Στην πιο προβληματική δημόσια επιχείρηση στην Ελλάδα έχει εξελιχθεί ο ΟΣΕ, καθώς κάθε μέρα που περνάει οι έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν 2 εκατ. ευρώ για να καλύψουν τις ζημιές που τρέχουν, ενώ οι δαπάνες μισθοδοσίας στον οργανισμό είναι τετραπλάσιες από τα συνολικά του έσοδα.
Λόγω των δανείων που έχει πάρει η επιχείρηση, προκειμένου να συνεχιστούν τα έργα υποδομών, εκτιμάται ότι ως το 2012 τα χρέη του θα φθάνουν στο 5% του ΑΕΠ. Οι συσσωρευμένες ζημιές της τελευταίας δεκαετίας φθάνουν πλέον στα 7,5 δισ. ευρώ, ενώ χθες ο υπουργός Μεταφορών κ. Κ.Χατζηδάκης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Flash τόνισε ότι το υπουργείο ετοιμάζει συγκεκριμένο πακέτο μέτρων. «Θέλουμε στο επενδυτικό πρόγραμμα να δούμε πώς μπορούν κάποια έργα να προχωρήσουν με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα έτσι ώστε να εξοικονομήσουμε πόρους και να δούμε πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε την περιουσία του οργανισμού που έχει αξιοποιηθεί μόνο σε ένα πολύ μικρό τμήμα.Και θέλουμε γενικότερα να προχωρήσουμε σε μια πολιτική νοικοκυρέματος και εξυγίανσης του οργανισμού,ενδεχομένως χρησιμοποιώντας και την εμπειρία άλλων διεθνών οργανισμών καθαρά σε τεχνικό επίπεδο» είπε ο κ. Χατζηδάκης. Ο υπουργός ανέφερε ότι η υλοποίηση των μέτρων θα γίνει σε συνεννόηση με τους εργαζομένους και σύμφωνα με πληροφορίες δεν αποκλείεται να προχωρήσει σχέδιο εθελούσιας εξόδου.
Ο ΟΣΕ μπήκε μέσα τον τελευταίο χρόνο γύρω στα 750 εκατομμύρια ευρώ και, σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, το ένα τρίτο του ελλείμματος αυτού πάει σε λειτουργικά έξοδα, συμπεριλαμβανομένης της μισθοδοσίας, το υπόλοιπο ένα τρίτο πάει για την κάλυψη του επενδυτικού προγράμματος και το υπόλοιπο ένα τρίτο πάει στο παλαιό χρέος.
Σε ό,τι αφορά το ατύχημα, ο υπουργός προήγγειλε την αυστηρή τιμωρία όσων προκύψει ότι είναι υπεύθυνοι γι΄ αυτό. «Ολα τα στοιχεία μάς οδηγούν στην κατεύθυνση του ανθρώπινου λάθους και πρέπει κάποτε να καταλάβουμε ότι δεν πρέπει να πάρουμε διαζύγιο από την κοινή λογική σε αυτόν τον τόπο.Αλλο πράγμα είναι η κομματική αντιπαράθεση,αν κάποιος υποστηρίζει την άλφα πολιτική και ένας άλλος τη βήτα,και άλλο το να δούμε το συγκεκριμένο θέμα.Γιατί κανείς δεν κατάλαβε ότι λείπουν βαγόνια,γιατί;Αυτό πρέπει να ψάξουμε,είναι πάρα πολύ συγκεκριμένο το θέμα» πρόσθεσε ο κ. Χατζηδάκης. Με ερώτησή τους είκοσι έξι βουλευτές του ΠαΣοΚ σημειώνουν ότι από τα δημοσιευόμενα οικονομικά στοιχεία του ομίλου ΟΣΕ και των θυγατρικών του προκύπτει ότι την τελευταία τετραετία έχει διπλασιαστεί το ετήσιο έλλειμμα, από τα 370 στα 940 εκατ. ευρώ και έχει υπερδιπλασιαστεί το συνολικό χρέος του, από 3,5 δισ. ευρώ σε 7,5.
«Τα στοιχεία δείχνουν τη χρεοκοπία της πολιτικής της ΝΔ στον σιδηρόδρομο και που υποθηκεύουν την αναγέννησή τουσημαντικό ρόλο έχουν παίξει: α) οι αλόγιστες σπατάλες σε σκανδαλώδεις προμήθειες και έργα, β) οι προκλητικές αμοιβές “ημετέρων” του κομματικού συστήματος της ΝΔ, γ) ο υπερδανεισμός στον οποίον έχει οδηγηθεί ο ΟΣΕ λόγω της μη ανταπόκρισης του κράτους στις υποχρεώσεις του για χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων διαχείρισης της κυκλοφορίας,συντήρησης και έργων γραμμής,καθώς και των υποχρεώσεων γενικού οικονομικού συμφέροντος (ΥΓΟΣ) για την αποζημίωση των ζημιογόνων επιβατικών δρομολογίων» επισημαίνουν οι βουλευτές.
Και ζητούν να μάθουν από τον υπουργό Μεταφορών:
1. Τι μέτρα πρόκειται να πάρει προκειμένου να σταματήσουν οι σπατάλες του ΟΣΕ και των θυγατρικών του σε σκανδαλώδεις συμβάσεις και παροχές σε «ημετέρους»;
2. Εχει εκτιμήσει τις συνέπειες οι οποίες θα υπάρξουν στο συνολικό τοπίο των μεταφορών από την υποβάθμιση του ρόλου του σιδηροδρόμου σε αυτές, σε αντίθεση με την ιδιαίτερη σημασία που δίνεται πλέον παγκόσμια στα μέσα σταθερής τροχιάς.
3. Ποιος ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός του ομίλου ΟΣΕ; Πότε αναμορφώθηκε και για ποιον λόγο; Πώς έκλεισε στο τέλος του έτους;
* Για την Ολυμπιακή ο υπουργός Μεταφορών επανέλαβε ότι γίνονται διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να δοθεί το «πράσινο φως» από την ΕΕ ώστε να ξεκινήσουν οι συζητήσεις με τους επενδυτές. Κρίσιμοι μήνες για την τύχη της πολυπαθούς εταιρείας είναι ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος. Επιδίωξη της κυβέρνησης, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι να εισέλθει κάποιος αξιόπιστος επενδυτής στην εταιρεία ο οποίος θα την αναπτύξει περισσότερο προς όφελος συνολικά των Ελλήνων. Για την τύχη την οποία θα έχουν οι εργαζόμενοι επανέλαβε ότι θα υπάρξει εθελούσια έξοδος με κίνητρα, μετατάξεις σε άλλες θέσεις, αντίστοιχες με τα προσόντα τους, στον δημόσιο τομέα και για πολλούς απασχόληση στη νέα εταιρεία.