Αλλάζει τρόπο λειτουργίας και στελεχική διάρθρωση η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Σ ε θεσμική και στελεχική ισχυροποίηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αποσκοπεί το υπουργείο Ανάπτυξης η πολιτική ηγεσία του οποίου προετοιμάζει την «επικαιροποίηση» του θεσμικού πλαισίου της λειτουργίας της. Το νέο σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται υπό διαμόρφωση και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στις αρχές του φθινοπώρου, με την ελπίδα ότι θα συμβάλει στην ομαλότερη λειτουργία της αγοράς. Μεταξύ άλλων σε αυτό θα ορίζονται οι κανόνες με βάση τους οποίους θα αξιολογείται η σημασία κάθε υπόθεσης που αφορά την παραβίαση του ανταγωνισμού, κάτι που θα καταστήσει αντικειμενικότερη την ιεράρχησή τους.

Σ ε θεσμική και στελεχική ισχυροποίηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αποσκοπεί το υπουργείο Ανάπτυξης η πολιτική ηγεσία του οποίου προετοιμάζει την «επικαιροποίηση» του θεσμικού πλαισίου της λειτουργίας της. Το νέο σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκεται υπό διαμόρφωση και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στις αρχές του φθινοπώρου, με την ελπίδα ότι θα συμβάλει στην ομαλότερη λειτουργία της αγοράς. Μεταξύ άλλων σε αυτό θα ορίζονται οι κανόνες με βάση τους οποίους θα αξιολογείται η σημασία κάθε υπόθεσης που αφορά την παραβίαση του ανταγωνισμού, κάτι που θα καταστήσει αντικειμενικότερη την ιεράρχησή τους.

Δίνοντας το στίγμα των προθέσεών του ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χρ. Φώλιας δηλώνει ότι «δεν μπορεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού να ασχολείται με 300 θέματα,αρκεί να εστιάζει σε 20 σοβαρές υποθέσεις». Το ίδιο επιζητούν άλλωστε και οι εργαζόμενοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθώς συχνά γίνονται αποδέκτες εκβιασμών από ποικίλους ενδιαφερομένους, οι οποίοι είτε θεωρούν ότι η υπόθεση στην οποία εμπλέκονται καθυστερεί είτε της προσάπτουν κατάχρηση εξουσίας. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Σπ.Ζησιμόπουλος επίσης υποστηρίζει αυτή την αλλαγή και ελπίζει ότι η σημερινή δυσάρεστη για τους εργαζομένους κατάσταση, την οποία όπως τονίζει έχει υποστεί και ο ίδιος στο παρελθόν, θα αλλάξει μόνο με νομοθετική ρύθμιση η οποία θα ορίζει επακριβώς τα κριτήρια με βάση τα οποία ιεραρχούνται οι υποθέσεις.

Από την πλευρά του πάντως ο υπουργός φαίνεται ότι προετοιμάζει αλλαγές και στη στελέχωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθώς, όπως δηλώνει χαρακτηριστικά, τα στελέχη της «θα πρέπει να είναι σε θέση να προσφέρουν αυτό που χρειάζεται,όχι αυτό που μπορούν». Η δήλωση αυτή όμως είναι διφορούμενη καθώς εκτός από τον προϊστάμενο της Επιτροπής Ανταγωνισμού (για τον οποίο κατά καιρούς ακούγεται ότι δεν χαίρει της αμέριστης εμπιστοσύνης του υπουργείου) ο υπουργός μπορεί κάλλιστα να αναφέρεται στις δεξιότητες των εργαζομένων σε αυτήν. Σε κάθε περίπτωση η υποβόσκουσα εσωτερική «διαμάχη» μεταξύ οικονομολόγων και νομικών αναμένεται να αναζωπυρωθεί με αφορμή την επικείμενη πρόσληψη σε αυτήν επιπλέον 78 εργαζομένων.

Πάντως, σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις προσδοκίες από την παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού στα όρια που επιτρέπουν οι αρμοδιότητές της, ο κ. Ζησιμόπουλος διευκρινίζει ότι οι τελευταίες περιορίζονται στον έλεγχο της δεσπόζουσας θέσης και στις εναρμονισμένες πρακτικές και όχι στον έλεγχο της κερδοσκοπίας. Καθώς όμως ο ίδιος θεωρεί ότι υπάρχει «αυτοτροφοδοτούμενη αλυσίδα» μέσω του κυκλώματος παραγωγού- χονδρεμπόρου – λιανοπωλητών, η οποία ευθύνεται για την ακρίβεια, ζητεί τη νομοθετική διεύρυνση του αντικειμένου της Επιτροπής Ανταγωνισμού ώστε να αποκτήσει έλεγχο και στον τομέα του λιανεμπορίου.

Σύμφωνα με τον κ. Ζησιμόπουλο η συνηθέστερη στρέβλωση στη λειτουργία της ελληνικής αγοράς δεν προέρχεται ούτε από τις εναρμονίσεις ούτε από τα καρτέλ αλλά από τον καθορισμό των τιμών από πλευράς παραγωγού προς τον χονδρέμπορο και τον λιανέμπορο. Θεωρεί δε ότι αυτός είναι τόσο διαδεδομένος ώστε «σχεδόν έχει απενεχοποιηθεί στη συνείδηση των οικονομικών παραγόντων της χώρας, έστω και αν εξ ορισμού είναι συνώνυμος της ακύρωσης κάθε έννοιας ανταγωνισμού». Και αυτό διότι ο λιανοπωλητής δεν διαπραγματεύεται με τον προμηθευτή την τιμή του προϊόντος αλλά τις εκπτώσεις που απολαμβάνει, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Θέλοντας να διασφαλίσει ότι οι εκπτώσεις περνούν τουλάχιστον στους καταναλωτές, ένα από τα 41 μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας προβλέπει την υποχρεωτική αναγραφή των εκπτώσεων στα τιμολόγια που εκδίδουν οι προμηθευτές στους εμπόρους. Σε μια προσπάθεια δε να καταπολεμήσει την κερδοσκοπία (αφού πρώτα βέβαια την εντοπίσει!) το υπουργείο επιχειρεί κατ΄ αρχήν να την… εντοπίσει, πραγματοποιώντας κοστολογικούς ελέγχους στις επιχειρήσεις, από τις οποίες ζητεί συνεχώς στοιχεία και διευκρινίσεις, σε μια «δυναμική διαδικασία» με αβέβαια αποτελέσματα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk