Βαρύς ο φορολογικός πέλεκυς για τους ευρωπαίους πολίτες

Η μείωση του κράτους και του υποτιθέμενου οικονομικού του «βάρους» από τις βασικές επαγγελίες των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ενωσης καθόλου δεν καταγράφεται στα συνολικά στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία. Κατά τη Εurostat, το συνολικό «φορολογικό βάρος» στην Ενωση, στο οποίο περιλαμβάνονται τόσο οι φόροι όσο και οι κοινωνικές εισφορές, αντιπροσώπευε το 39,9% του ΑΕΠ το 2006 και, ακόμη χειρότερα «η πτωτική του τάση, που είχε αρχίσει από το 1999 στα περισσότερα κράτη-μέλη,ανακόπηκε το 2005» όταν το συνολικό αυτό φορολογικό «βάρος» μετρήθηκε στο 39,3%, μόλις 0,6 της μονάδας χαμηλότερα από το επίπεδο του 1996.

Βαρύς ο φορολογικός πέλεκυς  για τους ευρωπαίους πολίτες | tovima.gr

Η μείωση του κράτους και του υποτιθέμενου οικονομικού του «βάρους» από τις βασικές επαγγελίες των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ενωσης καθόλου δεν καταγράφεται στα συνολικά στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία. Κατά τη Εurostat, το συνολικό «φορολογικό βάρος» στην Ενωση, στο οποίο περιλαμβάνονται τόσο οι φόροι όσο και οι κοινωνικές εισφορές, αντιπροσώπευε το 39,9% του ΑΕΠ το 2006 και, ακόμη χειρότερα «η πτωτική του τάση, που είχε αρχίσει από το 1999 στα περισσότερα κράτη-μέλη,ανακόπηκε το 2005» όταν το συνολικό αυτό φορολογικό «βάρος» μετρήθηκε στο 39,3%, μόλις 0,6 της μονάδας χαμηλότερα από το επίπεδο του 1996. Η ίδια τάση παρατηρείται και στην ευρωζώνη, αν και σε ανώτερα επίπεδα, αφού το «φορολογικό βάρος» στην ευρωζώνη, που είχε φθάσει στο 41,0% του ΑΕΠ το 1999, έπεσε σταδιακά ως το 39,5% το 2004 για να ανεβεί και πάλι στο 39,8% το 2005 και στο 40,5% το 2006, επίπεδο ελάχιστα χαμηλότερο (μόλις 0,2 της μονάδας) από το επίπεδο του 1996.

