ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ

«Η ύπαρξη μόνο δύο εταιρειών δημιουργεί καθεστώς αβεβαιότητας»

Στο πρώτο πόρισμα που είχε δώσει προς διαβούλευση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπιστώνει ότι παραμένουν σημαντικές στρεβλώσεις και προβλήματα σε όλα τα στάδια της αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών, καθώς οι προτάσεις που είχε κάνει περίπου πριν από ένα έτος δεν υιοθετήθηκαν. Ετσι, η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ξανα)προτείνει, μεταξύ άλλων, απελευθέρωση του επαγγέλματος των ιδιοκτητών βυτιοφόρων δημοσίας χρήσεως και του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων, δημιουργία ενός ανεξάρτητου φορέα τήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας και τοποθέτηση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια, άδειες για τα οποία εκτιμά ότι θα πρέπει να δοθούν και σε κάποια τουλάχιστον σουπερμάρκετ.

Στο πρώτο πόρισμα που είχε δώσει προς διαβούλευση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπιστώνει ότι παραμένουν σημαντικές στρεβλώσεις και προβλήματα σε όλα τα στάδια της αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών, καθώς οι προτάσεις που είχε κάνει περίπου πριν από ένα έτος δεν υιοθετήθηκαν. Ετσι, η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ξανα)προτείνει, μεταξύ άλλων, απελευθέρωση του επαγγέλματος των ιδιοκτητών βυτιοφόρων δημοσίας χρήσεως και του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων, δημιουργία ενός ανεξάρτητου φορέα τήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας και τοποθέτηση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια, άδειες για τα οποία εκτιμά ότι θα πρέπει να δοθούν και σε κάποια τουλάχιστον σουπερμάρκετ.

* Στην αγορά της διύλισης, στην οποία δραστηριοποιούνται μόνο δύο εταιρείες, το πόρισμα επισημαίνει τα προβλήματα που δημιουργεί η υψηλή συγκέντρωση. Οπως εκτιμά, αυτά επιτείνονται από την υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, καθώς στον ελλαδικό χώρο υπάρχει έλλειψη επαρκών αποθηκευτικών χώρων, με αποτέλεσμα αυτά να διατηρούνται για λογαριασμό των εταιρειών από τα διυλιστήρια με κόστος που διαμορφώνεται με αδιαφανή κριτήρια.

Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας φαίνεται να καθιστά ασύμφορες τις απευθείας εισαγωγές, η απουσία των οποίων εκτιμά ότι θέτει σοβαρούς περιορισμούς στη λειτουργία του ανταγωνισμού. Ετσι, επαναλαμβάνει την πρότασή της για έναν ανεξάρτητο φορέα τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, στο πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ο οποίος θα μπορούσε να λειτουργήσει υπέρ του ανταγωνισμού. Τονίζει δε ότι η έλλειψη διαφάνειας στην τιμολόγηση υπονομεύει τον ανταγωνισμό « με δυσμενείς επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κλάδο», καθώς οι εταιρείες διύλισης δεν κάνουν ανάλυση των επί μέρους στοιχείων κόστους (κόστος τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, κόστος πρώτης ύλης, κόστος αργού). Οπως εκτιμά η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αυτό «συμβάλλει στη δημιουργία ενός καθεστώτος αβεβαιότητας που μεταφέρεται και στα επόμενα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας».

* Στην αγορά χονδρικής εμπορίας, αγκάθι για τον ανταγωνισμό αποτελούν οι αποθηκευτικοί χώροι, καθώς η γραφειοκρατία κατά την αδειοδότησή τους δημιουργεί εμπόδια για την είσοδο νέων επιχειρήσεων στην εν λόγω αγορά. Σημαντικό πρόβλημα για τον ανταγωνισμό θεωρείται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και η χορήγηση εκπτώσεων από τις εταιρείες, καθώς όπως επισημαίνει «δεν βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια και ενδέχεται να πλήττουν τον ανταγωνισμό» .

Ούτε όμως η μεταφορά υγρών καυσίμων με δημόσιας χρήσης βυτιοφόρα λειτουργεί ανταγωνιστικά, δεδομένου ότι υφίσταται συγκεκριμένο ρυθμιστικό πλαίσιο, με καθοριζόμενα από το κράτος κατώτατα κόμιστρα. Η διακίνηση υγρών καυσίμων μέσω βυτιοφόρων ιδιωτικής χρήσης δυσχεραίνεται σημαντικά λόγω των περιορισμών που εξακολουθούν να ισχύουν κυρίως ως προς την έκδοση νέων αδειών κυκλοφορίας.

* Στην αγορά της λιανικής πώλησης η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπιστώνει αντικειμενικές δυσκολίες οι οποίες σχετίζονται με τους όρους λειτουργίας των πρατηρίων, τόσο σε επίπεδο νομοθετικού πλαισίου όσο και στο επίπεδο των συμβάσεων των πρατηριούχων με τις επιχειρήσεις εμπορίας. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά, αυτές οι συμβάσεις περιέχουν όρους που δεσμεύουν σημαντικά τους πρατηριούχους τόσο ως προς τη λειτουργία των πρατηρίων όσο και ως προς τη διαμόρφωση των τελικών τιμών. Το γεγονός αυτό «φαίνεται ότι έχει ως αποτέλεσμα την εξάρτηση του πρατηριούχου από την εταιρεία εμπορίας,γεγονός που μακροχρόνια μπορεί να οδηγήσει στην έλλειψη κινητικότητας των πρατηριούχων ως προς την επιλογή των προμηθευτών τους».

Προβλήματα στον ανταγωνισμό εκτιμάται ότι δημιουργεί και το υφιστάμενο σύστημα μεταφοράς των υγρών καυσίμων, το οποίο δεν επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση των ανεξάρτητων πρατηρίων στα διυλιστήρια. Το ίδιο θεωρείται ότι ισχύει για τους περιορισμούς στο ωράριο λειτουργίας των πρατηρίων, σε συνδυασμό μάλιστα με το ισχύον καθεστώς της εκ περιτροπής λειτουργίας τους μετά το κανονικό ωράριο.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού διαπιστώνει αδιαφάνεια στη διαμόρφωση της τιμής των καυσίμων και στο στάδιο της λιανικής πώλησης, κάτι που θεωρεί ότι επιτείνει η έλλειψη ταμειακών μηχανών. Προβληματικό χαρακτηρίζει εξάλλου το καθεστώς που επικρατεί στους αυτοκινητοδρόμους, ενώ εκτιμά ότι οι νομοθετικοί περιορισμοί που ισχύουν για την ύπαρξη πρατηρίων «σε ορισμένες τουλάχιστον υπεραγορές» στερεί την αγορά από ένα «αποτελεσματικό παράγοντα πίεσης των τιμών προς τα κάτω».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
  • Βηματοδότης Περί εκπροσώπων…έρημων και απρόσωπων Με αφορμή τα επαναλαμβανόμενα φαινόμενα πολιτικής κακοφωνίας και, αν μη τι άλλο, ατυχούς ενημέρωσης και... ΒΗΜΑτοδότης |
Σίβυλλα
Helios Kiosk