τρίπολης- Καλαμάτας.
▅ Μεταξύ των αστικών κέντρων Πάτρας- Πύργου.