Ε ίναι αλήθεια ότι οι γενικοί μέσοι όροι της Ευρώπης καλύπτουν τεράστιες αποκλίσεις ανάμεσα στα κράτη-μέλη, ιδιαίτερα ανάμεσα στις παραδοσιακές χώρες του Βορρά (49,1% η Δανία ή 48,9% η Σουηδία) και στις νέες χώρες (28,6% η Ρουμανία, 29,3% η Σλοβακία, 29,7% η Λιθουανία), οι οποίες ακολουθούν πιο «αμερικανικά» ή «ιαπωνικά» επίπεδα συνολικού «φορολογικού βάρους». Αλλά υπάρχουν και μεγάλες διακυμάνσεις ανάμεσα στις χώρες-μέλη. Παρά τη διακηρυγμένη φιλοδοξία να μειωθεί το «φορολογικό βάρος» και παρά τις πραγματικές μειώσεις του σε ορισμένες χώρες, όπως η Σλοβακία ή η Εσθονία, υπήρξαν, αντίστροφα, αυξήσεις σε μια σειρά από χώρες, με πιο έντονη την αύξηση της Κύπρου (από 26,4% σε 36,6%) και της Μάλτας (από 25,4% στο 33,8%) μέσα στη δεκαετία. Και όμως, οι πολιτικές μείωσης των φορολογικών συντελεστών, ιδιαίτερα στη φορολόγηση των εσόδων των εταιρειών, ήταν γενικευμένες και πραγματικές κατά τα τελευταία χρόνια. Μόνο μέσα στο 2008 παρατηρήθηκαν μειώσεις των συντελεστών αυτών κατά 8,9 ποσοστιαίες μονάδες στη Γερμανία, κατά 5,9 στην Ιταλία και κατά 3,0 στην Τσεχία και στη Λιθουανία. Αλλά τα συνολικά έσοδα από φορολόγηση του κεφαλαίου παραμένουν σχετικά μικρά, γύρω στο 23% του συνόλου. Οπως επισημαίνει η Εurostat «η φορολόγηση της εργασίας παραμένει η κύρια πηγή φορολογικών εσόδων,αφού αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ του συνόλου των εσόδων στην Ευρώπη των “27”» ενώ η τρίτη κατηγορία, η φορολόγηση της κατανάλωσης, αποδίδει κάπου το 28% του συνόλου. Σε αυτό το ευρωπαϊκό πορτρέτο έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να επισημανθεί ότι η Ελλάδα έχει το μικρότερο συνολικό «φορολογικό βάρος» σε όλη την παραδοσιακή Ευρώπη: μόνο ορισμένες νέες χώρες (Εσθονία, Λιθουανία, Λετονία, Ρουμανία και Σλοβακία) έχουν μικρότερο φορολογικό «βάρος» από το μόλις 31,4% που έχει η Ελλάδα. Ακόμη και μια κλασικά «φιλελεύθερη» χώρα, όπως η Βρετανία, αντλεί συνολικά ποσά που αντιστοιχούν στο 37,4% του ΑΕΠ της. Ανάλογες πρωτιές, άλλωστε, έχει η Ελλάδα και στις πολιτικές με τις οποίες καθορίζει τη φορολογία της, όπως στους φορολογικούς συντελεστές. Ετσι, ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής στη φορολογία εισοδήματος, αν εξαιρεθούν πάλι ορισμένες νέες χώρες, βρίσκεται στο κατώτερο επίπεδο της Ευρώπης, μετά το 39 του Λουξεμβούργου, δηλαδή στο 40, ενώ χώρες όπως η Δανία επιβάλλουν το 59, η Σουηδία το 56,6 ή η Ολλανδία το 52. Επίσης τους χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης (εκτός «νέων χωρών») εφαρμόζει η Ελλάδα και στα εισοδήματα εταιρειών: ο μέγιστος νόμιμος συντελεστής είναι στην Ελλάδα μόλις 25, ενώ φθάνει στο 34 στο Βέλγιο, στο 34,4 στη Γαλλία και στο 35 στη Μάλτα.

Από αυτή τη σκοπιά δεν μοιάζει περίεργο που η Ελλάδα κερδίζει ένα αδιαμφισβήτητο και απόλυτο ρεκόρ, ανάμεσα σε όλες τις χώρες για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία: το 1996 ήταν η χώρα που είχε το απολύτως χαμηλότερο συνολικό επίπεδο φορολόγησης του κεφαλαίου, μόλις 11,6%. Την ίδια χρονιά ο μέσος ευρωπαϊκός όρος ήταν 24,6% και ανήλθε ως το 2006 στο 29,0% (ενώ αντίστοιχα στην ευρωζώνη το ποσοστό φορολόγησης του κεφαλαίου ανήλθε αντίστοιχα από το 25,4% στο 31,7%).

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
  • Πάσχα στο χωριό; Κατά την τακτική ενημέρωση για την πανδημία, η κυρία Κοτανίδου εξέφρασε την ελπίδα ότι φέτος το Πάσχα ίσως να... ΒΗΜΑτοδότης |
Σίβυλλα
  • Ταπεινά τσιπς αντί για χαβιάρι… Οι προμήθειες στη βίλα καταστράφηκαν από τις διακοπές ρεύματος και η snob, κακομαθημένη οικοδέσποινα αναγκάστηκε, για να χορτάσει την...
Helios Kiosk