Για τις ελληνικές εταιρείες που λειτουργούν σε μια μικρή χώρα με δεδομένες λίγο- πολύ δυνατότητες ανάπτυξης, η διέξοδος των ξένων αγορών είναι ίσως η μεγαλύτερη ευκαιρία για να ξεπεράσουν τα στενά περιθώρια ανάπτυξης της Ελλάδας. Ο κ. Ν. Κουτσιανάς, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας φυσικών καλλυντικών Αpivita, με έντονη παρουσία στο εξωτερικό, επισημαίνει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι έλληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται εκτός συνόρων και αναφέρει τους τρόπους επιβίωσης.

– Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι που στρέφονται οι ελληνικές εταιρείες εκτός συνόρων;

«Σήμερα που τα σύνορα έχουν πέσει για ανθρώπους, προϊόντα, υπηρεσίες και κεφάλαια και που η ελληνική αγορά κατακλύζεται από ξένα προϊόντα, είναι μοναδική ευκαιρία για τις ελληνικές εταιρείες να κάνουν το μεγάλο βήμα. Η διεθνής παρουσία είναι απαραίτητη για μια εταιρεία που θέλει να είναι leader στον χώρο της, όχι μόνο γιατί διευρύνει τον κύκλο εργασιών της, αλλά και γιατί αποτελεί μια ανεκτίμητη πηγή τεχνογνωσίας και προβολής, με ευεργετικά αποτελέσματα τόσο στα οικονομικά της στοιχεία όσο και στην εικόνα της στο εσωτερικό».

– Τι δυσκολίες συναντούν οι έλληνες επιχειρηματίες στις αγορές του εξωτερικού;

«Γραφειοκρατικά εμπόδια, θέματα εξεύρεσης των κατάλληλων καναλιών και συνεργατών που να ταιριάζουν στο όραμα και στη φιλοσοφία της εταιρείας, η εξασφάλιση των πληρωμών, η χρησιμοποίηση ξένων γλωσσών στις συσκευασίες και τα προωθητικά υλικά και ζητήματα ελέγχου ποιότητας είναι μερικές από τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει μια επιχείρηση στα πρώτα της βήματα σε μια ξένη αγορά. Ο παράγοντας κόστος, αν και πάντα σημαντικός, δεν είναι πια αποτρεπτικός αν η ποιότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προϊόντος ικανοποιούν τον πελάτη».

– Με ποιους τρόπους μπορεί μια ελληνική εταιρεία να επιβιώσει στο εξωτερικό;

«Το σύγχρονο marketing που πρεσβεύει ότι “small is beautiful” είναι με το μέρος μας- υπάρχουν πλέον ομάδες καταναλωτών, αλλά και κατάλληλα δίκτυα διανομής και καταστήματα για διάφορες κατηγορίες προϊόντων. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι βέβαια το “χτίσιμο” μάρκας (brand), κάτι στο οποίο δυστυχώς η χώρα μας ακόμη υστερεί σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για την Ελλάδα η βιομηχανία του φυσικού κάλλους τόσο της χώρας όσο και της ομορφιάς, με βάση τον φυσικό, ποιοτικό τρόπο ζωής, μπορεί να γίνει μια από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές βιομηχανίες της χώρας και να στηρίξει τη δημιουργία διεθνών ελληνικών μαρκών. Το wellness, η ευεξία, είναι διεθνώς ένας ραγδαία αναπτυσσόμενος κλάδος και η Ελλάδα έχει τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες χώρες».