Με δαπάνες που ξεχωρίζουν με διαφορά από τις άλλες χώρες προέλευσης τουριστών, οι ρώσοι επισκέπτες προβάλλουν το δικό τους αντιστάθμισμα στις απώλειες που καταγράφουν οι παραδοσιακές αγορές

Οι Ρώσοι στηρίζουν τον ελληνικό τουρισμό

Σε μια δύσκολη και μεταβατική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος βιώνει τις πιέσεις από την παγκόσμια οικονομική ύφεση, τις συναλλαγματικές διαφορές μεταξύ ευρώ και δολαρίου αλλά και την κάμψη που παρατηρείται στις παραδοσιακές αγορές της Βρετανίας και της Γερμανίας, οι ρώσοι επισκέπτες αποτελούν την πιο αισιόδοξη προοπτική και πηγή εσόδων του κλάδου. Οι περυσινές μετρήσεις κατέγραψαν 250.000 ταξιδιώτες στη χώρα μας, ενώ εφέτος η αύξησή τους είναι εντυπωσιακή και με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης αγγίζει το 33%.

Σε μια δύσκολη και μεταβατική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος βιώνει τις πιέσεις από την παγκόσμια οικονομική ύφεση, τις συναλλαγματικές διαφορές μεταξύ ευρώ και δολαρίου αλλά και την κάμψη που παρατηρείται στις παραδοσιακές αγορές της Βρετανίας και της Γερμανίας, οι ρώσοι επισκέπτες αποτελούν την πιο αισιόδοξη προοπτική και πηγή εσόδων του κλάδου. Οι περυσινές μετρήσεις κατέγραψαν 250.000 ταξιδιώτες στη χώρα μας, ενώ εφέτος η αύξησή τους είναι εντυπωσιακή και με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης αγγίζει το 33%. Ιδιαιτερότητα και συγκριτικό πλεονέκτημα των ρώσων επισκεπτών είναι η καταναλωτική δαπάνη τους, η οποία μάλιστα τα τελευταία πέντε χρόνια δείχνει να αυξάνεται 15% κάθε χρόνο φθάνοντας τα 20 δισ. δολάρια σε όλον τον κόσμο, όπως δηλώνουν πηγές του εγχώριου ξενοδοχειακού κλάδου.

«Οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί θέλουν να πηγαίνουν σε “συγγενικές” χώρες» λέει ο κ. Α.Σιαπάνης, διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού πρακτορείου ΜΙΒS Τravel Οrganization, που δραστηριοποιείται από το 1978 στην τότε Σοβιετική Ενωση. Οι φιλικές σχέσεις των χωρών αλλά και οι θρησκευτικοί δεσμοί «κάνουν τους ρώσους επισκέπτες να αισθάνονται σαν στο σπίτι τους» συμπληρώνει. Από το 1991 και μετά, οπότε άρχισαν να ταξιδεύουν πιο ελεύθερα στο εξωτερικό, επέλεγαν την Ελλάδα και την Κύπρο. Στη συνέχεια η βίζα Σένγκεν τούς οδήγησε σε πιο «απλούς» προορισμούς όπως η Τουρκία, «τώρα όμως επανέρχονται στην ελληνική αγορά».

Οι αγαπημένοι προορισμοί
Αγαπημένος τους προορισμός είναι η Κρήτη, με τη Χαλκιδική, τη Ρόδο και την Κέρκυρα να ακολουθούν στη λίστα με τις προτιμήσεις τους. Η Κρήτη «λόγω κλίματος έχει μεγαλύτερη σεζόν», με τα αεροπορικά charters να ξεκινούν από τέλη Απριλίου ως τις αρχές Οκτωβρίου και την υψηλή σεζόν «να ξεπερνούν τα 20 την εβδομάδα». «Από τους πιο καλούς τουρίστες» σημειώνει ο επικεφαλής του ταξιδιωτικού πρακτορείου «έχουν τη συνήθεια να ξοδεύουν όταν βγαίνουν έξω» ενισχύοντας έτσι την τοπική οικονομία. Από την άλλη, και η διαμονή τους ξεπερνά τον μέσο όρο αφού ο ελάχιστος χρόνος είναι η μία εβδομάδα. Η πλειονότητα των επισκεπτών ανήκει σε κατηγορίες μέσου εισοδήματος και πάνω, ενώ αποτελεί μια «αγορά με πολύ μέλλον» που ενδιαφέρεται και για εξοχική κατοικία στην Ελλάδα, «έναν τομέα που αναπτύσσεται σημαντικά», όπως υπογραμμίζει. Αρχικά, αν και η τάση αυτή «είχε προσανατολιστεί προς την Ισπανία, σιγά σιγά στρέφεται προς την Ελλάδα», με τις δημοφιλέστερες περιοχές να είναι και πάλι η Κρήτη, η Χαλκιδική, η Ρόδος και η Κέρκυρα, ενώ αυτή τη φορά στις προτιμήσεις τους περιλαμβάνεται και «η ευρύτερη Αττική για μια κατοικία κοντά στη θάλασσα, στον Μαραθώνα και στη Γλυφάδα». Πολλοί μάλιστα επιλέγουν την κατοικία αυτή όχι μόνο ως εξοχική αλλά και ως σημείο αναφοράς τους στην Ευρώπη, όπου διατηρούν επαγγελματικές σχέσεις, λόγω της εύκολης πρόσβασης της χώρας, «αλλά και επειδή εδώ νιώθουν ασφάλεια» σημειώνει ο κ. Σιαπάνης. Οι «νεο-αμερικανοί», όπως τους αποκαλεί, συγκρίνοντάς τους με τους αμερικανούς τουρίστες παλαιών δεκαετιών, πολύ συχνά μένουν έναν μήνα ή τρεις εβδομάδες σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο δαπανώντας δεκάδες χιλιάδες ευρώ για τη διαμονή τους. Ωστόσο το κομμάτι της αγοράς «που έχει αδρανήσει είναι αυτό της κλασικής Ελλάδας» λέει, όπως οι Δελφοί και η Αργολίδα, αφού αναλογικά με τις αφίξεις που σχετίζονται με τις καλοκαιρινές διακοπές λίγοι ενδιαφέρονται για το πολιτιστικό προϊόν.

Αξιοποιώντας τη συγκυρία αλλά και το ενδιαφέρον των Ρώσων η πλειονότητα των ξενοδοχειακών μονάδων στράφηκε προς τη χώρα. Οι όμιλοι Ηλιος ΑΕ, Grecotel και Αldemar έχουν αναπτύξει σχέσεις με τη ρωσική αγορά μέσω τουριστικών πρακτορείων αλλά και γραφείων αντιπροσώπευσής τους στη Μόσχα. Εξάλλου στόχος των επιχειρηματιών αλλά και της τουριστικής ηγεσίας είναι οι ανατολικές αγορές, οι οποίες έχουν ακόμη μικρά μεγέθη στην Ελλάδα «αλλά θα μπορούσαν να έχουν πολύ μεγαλύτερα αν είχαμε στρέψει την πολιτική μας σε αυτές νωρίτερα και μεθοδικότερα» έχει δηλώσει ο κ. Αλ.Αγγελόπουλος, εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου Αldemar. Τονίζει ωστόσο ότι «θα ήταν λάθος να στραφούμε απόλυτα και μόνο στον ποιοτικό πελάτη», αφού «είναι ελάχιστα τα προϊόντα στην Ελλάδα που μπορούν να τον προσελκύσουν». «Εμείς» συνεχίζει «μπορούμε να κινηθούμε από ένα μέσο ως ανώτερο αλλά όχι ανώτατο επίπεδο επισκέπτη. Η συντριπτική πλειονότητα των ξενοδοχείων στη χώρα δεν μπορεί να τον φιλοξενήσει ως προϊόν». Οι πρώτες επαφές με τον Βορρά
Η πρώτη επαφή του ομίλου Ηλιος ΑΕ της οικογενείας Μαντωνανάκη έγινε «τυχαία» το 1993, δηλώνει ο διευθυντής Πωλήσεων της εταιρείας κ. Στ. Ιορδανίδης, ο οποίος επισκέφθηκε τη Διεθνή Τουριστική Εκθεση ΜΙΤΤ στη Μόσχα, «όταν μόνο οι γουνέμποροι της Καστοριάς εκπροσωπούσαν την Ελλάδα». «Το πρώτο ξενοδοχείο που προβλήθηκε ήταν στην Ελούντα και έκανε ιδιαίτερη αίσθηση» δίνοντας το έναυσμα για επαφές με πράκτορες στη ρωσική πρωτεύουσα, οι οποίοι ως τότε «πουλούσαν ταξίδια εσωτερικού παρά ξενοδοχεία εξωτερικού». Σε αυτά ανήκει και το Sodis, «το μεγαλύτερο πρακτορείο σε τζίρους και ποιότητα» (το όνομά του βγαίνει από το Soviet Discovery) από τα 50 πρακτορεία που λειτουργούν στη Μόσχα και στην Αγία Πετρούπολη. Σήμερα οι αφίξεις των πελατών ποικίλλουν, αφού ταξιδεύουν με προγραμματισμένες πτήσεις της Ολυμπιακής ή της Αeroflot, που πρόσφατα εγκαινίασε και την πτήση της στο Ηράκλειο, ή με learjet, μια και «σε κάποιες περιπτώσεις οι ώρες των πτήσεων charter είναι άβολες για τους πελάτες των πολυτελών καταλυμάτων» εξηγεί.

«Οι Ρώσοι συντηρούν αυτή τη στιγμή τον τουρισμό στην Ελλάδα» τονίζει ο κ. Ιορδανίδης, αναφερόμενος κυρίως στις υψηλές δαπάνες αυτών των πελατών, οι οποίοι επιλέγουν και πληρώνουν το ακριβότερο κατάλυμα για τη διαμονή τους. «Αν υπολογίσουμε ότι υπάρχουν 200.000 εισερχόμενοι τουρίστες από τη Ρωσία, με μέσο όρο διαμονής τις 12 διανυκτερεύσεις, έχουμε 2,5 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις, που είναι πολύ μεγάλος αριθμός» τονίζει, προσθέτοντας ότι ο ρώσος τουρίστας, ανεξάρτητα αν διαμένει σε πολυτελές ή χαμηλότερης κατηγορίας κατάλυμα, «αφήνει στο ξενοδοχείο και στην περιοχή περισσότερα χρήματα απ΄ όσα αφήνει οποιοσδήποτε επισκέπτης από κάθε άλλη χώρα». Γι΄ αυτό και ακόμη και αν «οι διανυκτερεύσεις τους καλύπτουν ένα ποσοστό 15% σε πληρότητα ξενοδοχείων, σε έσοδα το ποσοστό αυτό διπλασιάζεται».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk