Διάλογος εικαστικών γενεών και ρευμάτων στην Ανδρο

Ενα σχέδιο και μια μεταξοτυπία του Τζιόρτζιο ντε Κίρικο από την Εθνική Πινακοθήκη, ένα λάδι και μια λιθογραφία επιχρωματισμένη με το δικό του χέρι, καθώς και ένα λάδι και δύο σχέδια του Νίκου Εγγονόπουλου – όλα από ιδιωτικές συλλογές- αποτελούν τα έργα των μεγάλων εικαστικών που παρατίθενται σε απευθείας «συνομιλία» με τη δουλειά δύο ελλήνων καλλιτεχνών, του Σαράντη Καραβούζη και του Δημήτρη Γέρου. Ο λόγος για την έκθεση που με υπότιτλο «Μήκος κύματος» εγκαινιάζεται σήμερα στις 20.

Ενα σχέδιο και μια μεταξοτυπία του Τζιόρτζιο ντε Κίρικο από την Εθνική Πινακοθήκη, ένα λάδι και μια λιθογραφία επιχρωματισμένη με το δικό του χέρι, καθώς και ένα λάδι και δύο σχέδια του Νίκου Εγγονόπουλου – όλα από ιδιωτικές συλλογές- αποτελούν τα έργα των μεγάλων εικαστικών που παρατίθενται σε απευθείας «συνομιλία» με τη δουλειά δύο ελλήνων καλλιτεχνών, του Σαράντη Καραβούζη και του Δημήτρη Γέρου. Ο λόγος για την έκθεση που με υπότιτλο «Μήκος κύματος» εγκαινιάζεται σήμερα στις 20.30 στο Ιδρυμα Π. και Μ. Κυδωνιέως της Ανδρου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του εικαστικού θεσμού «Πλόες» που διανύει εφέτος τη 14η του χρονιά. Η αναφορά του Καραβούζη στη μεταφυσική (ρεύμα που συνδέθηκε με τον Ντε Κίρικο) και του Γέρου στον υπερρεαλισμό (ρεύμα που υπηρέτησε ο Εγγονόπουλος) σηματοδοτούν τις διαφορές των δύο καλλιτεχνών, οι οποίες μαζί με τις συγκλίσεις συνθέτουν έναν πνευματικό διάλογο που προεκτείνεται στον χαιρετισμό «τιμής και μνήμης» στους δύο μεγάλους εικαστικούς.

«Οι δύο έλληνες καλλιτέχνες επέλεξαν από το προσωπικό τους αρχείο,αλλά και από ιδιωτικές συλλογές που καλύπτουν το σύνολο της δουλειάς τους,τα ζωγραφικά εκείνα έργα τα οποία ξεχώρισαν ως αντιπροσωπευτικά των αναφορών τους στα συγκεκριμένα ρεύματα» είπε στο «Βήμα» η κριτικός και ιστορικός τέχνης Αθηνά Σχινά που έχει την επιμέλεια και τη θεωρητική υποστήριξη της έκθεσης. Και πρόσθεσε: «Η αφορμή να εξελιχθεί η παρουσίαση σε επετειακό αφιέρωμα ήταν η συμπλήρωση 120 χρόνων από τη γέννηση του Τζιόρτζιο ντε Κίρικο και των 30 χρόνων από τον θάνατό του,ενώ μας χωρίζουν ακριβώς 70 χρόνια από την πρώτη παρουσία του Νίκου Εγγονόπουλου στον χώρο των γραμμάτων και της τέχνης με την έκδοση,το 1938,της ποιητικής συλλογής του “Μη ομιλείτε εις τον οδηγόν”». Αποτέλεσμα, η τετράπτυχη αναφορά να δίνει την ευκαιρία να διευκρινιστεί η σύγχυση που υπάρχει ανάμεσα στη μεταφυσική ζωγραφική και στον υπερρεαλισμό, δύο εικαστικά και μερικώς επικαλυπτόμενα ρεύματα, και να σηματοδοτεί τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα της πρωτοβουλίας.

«Το να συνομιλεί κανείς νοερά με έναν άλλο ζωγράφο, που ανήκει μάλιστα σε μια προηγούμενη γενιά, δεν σημαίνει ουδόλως πως τον μιμείται. Αυτό θα υποτιμούσε τους παρουσιαζόμενους καλλιτέχνες και περισσότερο θα ακύρωνε τη δική μου προσέγγιση, αν τυχόν υπέπιπτα σε τέτοιο λάθος» γράφει η κυρία Σχινά στον κατάλογο της έκθεσης. Και συνεχίζει: «Μια νοερή συνομιλία είναι ένας έμμεσος χαιρετισμός μέσα από έναν εικαστικό λόγο “νευμάτων” που στέλνουν προς τους προγόνους τους της παλαιότερης γενιάς οι δύο καλλιτέχνες, αφ΄ ης στιγμής διαθέτουν ανεξαρτησία και ένα δικό τους εκφραστικό και πολυδιάστατο κόσμο. Προπέμπουν λοιπόν χαιρετισμό τιμής και μνείας στη συμβολή των προκατόχων τους μέσα από την προσωπική τους αυτόνομη γλώσσα και τα σημασιολογικά της αντικρίσματα».

Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής καθώς και του Φεστιβάλ Αιγαίου Αρχιπελάγους, και θα διαρκέσει ως την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk