Στρατηγική κίνηση στη σκακιέρα του ανταγωνισμού ανάμεσα στις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης θεωρείται η απόκτηση από πλευράς της VW του ελέγχου της ιστορικής σουηδικής βιομηχανίας κατασκευής φορτηγών Scania. Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων της Γηραιάς Ηπείρου «έψησε» τελικά τα μέλη της οικογένειας Βάλενμπεργκ να παραχωρήσουν το πακέτο των μετοχών που κατείχαν αντί 27 δισ. σουηδικών κορονών (περίπου 2,88 δισ.

ευρώ). Η Scania ιδρύθηκε το 1891 και εδώ και περίπου 90 χρόνια η συγκεκριμένη οικογένεια διατηρούσε τον έλεγχό της. Η προσφορά των 200 σουηδικών κορονών ανά μετοχή (21,35 ευρώ) ήταν κατά 17% υψηλότερη από την τιμή κλεισίματος της μετοχής της Scania την περασμένη Παρασκευή. Η συμφωνία ανοίγει τον δρόμο για τη συγχώνευση της Scania με τη ΜΑΝ και τη δημιουργία της μεγαλύτερης εταιρείας κατασκευής φορτηγών αυτοκινήτων της Ευρώπης.

Η Volkswagen απέκτησε το 18,7% του μετοχικού κεφαλαίου της Scania πριν από οκτώ χρόνια. Μετά τη συμφωνία που ανακοινώθηκε χθες, τα δικαιώματα ψήφου της γερμανικής εταιρείας εκτινάχθηκαν από 38% σε 68,6%. Η εξέλιξη δίνει τέλος στην περίπλοκη αντιδικία που κρατάει εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο και αφορά το ενδεχόμενο εξαγοράς της Scania από τη γερμανική ΜΑΝ. Τον Σεπτέμβριο του 2006 η ΜΑΝ προχώρησε σε πρόταση επιθετικής εξαγοράς της Scania αντί 10,3 δισ. ευρώ. Η αντίδραση της διοίκησης της σουηδικής εταιρείας ήταν οργισμένη. Μάλιστα οι Σουηδοί αναγκάστηκαν να ζητήσουν συγγνώμη γιατί παρομοίασαν την κίνηση της ΜΑΝ με γερμανικό «blitzkrieg», τη στρατιωτική τακτική της κεραυνοβόλου επίθεσης που εφήρμοσε ο Χίτλερ. Αντίθετη στην κίνηση ήταν τότε και η VW, η οποία ήταν ήδη ο μεγαλύτερος μέτοχος της σουηδικής εταιρείας. Και αντί να συναινέσει στην εξαγορά, η VW προέβη στην απόκτηση του 29,9% του μετοχικού κεφαλαίου της ΜΑΝ.

«Είναι ένα σημαντικό βήμα για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη» σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της VW Μάρτιν Βίντερκορν. Διευκρίνισε ότι η Scania θα παραμείνει ως ξεχωριστή μάρκα με βάση το Soedertaelje της Σουηδίας και ότι ο διευθύνων σύμβουλος και τα βασικά στελέχη της εταιρείας θα παραμείνουν στις θέσεις τους. «Στόχος μας είναι η μείωση του κόστους παραγωγής μέσα από τη συνεργασία VW και Scania στον τομέα των ηλεκτρονικών συστημάτων της υβριδικής τεχνολογίας και στην έρευνα για τη χρήση ελαφρότερων υλικών» δήλωσε ο Βίντερκορν. Βασικό μέλημα των σύγχρονων κατασκευαστών φορτηγών αυτοκινήτων είναι η μείωση του βάρους των οχημάτων παράλληλα με την κατασκευή κινητήρων με υψηλή απόδοση και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. «Χαιρετίζουμε τη συμφωνία,αφού ενισχύσει την πιθανότητα συνεργασίας ανάμεσα στη ΜΑΝ,στη Scania και στο τμήμα κατασκευής φορτηγών της VW» δήλωσε χθες ο εκπρόσωπος της ΜΑΝ Αντρεάς Λάμπερσμπαχ. ΜΑΝ και Scania μαζί πουλάνε ετησίως 176.487

φορτηγά, λεωφορεία και εν γένει βαριά οχήματα. Αν προστεθούν σε αυτά και οι πωλήσεις 441.700 ελαφρύτερων φορτηγών και επαγγελματικών οχημάτων της VW, η ενοποιημένη εταιρεία εκτιμάται ότι θα γίνει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής φορτηγών στην Ευρώπη ξεπερνώντας τον ανταγωνισμό από τη Volvo και την Daimler.

ΟΦέρντιναντ Πίεχ, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΜΑΝ, θα διοικεί πλέον μια ευρωπαϊκή αυτοκρατορία που θα κατασκευάζει από μικρά αυτοκίνητα ως βαριά φορτηγά. Ο Πίεχ, εγγονός του Φερδινάνδου Πόρσε και μεγαλομέτοχος της εταιρείας κατασκευής σπορ αυτοκινήτων, παραμένει πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της VW. Οι δραστηριότητες του νέου σχήματος στον κλάδο των φορτηγών VW είναι πολύ πιθανό να επεκταθούν και έξω από την Ευρώπη. «Η κίνηση της οικογένειας Βάλενμπεργκ ανοίγει τον δρόμο για συγχώνευση της ΜΑΝ και της Scania με τον κλάδο κατασκευής φορτηγών αυτοκινήτων της VW που εδρεύει στη Βραζιλία» σημείωναν χθες αναλυτές μιλώντας στο πρακτορείο Reuters.