Εντυποι κατάλογοι εκδοτών τέλος! Σύμφωνα με τα διεθνή τηλεγραφήματα, ο εκδοτικός κολοσσός ΗarperCollins αποφάσισε να μην τυπώνει πλέον τον τακτικό κατάλογό του, τον οποίο εξέδιδε τρεις φορές τον χρόνο (κάθε καλοκαίρι, φθινόπωρο και χειμώνα) και τον ταχυδρομούσε σε χιλιάδες βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες, αλλά να τον στέλνει στους πελάτες του μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Η απόφαση αναγγέλθηκε από την πρόεδρο του παραπάνω ομίλου Τζέιν Φρίντμαν την περασμένη Δευτέρα, όμως δεν αποτέλεσε έκπληξη. Αλλωστε και άλλα εκδοτικά μεγαθήρια της αγγλοσαξονικής αγοράς ετοιμάζονται να κάνουν το ίδιο- στις ΗΠΑ πρώτα με τον αμερικανικό όμιλο Ρenguin και τον Random Ηouse.

«Νομίζω πως είμαστε ξεπερασμένοι.Τυπώνουμε εκατοντάδες χιλιάδες καταλόγους,πολλοί από τους οποίους πηγαίνουν κατευθείαν στο καλάθι των αχρήστων» δήλωσε σε μια αποστροφή η Τζέιν Φρίντμαν και συμπλήρωσε: «Είναι σπατάλη χαρτιού- και τόσο αναποτελεσματικό». Ο εκδότης, όπως είπε, θα κάνει οικονομία και επιπλέον θα συμβάλει στη βελτίωση του περιβάλλοντος, αφού η πρώτη ύλη για το χαρτί είναι σε μεγάλο ποσοστό το ξύλο. Η υποδοχή όμως των ανακοινώσεων από τους βιβλιοπώλες δεν ήταν και ενθουσιώδης. Ο βιβλιοπώλης θέλει να κάθεται στο τραπέζι, να μελετά τον τυπωμένο κατάλογο και να παραγγέλνει. Αλλά πέραν των περιβαλλοντολογικών λόγων και της εξοικονόμησης χρημάτων, προκύπτει ένα βασικότατο ερώτημα. Τι είδους εκδότης θα είναι κάποιος που τα μεν βιβλία του θα τα τυπώνει στο χαρτί, τον δε κατάλογό του θα τον προσφέρει σε ηλεκτρονική μορφή; Η εξοικονόμηση χρημάτων είναι το μεγάλο ζήτημα. Το κόστος 100.000 καταλόγων που τυπώνει ο ΗarperCollins ισοδυναμεί με το κόστος έκδοσης τριών μπεστ σελερ. Ετσι, από την επόμενη χρονιά οι κατάλογοι των παραπάνω εκδοτικών συγκροτημάτων θα είναι μόνο ηλεκτρονικοί, έστω και αν αυτό θυμίζει το ροΐδειο «σκορδαλιά χωρίς σκόρδο». Αντίστοιχη προοπτική για τα καθ΄ ημάς δεν φαίνεται ακόμη στον ορίζοντα, αλλά ποτέ δεν ξέρει κανείς.