• Αναζήτηση
  • ars… brevis

    ars… brevis ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΖΕΝΑΚΟΥ Ο ανεξιχνίαστος Υβ Τανγκί Υβ Τανγκί, Το μέγαρο από βράχους παραθύρων, 1942 ΚΕΜΠΕΡ Το Μουσείο Καλών Τεχνών της μικρής αυτής πόλης της Βρετάνης ανέλαβε, φαίνεται, να σώσει την τιμή της Γαλλίας, διοργανώνοντας μεγάλη έκθεση έργων του Υβ Τανγκί (1900-55), του ιδιότυπου υπερρεαλιστή ζωγράφου που δοξάστηκε σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο πλην της πατρίδας του. Ο Τανγκί,



    ΚΕΜΠΕΡ Το Μουσείο Καλών Τεχνών της μικρής αυτής πόλης της Βρετάνης ανέλαβε, φαίνεται, να σώσει την τιμή της Γαλλίας, διοργανώνοντας μεγάλη έκθεση έργων του Υβ Τανγκί (1900-55), του ιδιότυπου υπερρεαλιστή ζωγράφου που δοξάστηκε σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο πλην της πατρίδας του. Ο Τανγκί, τέκνο της Βρετάνης, για την οποία έτρεφε πάντα μεγάλη αγάπη, αφού επηρεάστηκε αρχικά από τη «μεταφυσική» περίοδο του Ντε Κίρικο, σχετίστηκε τη δεκαετία του 1920 με τους υπερρεαλιστές για να αναπτύξει τελικά το απόλυτα προσωπικό του ύφος και να αναδειχθεί ο αυθεντικότερος εκπρόσωπος του κινήματος στη ζωγραφική. Το 1939, λόγω του πολέμου αλλά και του έρωτά του για αμερικανίδα καλλιτέχνιδα, ο Τανγκί έφυγε για τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα. Στη Γαλλία η πρώτη μεγάλη μεταθανάτια έκθεση έργων του έγινε στο Κέντρο Πομπιντού μόλις το 1982. Εκτοτε, τίποτε. Ο Τανγκί είχε ζητήσει να σκορπιστεί η σποδός του στη θάλασσα της Βρετάνης. Η τωρινή έκθεση, Υβ Τανγκί: το υπερρεαλιστικό σύμπαν, είναι εξαιρετικά πλούσια. Περιλαμβάνει 220 έργα, πίνακες, σχέδια και άλλα, από 60 συλλογές, ιδιωτικές και δημόσιες, κυρίως αμερικανικές. Για τον ζωγράφο ο διευθυντής του μουσείου και επιμελητής της έκθεσης Αντρέ Καριού είπε: «Ο Τανγκί είναι ο κατ’ εξοχήν υπερρεαλιστής ζωγράφος. Τα νοερά τοπία του δημιουργούν καθαρή ποίηση. Χρησιμοποιεί ένα είδος αυτόματης γλώσσας, της οποίας τα σύμβολα είναι ο μόνος που τα γνωρίζει. Αντικρίζουμε έναν ονειρικό κόσμο στον οποίο θα πρέπει να αφεθούμε να βυθιστούμε χωρίς να καταφεύγουμε στη λογική». Στα έργα του Τανγκί δεν υπάρχουν μορφές αναγνωρίσιμες από την πραγματικότητα. Τα σχήματά του βγαίνουν από μέσα του, είναι εξωπραγματικά και κανένας δεν γνωρίζει τη σημασία τους, ενώ οι τίτλοι των έργων περιπλέκουν ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Παρ’ όλα αυτά, τα έργα ασκούν ασυνήθιστη μαγεία στον απροκατάληπτο θεατή, τον μαυλίζουν. Ως τις 30 Σεπτεμβρίου και αργότερα στη Βαρκελώνη. Επιτέλους, λίγη Αναγέννηση!




    ΛΟΝΔΙΝΟ Παρ’ όλο που από τις κριτικές δεν προκύπτει με σαφήνεια αν ο Αγάπης αγώνας άγονος όπως παίζεται στο θέατρο Globe είναι καλός ή όχι, η παράσταση προσφέρει κάτι που σήμερα πλέον τείνει να γίνει σπανιότητα: το έργο είναι τοποθετημένο στην εποχή του, με κοστούμια και σκηνικά που θυμίζουν Αναγέννηση. Η κωμωδία αυτή θεωρείται από τις δυσκολότερες του Σαίξπηρ, κυρίως επειδή τα αστεία της στηρίζονται σε λογοπαίγνια δυσνόητα για τον σημερινό θεατή και «χρειάζεται βοήθεια» όπως παρατηρεί κριτικός. Γι’ αυτό ίσως οι πρόσφατες παραστάσεις μεταχρονολογούσαν το έργο στον 20ό αιώνα, με τους ήρωές του τραπεζίτες του Σίτι ή μέλη συγκροτήματος ροκ. Στην παράσταση του Globe τα πράγματα είναι όπως τα έγραψε ο Σαίξπηρ, με παρόντες τον βασιλιά της Ναβάρας και την πριγκίπισσα της Γαλλίας με τους ακολούθους τους ντυμένους όλους στο ασημοπράσινο και βερικοκκί μετάξι, μέσα στο ανάλογο περιβάλλον. Τα καλαμπούρια παραμένουν πρόβλημα, και φαίνεται ότι το κυριότερο ελάττωμα της παράστασης είναι ότι, για να τα «περάσει» στο κοινό, καταφεύγει σε υπερβολικά κινησιολογικά τερτίπια. Το κοινό πάντως μαγεύεται από το θέαμα που έστησε ο Ντομινίκ Ντρόμγκουλ και από τη ζωντάνια των ηθοποιών, για των οποίων τις επιδόσεις ωστόσο οι κριτικοί επίσης δεν συμφωνούν. Ως τις 7 Οκτωβρίου. Η Αλίκη στη χώρα της όπερας




    ΜΟΝΑΧΟ Το Φεστιβάλ Οπερας της βαυαρικής πρωτεύουσας λήγει μεθαύριο με τους Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης κατά παράδοσιν, και έτσι οι μελομανείς που δεν κατόρθωσαν να παραστούν στο μεγάλο γεγονός της εφετινής διοργάνωσης θα πρέπει να περιμένουν ως τον Νοέμβριο για την επανάληψή του. Πρόκειται για την όπερα Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων της προικισμένης και ανερχόμενης κορεάτισσας συνθέτριας Ουνσούκ Τσιν. Το νέο λυρικό έργο, του οποίου η παγκόσμια πρεμιέρα δόθηκε κατά το λήγον φεστιβάλ, φαίνεται ότι αντιπροσωπεύει ευτυχισμένη στιγμή της σύγχρονης όπερας, στον μουσικό τομέα τουλάχιστον, αν και όχι στον θεατρικό, ίσως επειδή, όπως υποστηρίζεται, το μυθιστόρημα του Λούις Κάρολ, βάση του λιμπρέτου, αντιστέκεται στη δραματοποίηση. Το στατικό και κάπως πληκτικό αποτέλεσμα αποδίδεται επίσης στη σκηνοθεσία του διακεκριμένου Αχίμ Φράιερ, οι σχέσεις του οποίου με τη συνθέτρια υπήρξαν τεταμένες κατά τις δοκιμές. Επαινέθηκαν πάντως οι υπόλοιποι συντελεστές, ο μαέστρος Κεντ Ναγκάνο, η ορχήστρα και οι τραγουδιστές. Οσο για τον Φράιερ, όπως ο ίδιος δήλωσε, διάβασε πρώτη φορά το βιβλίο μόνο αφού του έγινε η σχετική πρόταση και βρήκε τη μεταχείριση της Αλίκης από τον Κάρολ «άσεμνη» και τον υπερρεαλισμό του μυθιστορήματος «ξεπερασμένο». Χορός και μύκητες




    ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ Οταν βάφτιζαν Philobolus το χορευτικό συγκρότημα που ίδρυσαν το 1971, οι λιγοστοί εκείνοι νέοι προέβλεπαν, φαίνεται, το μέλλον του. Το όνομα προέρχεται από ένα μανιτάρι, και έκτοτε το συγκρότημα πληθύνθηκε και εξαπλώθηκε σαν τα μανιτάρια, κατά την περιγραφή βρετανίδας δημοσιογράφου. Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Το Philobolus, δημοφιλέστατη σήμερα μορφή ψυχαγωγίας για μικρούς και μεγάλους, ξεκίνησε ως θέαμα για λίγους, «σαν γεύση σπάνια όπως της τρούφας» λέει η ίδια δημοσιογράφος. Τα έργα του συγκροτήματος χαρακτηρίζονται πάντοτε από τη διαρκή επινοητικότητά του για την εξεύρεση καινούργιων τρόπων εξερεύνησης της κίνησης και των ανθρώπινων σχέσεων. Από το τωρινό πρόγραμμα, πλούσιο, όπως πάντα, στο θέατρο Joyce, ιδιαίτερα χειροκροτείται το νέο έργο B’zyrk, ιστορία μιας ανατολικοευρωπαϊκής οικογένειας τσιρκολάνων που ονειρεύεται την επιτυχία. Το έργο, κωμικοτραγικό τρελό παιχνίδι υπό τους ήχους τσιγγανορωσοβαλκανικής μουσικής, εξερευνά την επιθυμία για αναγνώριση και τη λαχτάρα για χειροκρότημα. Τα υπόλοιπα έργα του προγράμματος, παλιές και νέες επιτυχίες του Philobolus, γρήγορα ή σε αργό ρυθμό, είναι επίσης δεξιοτεχνικά και εκφραστικά, και το κοινό προειδοποιείται ότι μερικά από αυτά περιέχουν «λίγο γυμνό». Ως τις 11 Αυγούστου.

    Πολιτισμός
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Μπροστά στον καθρέφτη Εκρυψα το πρόσωπό μου πίσω από το χειροποίητο, τούλινο πέπλο με τα μικρά διαμάντια και την κοραλλένια καρφίτσα, πολύτιμο... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk