Ταξιδιώτες φωτίζουν τη νεότερη Ελευσίνα

Μπορεί η φήμη του ιερού της Ελευσίνας, εκ των σημαντικότερων θρησκευτικών κέντρων του αρχαίου κόσμου, να είναι αδιαμφισβήτητη, η νεότερη ιστορία της περιοχής ωστόσο αποτελεί μάλλον θαμπή αντανάκλαση του λαμπρού παρελθόντος της. Γι΄ αυτόν ακριβώς τον λόγο η έκθεση «Ελευσίνα: Το βλέμμα του ταξιδιώτη» που εγκαινιάζεται σήμερα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Λεωνίδας Κανελλόπουλος» του δήμου έχει ξεχωριστή σημασία. Επιχειρεί να φωτίσει την πρόσφατη ιστορία μιας πόλης που συχνά επισκιάζει η αίγλη του κλασικού παρελθόντος.

Μπορεί η φήμη του ιερού της Ελευσίνας, εκ των σημαντικότερων θρησκευτικών κέντρων του αρχαίου κόσμου, να είναι αδιαμφισβήτητη, η νεότερη ιστορία της περιοχής ωστόσο αποτελεί μάλλον θαμπή αντανάκλαση του λαμπρού παρελθόντος της. Γι΄ αυτόν ακριβώς τον λόγο η έκθεση «Ελευσίνα: Το βλέμμα του ταξιδιώτη» που εγκαινιάζεται σήμερα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Λεωνίδας Κανελλόπουλος» του δήμου έχει ξεχωριστή σημασία. Επιχειρεί να φωτίσει την πρόσφατη ιστορία μιας πόλης που συχνά επισκιάζει η αίγλη του κλασικού παρελθόντος.

Σαράντα μία γκραβούρες και 34 φωτογραφίες από την προσωπική συλλογή του ελευσίνιου συλλέκτη Γ. Δ.Παυλόπουλου «κλείνουν» το βλέμμα των περιηγητών, των καλλιτεχνών, των αρχαιολόγων και των φωτογράφων που επισκέφθηκαν την περιοχή της Ελευσίας από τα τέλη του 17ου ως και τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα και αποτελούν πολύτιμη μαρτυρία για το πώς έβλεπαν τότε την Ελευσίνα οι ευρωπαίοι και οι έλληνες επισκέπτες.

Οι περισσότεροι εκ των ξένων περιηγητών επισκέφθηκαν την Ελευσίνα λόγω της αίγλης της, αλλά και επειδή βρίσκεται στο οδικό δίκτυο που συνδέει την Αθήνα με την Πελοπόννησο. Με τους τόμους του Παυσανία υπό μάλης αναζητούσαν ίχνη της Αρχαιότητας ανάμεσα στα χαμόσπιτα του χωριού που χτίστηκαν ακριβώς πάνω από τα ερείπια του ιερού της Δήμητρας και στην ακρόπολη της Ελευσίνας, όπως σημειώνει στον κατάλογο η επιμελήτρια της έκθεσης, αρχαιολόγος κυρία Καλλιόπη Παπαγγελή.

«Λόγω του περιορισμένου χώρου της έκθεσης επελέγη μόνο ένα κομμάτι της συλλογής μου που σήμερα φθάνει τις 150 γκραβούρες,ενώ περιλαμβάνει επίσης πολλά παλιά βιβλία,φωτογραφίες,δημοσιεύσεις και οτιδήποτε έχει να κάνει με τον γενέθλιο τόπο μου» είπε στο «Βήμα» ο κ. Παυλόπουλος, ο οποίος εδώ και χρόνια μελετά την ιστορία της Ελευσίνας, που θα τη χαρακτήριζε «πόλη αδικημένη». Για ποιον λόγο; Ο ίδιος απαντά σιβυλλικά ότι «πλήρωσε το ένδοξο πολιτιστικό παρελθόν της» και σπεύδει να επισημάνει ότι τη δεκαετία του 1930 είχε καζίνο και μεταξύ 1925 και 1930 συνδεόταν ακτοπλοϊκώς με τον Πειραιά και με υδροπλάνο με το Παλαιό Φάληρο, ενώ ήταν αξιόλογο τουριστικό θέρετρο. Σήμερα, όπως πληροφορούμαστε, δεν βρίσκεται καν στο χωροταξικό σχέδιο του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ.

Το υλικό της έκθεσης οργανώθηκε σε έξι ενότητες. Ο σχεδιασμός του ταξιδιού στον χάρτη, η περιπλάνηση στην Ιερά οδό που οδηγεί στην Ελευσίνα, η απόληξη του πανάρχαιου δρόμου, το οδοιπορικό στα δρομάκια του χωριού, τα οπτικά τεκμήρια από τις πρώτες προσπάθειες αρχαιογνωστικής έρευνας, οι συστηματικές ανασκαφές του 19ου αιώνα και οι απεικονίσεις των ανθρώπων που έζησαν στον οικισμό της Ελευσίνας καθώς και των επισκεπτών του προτείνουν μια πορεία στον χώρο και στον χρόνο παράλληλη με αυτή των περιηγητών των προηγούμενων αιώνων. Η έκθεση, που διοργανώνεται από την ΑΕ Τσιμέντων Τιτάν σε συνεργασία με τον Δήμο Ελευσίνας, έχει την καλλιτεχνική επιμέλεια της κυρίας Ολινκας ΜηλιαρέσηΒαρβιτσιώτη και θα διαρκέσει ως τις 7 Σεπτεμβρίου.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk