O λοι οι συγγραφείς θα προτιμούσαν να γίνουν διάσημοι αποκλειστικά για το λογοτεχνικό τους έργο- και ο Σαλμάν Ρούσντι δεν αποτελεί εξαίρεση. Αλλά την παγκόσμια διασημότητα τη γνώρισε το 1988 για ένα ογκώδες μυθιστόρημά του, τους «Σατανικούς στίχους», που δεν είναι από τα καλύτερά του και ούτε κατά διάνοια μπορεί να συγκριθεί με το δεύτερο μυθιστόρημά του, τα «Παιδιά του μεσονυκτίου», που εκδόθηκε το 1981, όταν ο βρετανός συγγραφέας ήταν μόλις 34 ετών.

Δεν είναι τυχαίο ότι με αυτό κέρδισε το βραβείο Μπούκερ, που τον έκανε γνωστό μεν στον αγγλοσαξονικό κυρίως κόσμο αλλά δεν προμήνυε τη θύελλα που θα ακολουθούσε.

Με την έκδοση των «Σατανικών στίχων», του πέμπτου μυθιστορήματός του, άρχισαν και οι μεγάλες περιπέτειες. Ο φετφάς που εξέδωσε εναντίον του ο Αγιατολάχ Χομεϊνί το 1989 χαρακτηρίζοντας το βιβλίο του βλάσφημο και προσβλητικό για το Ισλάμ τον ανάγκασε να κρύβεται επί δέκα χρόνια φοβούμενος για τη ζωή του. Στη συνέχεια αποφάσισε να μεταναστεύσει στις ΗΠΑ, όπου και θα ήταν ασφαλής. Αλλά η ζωή του εφεξής θα έπαιρνε διαφορετική τροπή. Δεν θα ήταν ο γνωστός συγγραφέας του παρελθόντος, δεν θα ήταν ο άνθρωπος που κρυβόταν για να σωθεί από το μένος των φανατικών ισλαμιστών, αλλά ο στόχος των ΜΜΕ και ιδιαίτερα των τηλεοπτικών καναλιών.

Την περασμένη Κυριακή οι «Νew Υork Τimes» σε άρθρο τους επί τη ευκαιρία της έκδοσης του νέου μυθιστορήματος του Ρούσντι με τίτλο «Τhe Εnchantress of Florence» («Η γόησσα της Φλωρεντίας») δίνουν τον πολύ χαρακτηριστικό τίτλο: «Τώρα τον κυνηγούν μόνο οι κάμερες». Γιατί όμως τον κυνηγούν; Επειδή είναι στόχος των φανατικών ισλαμιστών μόνο; Οχι βέβαια. Ο Ρούσντι πρόσφατα στη διάρκεια δείπνου στο Ανατολικό Μανχάταν είπε ότι έχει δημιουργηθεί μια καρικατούρα του εαυτού του που τη χρησιμοποιούν για να του επιτεθούν. Φταίνε όμως μόνο οι άλλοι; Ο ίδιος έκανε ό,τι μπορούσε για να προκαλέσει το ενδιαφέρον των ΜΜΕ. Δεν ήταν οι τρεις γάμοι του μέχρι στιγμής αλλά οι εμφανίσεις του δίκην σταρ σε διάφορες κοσμικές συνάξεις, η συμμετοχή του σε ταινίες και οι προτιμήσεις του για τα νεαρά μοντέλα που τον έκαναν στόχο των παπαράτσι στην αρχή και των τηλεοπτικών συνεργείων αμέσως κατόπιν. Εν τω μεταξύ τα βιβλία που εξέδωσε μετά τους «Σατανικούς στίχους» δεν έτυχαν και της καλύτερης υποδοχής από την κριτική. Ας θυμίσουμε ότι πέρυσι η βασίλισσα της Αγγλίας τον έχρισε ιππότη και ο παλιός αριστερός είναι πλέον ο σερ Αχμέτ Σαλμάν Ρούσντι, για τον οποίο σήμερα ο παλαιός του θαυμαστής και γνωστός κριτικός Τέρι Ινγκλετον έχει μόνο χλευαστικά σχόλια. Ο συγγραφέας αυτός ποτέ δεν αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το ελληνικό αναγνωστικό κοινό και τα μυθιστορήματά του στη χώρα μας είχαν μέτριες πωλήσεις. Το τελευταίο του, «Η γόησσα της Φλωρεντίας», προγραμματίζεται να κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Ψυχογιός- έχουν και τα δικαιώματα των βιβλίων του- τον επόμενο χρόνο.