ΣΤΑΥΡΟΣ ΛΑΛΙΖΑΣ Ο ιστιοπλόος που «άνοιξε πανιά» στα ναυτοπλοϊκά είδη

Μπορεί η Ελλάδα να χαρακτηρίζεται ναυτική χώρα, να έχει αξιόλογο στόλο και εφοπλιστές και να «εξάγει» ναυτικούς, αλλά στον τομέα της κατασκευής σκαφών και των σχετικών εξαρτημάτων τους υστερεί. Ο ανταγωνισμός από άλλες χώρες είναι έντονος και είναι ελάχιστες οι ελληνικές εταιρείες που κατασκευάζουν προϊόντα ναυσιπλοΐας στη χώρα μας καθώς οι Κινέζοι έχουν διεισδύσει δυναμικά και σε αυτόν τον κλάδο, ενώ οι Ιταλοί και οι Γάλλοι κρατούν τα σκήπτρα. Μία από αυτές τις εταιρείες ανήκει στον κ.

Μπορεί η Ελλάδα να χαρακτηρίζεται ναυτική χώρα, να έχει αξιόλογο στόλο και εφοπλιστές και να «εξάγει» ναυτικούς, αλλά στον τομέα της κατασκευής σκαφών και των σχετικών εξαρτημάτων τους υστερεί. Ο ανταγωνισμός από άλλες χώρες είναι έντονος και είναι ελάχιστες οι ελληνικές εταιρείες που κατασκευάζουν προϊόντα ναυσιπλοΐας στη χώρα μας καθώς οι Κινέζοι έχουν διεισδύσει δυναμικά και σε αυτόν τον κλάδο, ενώ οι Ιταλοί και οι Γάλλοι κρατούν τα σκήπτρα. Μία από αυτές τις εταιρείες ανήκει στον κ. Στ.Λάλιζα, τον οποίο στην αρχή οι ξένοι αντιμετώπιζαν με σκεπτικισμό στις διεθνείς εκθέσεις ναυτιλιακών προϊόντων λόγω της ελληνικής καταγωγής του. Σήμερα ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης εταιρείας είναι πλέον γνωστός στους «ανθρώπους της θάλασσας», στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Κάποτε, θυμάται ο κ. Στ. Λάλιζας, «είχα πάει σε μια έκθεση στη Δανία και ένας μελλοντικός πελάτηςμού άρπαξε τον προϊοντικό κατάλογο της εταιρείαςλέγοντάς μου περιφρονητικά “αποκλείεται να φτιάχνετε στην Ελλάδα τέτοια προϊόντα,εσείς μόνο φέτα ξέρετε να κάνετε”.Σήμερα είναι πελάτης μου». Η Lalizas Ηellas SΑ, εταιρεία κατασκευής και εμπορίας ναυτιλιακών και σωστικών ειδών, έχει παρουσία σε 70 χώρες και τζίρο που αγγίζει τα 10 εκατ. ευρώ από 300 ευρώ (100.000 δρχ.) που ήταν το 1985. Μάλιστα το 85% του τζίρου της προέρχεται από το εξωτερικό καθώς η ελληνική αγορά είναι μικρή και αυτός είναι και ο βασικός λόγος επέκτασης της εταιρείας εκτός συνόρων αλλά και της ύπαρξης λίγων ελληνικών εταιρειών κατασκευής προϊόντων ναυσιπλοΐας.

Ο κ. Σταύρος Λάλιζας γεννήθηκε στον Πειραιά σε ναυτική οικογένεια και ακολουθώντας την παράδοση ασχολήθηκε με την ιστιοπλοΐα (πρωταθλητής Ελλάδας FΙΝΝ 1978 και μέλος της εθνικής ομάδας) σπουδάζοντας στη Γυμναστική Ακαδημία. Εκείνα τα χρόνια η αγορά προϊόντων ναυσιπλοΐας ήταν ελλιπέστατη. Ετσι αναγκάστηκε να ράψει ο ίδιος ένα σωσίβιο για τον εαυτό του καθώς δεν έβρισκε κάποιο που να τον ικανοποιεί. Οι συναθλητές του στην ιστιοπλοΐα ενθουσιάστηκαν, με αποτέλεσμα να τους πουλήσει τα πρώτα του δέκα σωσίβια και από προπονητής ιστιοπλοΐας να γίνει επιχειρηματίας. Αρχικά έραβε σωσίβια στο σπίτι του, στον Πειραιά, με βοηθό τη μητέρα του και έχοντας στην κατοχή του μια ραπτομηχανή, ενώ σιγά σιγά άρχισε να φτιάχνει παρεμφερή αντικείμενα όπως εξαρτήματα για wind surf και να πουλάει όλο και περισσότερα προϊόντα. Το 1985 μετέφερε την οικογενειακή επιχείρηση ναυταθλητικών ειδών στο Μοσχάτο, όπου είχε πλέον 15 υπαλλήλους και παρήγε 150 κωδικούς προϊόντων. Η διεθνοποίηση του ομίλου
Το 1987 ξεκίνησε η διείσδυση στο εξωτερικό, με πρώτο σταθμό την Αυστραλία. Η επιλογή της συγκεκριμένης χώρας δεν ήταν τυχαία καθώς ο αδελφός του Φ.Λάλιζας ζούσε στη Μελβούρνη, όπου και δημιούργησε ένα μαγαζί με τα οικογενειακά προϊόντα που έρχονταν από την Ελλάδα. «Εκεί αποκτήσαμε το know how για το πώς δραστηριοποιούνται οι εταιρείες στο εξωτερικό.Στην Ελλάδα οι επιχειρηματίες επενδύουν σήμερα και θέλουν να κερδίσουν αύριο, δεν σκέπτονται μακροπρόθεσμα» επισημαίνει ο κ. Στ. Λάλιζας. Η Ολλανδία ακολούθησε την Αυστραλία και με αργά αλλά σταθερά βήματα η εταιρεία επεκτάθηκε και σε άλλες χώρες με μέσο επικοινωνίας τις διεθνείς εκθέσεις για ναυτιλιακά είδη, όπου γνώρισε τους σημερινούς συνεργάτες του. Ακόμη και σήμερα ο κ. Στ. Λάλιζας λείπει τουλάχιστον μία εβδομάδα κάθε μήνα από την Ελλάδα καθώς πηγαίνει ανελλιπώς σε όλες τις σχετικές εκθέσεις, ενώ επιβλέπει αυτός και οι συνεργάτες του τα καταστήματα στο εξωτερικό.

Ο όμιλος Λάλιζα έχει σήμερα 13 θυγατρικές εταιρείες με το brand name Lalizas σε Αγγλία, Ολλανδία, Ιταλία, Ταϊλάνδη, Αυστραλία, Ισπανία κ.α., ενώ η αλυσίδα καταστημάτων franchise έχει παρουσία σε Κροατία (9), Ελλάδα (6), Βουλγαρία (2), Ρουμανία (1) και Ταϊλάνδη (1) με την επωνυμία Μarina Stores. Αυτά αποτελούν την είσοδο του ομίλου στη λιανική πώληση και μάλιστα την επικέντρωσή του σε αυτόν τον τομέα που υστερεί στην Ελλάδα. Η ανάπτυξη των Μarina Stores είναι ο βασικός στόχος του ομίλου με πρόθεση να διπλασιαστούν ως το 2009 και να αριθμούν τα 40 καταστήματα. Ο δρόμος δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα. «Εγιναν και λάθη,υπήρχαν και οικονομικές απώλειες.Τα πρώτα τρία-τέσσερα χρόνιαέχανα λεφτά από το εξωτερικόαλλά πίστευα σε αυτό που έκανα και επέμεινα» προσθέτει ο κ. Στ. Λάλιζας. Χρονιά-ορόσημο για την εταιρεία ήταν το 2000, όταν μια μεγάλη πυρκαϊά κατέστρεψε ολοσχερώς το εργοστάσιο του ομίλου, το οποίο βρισκόταν τότε στον Πειραιά, απέναντι από τον Κεράνη. Είχαν κυκλοφορήσει φήμες για εμπρησμό, χωρίς ποτέ να αποδειχθεί. Η ζημιά ήταν της τάξεως του 1,6 δισ. ευρώ, οι παραγγελίες του ομίλου καθυστέρησαν και όλα έπρεπε να ξεκινήσουν από το μηδέν. «Για μένα ήταν ένα μεγάλο πλήγμα και μάθημα.Η φωτιά με ξύπνησε και αποφάσισα να ακολουθήσω μια πιο επιθετική πολιτική,την οποία ίσως έπρεπε να είχα υιοθετήσει νωρίτερα» αναφέρει ο κ. Στ. Λάλιζας. Μέσα σε δέκα ημέρες, συνεχίζει, «βρήκαμε καινούργια στέγη, πάλι στον Πειραιά, καθώς οι υπάλληλοι της εταιρείας ξεχύθηκαν στους δρόμους με τα μηχανάκια για να βρουν το νέο μας εργοστάσιο. Οι άνθρωποι της εταιρείας με στήριξαν και μαζί με ένα δάνειο ξαναχτίσαμε τη Λάλιζας, πιο δυναμικά αυτή τη φορά».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk