Η «ΦΩΛΙΑ ΤΟΥ ΠΟΥΛΙΟΥ» Ή, ΑΛΛΙΩΣ, ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΟΥ ΠΕΚΙΝΟΥ

«Λατρεύουμε να καταστρέφουμε τα κλισέ της αρχιτεκτονικής!»

O ι διάσημοι ελβετοί αρχιτέκτονες Ζακ Χέρτσογκ και Πιερ ντε Μερόν κατάφεραν πάλι να κάνουν τη διαφορά. Σε συνεργασία με τον κινέζο καλλιτέχνη και αρχιτέκτονα Αi Weiwei, δημιούργησαν τη «Φωλιά του Πουλιού», ή αλλιώς το Εθνικό Στάδιο του Πεκίνου, όπου θα φιλοξενηθούν οι περισσότεροι αγώνες στίβου και οι τελετές έναρξης και λήξης των 29ων Ολυμπιακών Αγώνων που ξεκινούν επισήμως σήμερα. Ηδη το εντυπωσιακό ατσάλινο οικοδόμημα έχει κερδίσει τον θαυμασμό εκατομμυρίων ανθρώπων από ολόκληρο τον πλανήτη.

O ι διάσημοι ελβετοί αρχιτέκτονες Ζακ Χέρτσογκ και Πιερ ντε Μερόν κατάφεραν πάλι να κάνουν τη διαφορά. Σε συνεργασία με τον κινέζο καλλιτέχνη και αρχιτέκτονα Αi Weiwei, δημιούργησαν τη «Φωλιά του Πουλιού», ή αλλιώς το Εθνικό Στάδιο του Πεκίνου, όπου θα φιλοξενηθούν οι περισσότεροι αγώνες στίβου και οι τελετές έναρξης και λήξης των 29ων Ολυμπιακών Αγώνων που ξεκινούν επισήμως σήμερα. Ηδη το εντυπωσιακό ατσάλινο οικοδόμημα έχει κερδίσει τον θαυμασμό εκατομμυρίων ανθρώπων από ολόκληρο τον πλανήτη. Ποιοι είναι όμως πραγματικά οι δύο ευρηματικοί άνδρες και πόσο ψηλά έχουν θέσει τον πήχη των επαγγελματικών τους απαιτήσεων; Το «πιστεύω» τους είναι ένα: «Λατρεύουμε να καταστρέφουμε τα κλισέ της αρχιτεκτονικής!». Οι πρωτοπόροι αρχιτέκτονες γεννήθηκαν με περίπου έναν μήνα διαφορά το 1950 στην πόλη της Βασιλείας της Ελβετίας, όπου και μεγάλωσαν. Συμμαθητές και στενοί φίλοι, άρχισαν από πολύ μικρή ηλικία να μοιράζονται το πάθος τους για το σχέδιο.

Τελειώνοντας το σχολείο οι δρόμοι τους χωρίζουν. Ο κ. Χέρτσογκ αρχικά επιλέγει το Εμπορικό Σχέδιο, για να μεταπηδήσει λίγο αργότερα στη Χημεία και στη Φυσική. Με μεγάλη κλίση στο Σχέδιο και στα Μαθηματικά, ο κ. Ντε Μερόν, από την άλλη, ακολουθεί τον δρόμο του πολιτικού μηχανικού.

Μετά το πρώτο κιόλας έτος συναντώνται ξανά και διαπιστώνουν ότι αυτό που είχαν διαλέξει δεν ήταν γι΄ αυτούς. Επιλέγουν να χαράξουν τον δρόμο που τους λέει η καρδιά τους: να σπουδάσουν Αρχιτεκτονική. Ξεκινούν στο Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Λωζάννης, για να συνεχίσουν λίγο αργότερα στο Ινστιτούτο της Ζυρίχης (ΕΤΗ), απ΄ όπου και αποφοιτούν το 1975. Ανάμεσα στους καθηγητές τους ήταν ο φημισμένος ιταλός Αλντο Ρόσι (1931-1997), ο οποίος 15 χρόνια αργότερα τιμήθηκε με το Αρχιτεκτονικό Βραβείο Ρritzker.

Δύο μυαλά, ένα αρχιτεκτονικό αποτέλεσμα: ο Πιερ ντε Μερόν (αριστερά) και ο Ζακ Χέρτσογκ (δεξιά) όπως τους σκιτσάρισε ο Ferguson, γελοιογράφος της εφημερίδας «Financial Τimes», μπροστά στο δημιούργημά τους

Υστερα από ένα διάστημα τριών ετών ως βοηθοί καθηγητή, οι φιλόδοξοι νέοι αποφασίζουν να ιδρύσουν μια αρχιτεκτονική εταιρεία με έδρα τη γενέτειρά τους. Το 1983 ο κ. Χέρτσογκ γίνεται δεκτός ως επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κορνέλ στη Νέα Υόρκη, ενώ ως το 1989 και οι δυο τους διδάσκουν πλέον στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Παράλληλα, η εταιρεία τους αναπτύσσεται φθάνοντας τους 120 εργαζομένους και τα γραφεία τους επεκτείνονται από τη Βασιλεία στο Λονδίνο, στο Μόναχο και στο Σαν Φρανσίσκο. Μεταξύ των πιο εντυπωσιακών έργων τους συγκαταλέγεται το στάδιο ποδοσφαίρου του Μονάχου Αllianz Αrena (2005) και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Τate στο Λονδίνο (2000), ενώ μέσα στις αμέτρητες βραβεύσεις τους βρίσκεται και το Αρχιτεκτονικό Βραβείο Ρritzker- ένα από τα ανώτατα αρχιτεκτονικά βραβεία- το οποίο απέσπασαν το 2001.

Οι προσωπικότητές τους είναι τόσο διαφορετικές όσο και το παρουσιαστικό τους. Ψηλός, αδύνατος, με διαπεραστικό βλέμμα, έντονα ζυγωματικά και ξυρισμένο κεφάλι, ο Ζακ Χέρτσογκ αποπνέει έναν αριστοκρατικό αέρα, ενώ διαθέτει πιο αυθόρμητο αλλά παράλληλα ιδιαίτερα δημιουργικό χαρακτήρα. Από την άλλη, ο γκριζομάλλης Πιερ ντε Μερόν μοιάζει συνεχώς συνοφρυωμένος, ωστόσο είναι εκείνος που συνήθως παίζει τον ρόλο του ορθολογιστή. Κάπως έτσι, δύο τόσο αντίθετοι άνθρωποι καταφέρνουν να εξισορροπούν ανάμεσα στις υψηλές απαιτήσεις τους, στην αστείρευτη φαντασία τους, στην ελβετική ακρίβεια και στο έξυπνο χιούμορ. Πολλοί αναγνωρίζουν στους δύο αρχιτέκτονες ένα ξεχωριστό χάρισμα: να κατανοούν τη ροή της Ιστορίας και να «διαβάζουν» την κοινωνική δομή διαφορετικών πόλεων στον πλανήτη. Αποτέλεσμα αυτού; Μέσα από μοντέρνες αρχιτεκτονικές πινελιές που χαρακτηρίζονται από την υπεραπλουστευμένη λιτότητά τους και τις πρωτότυπες τεχνικές τους, οι ελβετοί «γλύπτες της ύλης» καταφέρνουν να αναδεικνύουν το χρώμα του τόπου με τον δικό τους μοναδικό τρόπο. Και να παραμένουν οι ίδιοι «αόρατοι». Οπως είχε πει άλλωστε κάποτε ο Ζακ Χέρτσογκ: «Ενα κτίριο είναι ένα κτίριο.Δεν μπορεί να διαβασθεί όπως ένα βιβλίο.Δεν έχει δικαιώματα,τίτλους ή υπότιτλους όπως ένας πίνακας σε μια γκαλερί.Υπό αυτή την έννοια,εμείς οι αρχιτέκτονες παραμένουμε συνήθως αφανείς. Η δύναμη των δικών μας έργων κρύβεται στην άμεση και ενστικτώδη επίδραση που ασκούν στον επισκέπτη».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Archive
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Ibiza, Mykonos και .... Πλάκα Το δημοφιλέστατο νησί της Ισπανίας με τους κορυφαίους DJ μοιάζει τόσο μακρινό αυτή τη δύσκολη λόγω COVID-19 εποχή. Ακόμα... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk