Οι θησαυροί και ο… Κάπτεν Κουκ

ΠΑΡΙΣΙ Π ερισσότερα από 250 έργα πολυνησιακής τέχνης από διάφορα μουσεία και συλλογές της Ευρώπης παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο «Τέχνες και θεότητες στην Πολυνησία1760-1860» στο Μusee du Quai Βranly του Παρισιού. Η έκθεση περιλαμβάνει απεικονίσεις θεοτήτων, αγαλματίδια, υφάσματα, διακοσμητικά από ελεφαντόδοντο και πολλούς ακόμη ανεκτίμητους θησαυρούς από τις εποχές όπου οι ευρωπαίοι ταξιδευτές, εξερευνητές, ιεραπόστολοι και αποικιοκράτες έρχονταν σε επαφή με τα νησιά του Ειρηνικού.

ΠΑΡΙΣΙ Π ερισσότερα από 250 έργα πολυνησιακής τέχνης από διάφορα μουσεία και συλλογές της Ευρώπης παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο «Τέχνες και θεότητες στην Πολυνησία1760-1860» στο Μusee du Quai Βranly του Παρισιού. Η έκθεση περιλαμβάνει απεικονίσεις θεοτήτων, αγαλματίδια, υφάσματα, διακοσμητικά από ελεφαντόδοντο και πολλούς ακόμη ανεκτίμητους θησαυρούς από τις εποχές όπου οι ευρωπαίοι ταξιδευτές, εξερευνητές, ιεραπόστολοι και αποικιοκράτες έρχονταν σε επαφή με τα νησιά του Ειρηνικού.

Η σημαντική αυτή έκθεση, η οποία διαρκεί ως τον Σεπτέμβριο, είναι πιθανόν ωστόσο να αναζωπυρώσει την κριτική προς τη στόχευση του μουσείου εν γένει. Το μουσείο, το οποίο είναι έργο του διάσημου αρχιτέκτονα Ζαν Νουβέλ και βρίσκεται δίπλα στον Σηκουάνα, στη σκιά του Πύργου του Αϊφελ, και στεγάζει τις εθνικές εθνογραφικές συλλογές και συλλογές προϊστορικών τεχνών, δεν είχε πυροδοτήσει μόνο τις αντιμαχίες σχετικά με τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου και το μεγάλο κόστος που άγγιξε τα 258 εκατ. ευρώ, αλλά και ένα πολύ πιο ευρύ πολιτικό ζήτημα και βαθείς προβληματισμούς σχετικά με την καταγραφή και την ανάγνωση της ιστορίας: δηλώσεις όπως αυτή του Ζακ Σιράκ, επί των ημερών του οποίου ολοκληρώθηκε το μουσείο, που το παρουσίαζαν ως κάτι «αφιερωμένο στον διάλογο μεταξύ των πολιτισμών» ή κάτι που θα «δώσει στις προϊστορικές τέχνες

Επάνω, λεπτομέρεια από ξύλινη γλυπτή πιατέλα που υποβαστάζεται από ανθρωπόμορφα πλάσματα (18ος αιώνας). Κάτω, πολεμικός θώρακας σε σχήμα U (18ος αιώνας)

την αληθινή τους θέση στην ιστορία της ανθρωπότητας», υπονοούν ότι οι περίφημες αυτές εθνικές συλλογές βρίσκονται εκεί από ιστορική σύμπτωση ή από τύχη.

Οι πολέμιοι του όλου εγχειρήματος ωστόσο όχι μόνο αντιδρούν στην προσπάθεια να θεμελιωθεί κάποιου είδους πλασματική αντίληψη για έναν «παγκόσμιο πολιτισμό», αλλά και υπενθυμίζουν ότι ο λόγος ύπαρξης όλων αυτών των θησαυρών στο Παρίσι ήταν η δράση ορισμένων από τους πιο αδηφάγους αποικιοκράτες συλλέκτες της ευρωπαϊκής ιστορίας.

Η τρέχουσα έκθεση, η οποία, σύμφωνα με τον επιμελητή της Στίβεν Χούπερ, συγκεντρώνει την πλειονότητα των αντικειμένων της «από τα τρία ταξίδια του Κάπτεν Κουκ», μοιάζει να ενισχύει αυτή την κριτική.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk