Μετά τις συνεχείς αυξήσεις των καυσίμων έρχεται και «ευρωφόρος» για τα φορτηγά

Ε ν μέσω κρίσεως του πετρελαίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγγέλλει στις Βρυξέλλες σχέδιο οδηγίας που θα επιτρέπει στα κράτη-μέλη να επιβάλουν από το 2011 έναν ειδικό «ευρωφόρο» στα μεγάλα φορτηγά που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους για να χρηματοδοτήσει την πάλη ενάντια στη ρύπανση. Η πρωτοβουλία, που πάντως αναμενόταν εδώ και πολύ καιρό, έχει στόχο να εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», αλλά εμφανίζεται τη χειρότερη στιγμή, δηλαδή τώρα που σχεδόν παντού στην Ευρώπη οι φορτηγατζήδες διαμαρτύρονται για την αύξηση των τιμών των καυσίμων.

Ε ν μέσω κρίσεως του πετρελαίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγγέλλει στις Βρυξέλλες σχέδιο οδηγίας που θα επιτρέπει στα κράτη-μέλη να επιβάλουν από το 2011 έναν ειδικό «ευρωφόρο» στα μεγάλα φορτηγά που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους για να χρηματοδοτήσει την πάλη ενάντια στη ρύπανση.

Η πρωτοβουλία, που πάντως αναμενόταν εδώ και πολύ καιρό, έχει στόχο να εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», αλλά εμφανίζεται τη χειρότερη στιγμή, δηλαδή τώρα που σχεδόν παντού στην Ευρώπη οι φορτηγατζήδες διαμαρτύρονται για την αύξηση των τιμών των καυσίμων. Μόλις τη Δευτέρα χιλιάδες αυστριακοί φορτηγατζήδες διαδήλωναν στους δρόμους. Το κείμενο του σχεδίου οδηγίας που θα υποβληθεί στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις προβλέπει ότι τα μεγάλα φορτηγά θα πρέπει να περνάνε από ένα ηλεκτρονικό σύστημα και να πληρώνουν ανάλογα με τις βλάβες που προκαλούν στο περιβάλλον: μόλυνση του αέρα, ηχητική ρύπανση και συμφόρηση στους δρόμους θα λαμβάνονται υπόψη μέσω του μεγέθους, του τύπου, των ωραρίων και της διαδρομής. Με το πετρελαϊκό σοκ οι ευρωπαίοι ηγέτες «τραβιούνται» από δύο πολιτικές επιλογές: Θα πρέπει να προτιμήσουν άραγε βραχυχρόνια μέτρα, όπως υποστηρίζει ο γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί, ή να ρίξουν το βάρος τους σε μακροπρόθεσμες μεταρρυθμίσεις, όπως αυτές που ετοιμάζει η Επιτροπή; Το ζήτημα μπορεί να προβληματίσει τη γαλλική προεδρία της Ενωσης και να ασκήσει μια νέα πίεση στην ευρωπαϊκή ατζέντα σε τομείς-κλειδιά: περιβάλλον, ενέργεια και συγκοινωνίες.

Ως τώρα το σχέδιο φόρου για τα φορτηγά υποστηριζόταν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και από τα κράτη-μέλη που, όπως η Γαλλία ή η Γερμανία, βλέπουν καθημερινά να περνάνε μυριάδες καμιόνια από τους αυτοκινητοδρόμους τους. Αλλά οι φορτηγατζήδες βλέπουν το μέτρο με πολύ κακό μάτι γιατί μπορεί να επιβαρύνει το κόστος τους. «Σε έναν χρόνο οι συνθήκες έχουν αλλάξει πολύ: η έκρηξη του πετρελαίου βαραίνει στη συζήτηση» αναλύει ένας ανώτατος κρατικός υπάλληλος «αλλά δεν έχει αλλάξει τα δεδομένα καθώς ο μακροπρόθεσμος στόχος παραμένει ο ίδιος». Η ενεργειακή κρίση προκαλεί εντάσεις ανάμεσα στο βραχυπρόθεσμο και στο μακροπρόθεσμο και στους υποστηρικτές τους. Η επιδείνωση της συγκυρίας προβάλλεται από τις χώρες που θέλουν να μετριάσουν την πλευρά «κλίμα/ενέργεια» για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και να αναπτύξουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αλλά έχει φέρει αντιμέτωπες τη Γερμανία και τη Γαλλία στον φορολογικό τομέα. Η γαλλίδα υπουργός Οικονομίας στην πρώτη σύσκεψη των υπουργών Οικονομίας υπό γαλλική προεδρία υποστήριξε την περικοπή του ΦΠΑ στα καύσιμα. Για τον γερμανό ομόλογό της Πέερ Στάινμπρουκ κάτι τέτοιο θα ήταν κακό σημάδι για τους καταναλωτές, τη στιγμή που οι οικονομίες ενέργειας πρέπει αντίθετα να έχουν προτεραιότητα. «Οι τιμές πρέπει να ωθήσουν στις αναγκαίες προσαρμογές» είπε τη Δευτέρα στις Βρυξέλλες. Και στον χώρο της αλιείας η Επιτροπή πρέπει να δώσει μάχη για να υποστηρίξει ενάντια στις χώρες που έχουν μεγάλο στόλο, όπως η Γαλλία, τη στρατηγική της για αναδιάρθρωση του κλάδου, για να διατηρηθούν τα αποθέματα ψαριού.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk