Μπορεί για τρίτη συνεχόμενη εβδομάδα η τιμή της αμόλυβδης να παραμένει επισήμως στο 1,27 ευρώ το λίτρο, αλλά η κερδοσκοπία σε Κρήτη, Κυκλάδες, Ιόνιο και Εθνικές οδούς δεν λέει να… κοπάσει. Σε πρατήριο εθνικής οδού καταγράφηκε τιμή 1,45 ευρώ το λίτρο, ενώ η αμόλυβδη βενζίνη σκαρφάλωσε στο 1,40-1,44 ευρώ σε πρατήρια των τουριστικών περιοχών. Ο κ. Δ.Μακρυβέλλιος, μέλος της Ενωσης Βενζινοπωλών Αττικής, μας εξηγεί γιατί οι τιμές των καυσίμων βρίσκονται σε… μόνιμη πτήση και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο.

– Γιατί η τιμή της αμόλυβδης είναι τόσο υψηλή;

«Επισημαίνω ότι υπάρχει άτυπο πλαφόν στο 1,27 ευρώ εδώ και τρεις εβδομάδες.

Υπάρχουν, όμως, και τοπικά καρτέλ, π.χ., στην Κρήτη, όπου παρατηρούνται τεράστιες αποκλίσεις από τις “λογικές” τιμές. Εξήγηση για αυτό το φαινόμενο πρέπει να δοθεί από τους αρμόδιους φορείς του Δημοσίου. Ας μας πει το υπουργείο Ανάπτυξης και η Επιτροπή Ανταγωνισμού γιατί αφήνουν την κατάσταση έτσι και δεν τιμωρούν κανέναν. Σήμερα που μιλάμε, στο Κιλκίς η αμόλυβδη πωλείται προς 1,15 ευρώ, ενώ στο Ρέθυμνο προς 1,45 ευρώ! Ε, εκεί κάποιος κερδοσκοπεί ασύστολα. Στην Πολωνία, όπου πήγα πρόσφατα, οι αποκλίσεις τιμών είναι ως δέκα λεπτά του ευρώ το πολύ».

– Φταίτε, όμως, και εσείς οι πρατηριούχοι…

«Ναι, αλλά και εμείς έχουμε δυσκολίες: έχουμε τις δυσβάσταχτες συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας με τις εταιρείες, δεν πάμε απευθείας στα διυλιστήρια να φορτώσουμε γιατί δεν μπορούμε με τον τρόπο που νομοθετήθηκε το σύστημα. Ολο το πρόβλημα, λοιπόν, στην αγορά είναι οι ταμειακές στα πρατήρια που θέλει να βάλει το υπουργείο;».

– Τι ζητάτε για να βελτιωθεί η κατάσταση;

«Θέλουμε διαφάνεια που συνεπάγεται ανταγωνισμό, ενώ η αδιαφάνεια οδηγεί στην κερδοσκοπία. Προσωπικά ζητώ δημοσιοποίηση της τιμής διυλιστηρίου προς τις εταιρείες και δημοσιοποίηση από τις εταιρείες της χονδρικής τιμής προς τα πρατήρια. Εκεί θα φανεί αν κερδίζουμε εμείς ή οι εταιρείες».

– Πώς βλέπετε τη διεθνή πορεία των τιμών του αργού;

«Ανησυχώ βαθύτατα. Οι τιμές διεθνώς θα πάνε στα 150 δολάρια το βαρέλι και πάνω, τα δύσκολα νομίζω βρίσκονται μπροστά μας, οι τιμές χειραγωγούνται από μια παγκόσμια σπέκουλα που καμία σχέση δεν έχει με την πραγματική προσφορά και ζήτηση».

– Το κράτος πώς μπορεί να προστατεύσει τον καταναλωτή;

«Να ψάξουν και να βρουν ποιος φταίει για την κερδοσκοπία. Σε μικρές περιοχές σίγουρα υπάρχει καρτέλ. Οι ευθύνες, όμως, του κράτους είναι μεγαλύτερες: Υπάρχει μεγαλύτερο καρτέλ από τα βυτιοφόρα; Περίπου 1.500 φορτηγά που ανήκουν σε 350 ανθρώπους, που διαμορφώνουν ασύδοτα τις τιμές χωρίς καμία λειτουργία του ανταγωνισμού. Ο ορισμός της δεσπόζουσας θέσης και της εναρμονισμένης πρακτικής. Πού είναι ο ανταγωνισμός; Εδώ φταίει ξεκάθαρα η κυβέρνηση που δεν τους βάζει στη θέση τους».