Νέα έκρηξη τιμών μέσα στο καλοκαίρι φέρνει η ανοδική πορεία των τιμών των βιομηχανικών προϊόντων από τις αρχές του έτους. Τον Μάρτιο του 2008 κατέγραψαν αύξηση 9,9% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2007, ενώ και τους δύο προηγούμενους μήνες είχαν σημειώσει αύξηση 9,4% (τον Ιανουάριο του 2008) και 9,8% (τον Φεβρουάριο του 2008). Η εικόνα στις τιμές των εγχώριων βιομηχανικών προϊόντων είναι ακόμη χειρότερη καθώς εφέτος τον Μάρτιο παρουσίασαν αύξηση 10,9% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, γεγονός το οποίο συνέβαλε στη διατήρηση του πληθωρισμού στα επίπεδα του 4,4%.

Την ίδια ώρα οι πρώτες εκτιμήσεις για τον πληθωρισμό του Απριλίου 2008 δείχνουν ότι θα παραμείνει στα ύψη και θα διαμορφωθεί στο 4,3%-4,4%, με την ακρίβεια να συνεχίζει να πλήττει την αγορά.

Οι χονδρικές τιμές των προϊόντων τον Μάρτιο του 2008 αυξήθηκαν συνολικά (εγχώρια και εξωτερική αγορά) κατά 9,9%. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Στατιστική Υπηρεσία, ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία για την εγχώρια αγορά αυξήθηκε τον Μάρτιο του 2008 σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2007 κατά 10,9% έναντι 7% της εξωτερικής. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι οι βιομηχανίες προχώρησαν σε μεγαλύτερες αυξήσεις στα προϊόντα που προορίζονταν για εγχώρια κατανάλωση από ό,τι για εξαγωγές. Η άνοδος κατά 10,9% του δείκτη τιμών παραγωγού της εγχώριας αγοράς τον Μάρτιο του 2008 έναντι του ίδιου μήνα του 2007 οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 19,1% του δείκτη τιμών των ενεργειακών αγαθών και κατά 11,9% του δείκτη τιμών των ενδιάμεσων αγαθών. Τα προϊόντα στα οποία έγιναν οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις ήταν αυτά που εξαρτώνται από το πετρέλαιο (30,1%), αυτά τα οποία χρησιμοποιούνται στην κατασκευή ηλεκτρικών μηχανών (48,5%), η ηλεκτρική ενέργεια (9,4%), ενώ σημαντική ήταν και η αύξηση που καταγράφηκε στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών (6,8%).

Η άνοδος κατά 9,9% των τιμών των βιομηχανικών προϊόντων στο σύνολο της εγχώριας και εξωτερικής αγοράς οφείλεται κυρίως στην αύξηση του δείκτη τιμών ενεργειακών αγαθών (20,3%) και του δείκτη τιμών ενδιάμεσων αγαθών (9,6%). Ο δείκτης τον Μάρτιο του 2008 σε σύγκριση με τον δείκτη του Φεβρουαρίου 2008 παρουσίασε αύξηση 1,1% (σημαντική για μόνο έναν μήνα διαφορά), ενώ ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Απριλίου 2007- Μαρτίου 2008 σε σχέση με τον ίδιο δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2006- Μαρτίου 2007 παρουσίασε αύξηση 5,2%.

Πτώση πωλήσεων κατά 4,3% στο λιανεμπόριο

Για πρώτη φορά από το 2005 ο τζίρος στο λιανεμπόριο (τόσο ο όγκος των λιανικών πωλήσεων όσο και η αξία τους) σημείωσε πτώση τον Φεβρουάριο του 2008, ενδεικτικό του ότι οι καταναλωτές αγοράζουν με το… σταγονόμετρο. Μείωση είχε ξανασημειώσει ο όγκος μόνο των λιανικών πωλήσεων δύο μόλις φορές στο παρελθόν, τον Ιανουάριο του 2005 και τον Απρίλιο του 2007. Τον Φεβρουάριο του 2008 ο όγκος των λιανικών πωλήσεων μειώθηκε κατά 4,3% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2007, ενώ η αξία των λιανικών πωλήσεων κατά 0,8%, λόγω του ότι ο πληθωρισμός διατηρήθηκε στα υψηλά επίπεδα του 4,4%. Ενδεικτικό της ακρίβειας στην αγορά είναι ότι τον Φεβρουάριο του 2007 σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2006 ο τζίρος είχε καταγράψει άνοδο 7,7% και ο όγκος κατά 4%.

Οπως ανακοίνωσε η Στατιστική Υπηρεσία, η κατά 0,8% πτώση του τζίρου (σε τρέχουσες τιμές) προήλθε από την αύξηση του δείκτη της κατηγορίας καταστημάτων ειδών διατροφής, κατά 2,1%, και από τη μείωση του δείκτη της κατηγορίας καταστημάτων ειδών εκτός διατροφής, κατά 3,2%. Τα καταστήματα ένδυσης- υπόδησης κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση τον Φεβρουάριο του 2008 σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι (10,2%) και ακολούθησαν τα καταστήματα επίπλων- ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού (5,6%) και τα καταστήματα τροφίμων και ποτών (3,2%). Αντιθέτως, αύξηση σημείωσε ο τζίρος των καταστημάτων βιβλίων- χαρτικών (6%) και οι πωλήσεις εκτός καταστημάτων (6,9%), ενώ από το «ναυάγιο» της αγοράς φαίνεται ότι διασώθηκαν τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων, που παρουσίασαν άνοδο του τζίρου τους κατά 3,1%.

Ο όγκος των λιανικών πωλήσεων (σε αποπληθωρισμένες τιμές) κατέγραψε μεγαλύτερη πτώση (4,3%), η οποία οφείλεται στη μείωση κατά 3,2% των καταστημάτων ειδών διατροφής αλλά και στη μείωση κατά 5% των καταστημάτων ειδών εκτός διατροφής. Ανοδο στον όγκο των λιανικών πωλήσεων παρουσίασαν τον Φεβρουάριο του 2008 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2007 μόνο τα καταστήματα βιβλίων και χαρτικών κατά 2,8%.

Από την άλλη, πτώση παρουσίασε ο όγκος των πωλήσεων των καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης (11,7%) και των καταστημάτων τροφίμων, ποτών και καπνού (8,3%). Κατά 4,6% μειώθηκε ο όγκος των πωλήσεων των καταστημάτων φαρμακευτικών και καλλυντικών προϊόντων, κατά 4,4% των καταστημάτων επίπλων- ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού και κατά 3,9% των πολυκαταστημάτων. Η εικόνα της αγοράς είναι λίγο καλύτερη το δίμηνο ΙανουαρίουΦεβρουαρίου 2008, όπου η μέση μεταβολή του γενικού δείκτη κύκλου εργασιών ήταν κατά 2,4% υψηλότερη, ο όγκος όμως ήταν μειωμένος κατά 0,7%. Σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2008 τον Φεβρουάριο ο τζίρος σημείωσε μικρή άνοδο κατά 0,3% και ο όγκος των πωλήσεων κατά 2,3%.