Η Ολυμπία στο επίκεντρο μιας διαμάχης

Από μόνη της η φωτογραφία είναι απλή. Ενα εξάχρονο κοριτσάκι κάθεται σεμνά σε έναν βράχο με φόντο έναν άσπρο γκρεμό. Ο αντίκτυπος όμως της εικόνας σχετίζεται με το ότι το κοριτσάκι είναι γυμνό και η φωτογραφία κοσμεί το εξώφυλλο ενός εκ των μεγάλων καλλιτεχνικών περιοδικών της Αυστραλίας. Κατά τον συντάκτη του «Αrt Μonthly», το τελευταίο εξώφυλλο αποτελεί μια απόπειρα να «θέσει εκ νέου με σοβαρότητα» το θέμα της καλλιτεχνικής απεικόνισης παιδιών. Για τους πολέμιους όμως, μεταξύ των οποίων και ο αυστραλός πρωθυπουργός Κέβιν Ρουντ, αυτό είναι «εξοργιστικό».

Από μόνη της η φωτογραφία είναι απλή. Ενα εξάχρονο κοριτσάκι κάθεται σεμνά σε έναν βράχο με φόντο έναν άσπρο γκρεμό. Ο αντίκτυπος όμως της εικόνας σχετίζεται με το ότι το κοριτσάκι είναι γυμνό και η φωτογραφία κοσμεί το εξώφυλλο ενός εκ των μεγάλων καλλιτεχνικών περιοδικών της Αυστραλίας.

Κατά τον συντάκτη του «Αrt Μonthly», το τελευταίο εξώφυλλο αποτελεί μια απόπειρα να «θέσει εκ νέου με σοβαρότητα» το θέμα της καλλιτεχνικής απεικόνισης παιδιών. Για τους πολέμιους όμως, μεταξύ των οποίων και ο αυστραλός πρωθυπουργός Κέβιν Ρουντ, αυτό είναι «εξοργιστικό». Αυτό που έχει καταφέρει το εξώφυλλο είναι να επαναφέρει μια διαφωνία σχετικά με τη διαφορά μεταξύ της τέχνης και της πορνογραφίας σε μια χώρα με παράδοση λογοκρισίας.

Η αντιπαράθεση λαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις από τον περασμένο Μάιο, όταν η Αστυνομία εισέβαλε σε γκαλερί του Σίδνεϊ κατάσχοντας εικόνες έφηβων κοριτσιών από τον φωτογράφο Μπιλ Χένσον. Υστερα από μερικές εβδομάδες η Αστυνομία δεν βρήκε τίποτε για να στηρίξει κατηγορίες και οι φωτογραφίες πήραν τη θέση τους πάλι στην γκαλερί. Το τελευταίο εξώφυλλο του «Αrt Μonthly» καθώς και άλλες δύο φωτογραφίες της εξάχρονης στις εσωτερικές σελίδες του περιοδικού είχαν φανερό σκοπό να προκαλέσουν. Και το έχει καταφέρει στρέφοντας εναντίον του πολλούς. Ο πρωθυπουργός Ρουντ δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν αντέχω αυτά τα πράγματα…

Εδώ μιλάμε για την αθωότητα μικρών παιδιών.Ενα παιδί δεν μπορεί να απαντήσει το ίδιο στο ερώτημα αν θέλει να παρουσιαστεί με τέτοιον τρόπο». Η υπόθεση όμως περιπλέχθηκε με τη συμμετοχή δύο απρόβλεπτων προσώπων: το ένα είναι η Ολυμπία Νέλσον, το κοριτσάκι της φωτογραφίας την οποία τράβηξε πριν από πέντε χρόνια η μητέρα της, Πολυξένη Παπαπέτρου . Το άλλο είναι ο Μπιλ Χένσονή τουλάχιστον «μια κοντινή σε αυτόν πηγή». Η ενδεκάχρονη τώρα Ολυμπία ανέφερε: «Νιώθω πολύ προσβεβλημένη από τις δηλώσεις του Κέβιν Ρουντ.Είναι μία από τις αγαπημένες μου- αν όχι η αγαπημένη μου- φωτογραφίες που μου έχει τραβήξει η μητέρα μου». Αντίθετα, κατά τον συνεργάτη του Χένσον η απόφαση για τη φωτογραφία του εξωφύλλου επεδείκνυε «έλλειψη κρίσης με μόνο σκοπό να διχάσει την κοινωνία». Το εν λόγω σχόλιο όμως εναντίον του περιοδικού μάλλον έχει να κάνει με τον φόβο του Χένσον μήπως κατηγορηθεί για παιδική πορνογραφία.

Πλέον η διαχωριστική γραμμή για την τέχνη και την κατάχρησή της είναι πιο ασαφής από ποτέ. Οι φιλελεύθεροι μιλάνε για το περιεχόμενο και τον σκοπό: αν ο καλλιτέχνης δεν στοχεύει στο να διεγείρει, το έργο δεν είναι πορνογραφικό. Και υπάρχει διαφορά στο να ανεβάσει κάποιος φωτογραφίες στο Διαδίκτυο και στο να τις εκθέσει σε γκαλερί.

Για τους ακτιβιστές υπέρ των δικαιωμάτων των παιδιών όλες οι φωτογραφίες γυμνών παιδιών είναι σεξουαλικές και θα έπρεπε να απαγορευθούν. Γι΄ αυτούς οι διαμαρτυρίες της Ολυμπίας είναι ασήμαντες. Δεν θα μπορούσε να έχει δώσει τη συγκατάθεσή της στα έξι, ενώ και στα έντεκά της εξακολουθεί να είναι «ανώριμη» για να διατυπώσει αν κάτι είναι σωστό ή λάθος. Για άλλη μία φορά, όπως φαίνεται, τον λόγο για την έκβαση της διαμάχης είναι πολύ πιθανό να τον έχει η Αστυνομία, από την οποία έχει ζητηθεί να κάνει έρευνα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk