Αν θυμηθεί κανείς τις πρώτες ταινίες του 57χρονου σήμερα κινέζου σκηνοθέτη Ζανγκ Γιμού, όπως το αγροτικό δράμα «Κόκκινοι αγροί» (ντεμπούτο του το 1987) και το κατά πολλούς αριστούργημά του «Σήκωσε τα κόκκινα φανάρια» (1991), δύσκολα θα μπορέσει να τον φανταστεί ως καλλιτεχνικό συντονιστή ενός υπερθεάματος όπως το αποψινό σόου της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2008.
Οταν ο κινηματογράφος της κινεζικής ενδοχώρας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στα φεστιβάλ της Δύσης τη δεκαετία του 1980, ο κ. Γιμού μαζί με τον συνάδελφό του Τσεν Κάιγκε ήταν οι βασικοί πρεσβευτές της 7ης Τέχνης μιας χώρας που μόλις είχε αρχίσει να ανοίγεται. Οι περισσότερες κινεζικές ταινίες της αποκαλούμενης πέμπτης γενιάς σκηνοθετών- όσων είχαν αποφοιτήσει πρώτοι από την Κινηματογραφική Ακαδημία του Πεκίνου όταν ξανάνοιξε το 1978- ήταν εσωστρεφή ψυχοδράματα με έντονο το αποτύπωμα του ψυχολογικού τραύματος της Πολιτιστικής Επανάστασης (1966-1976).
Ο Γιμού όμως εξελίχθηκε. Ταινίες εποχής υψηλού προϋπολογισμού, όπως ο «Ηρωας» και τα «Ιπτάμενα στιλέτα», αναβίωσαν την αγορά εντός Κίνας και άντλησαν αναγνώριση από το εξωτερικό. Γνωρίζοντας λοιπόν τον πολυβραβευμένο Γιμού των «Ιπτάμενων στιλέτων», εύκολα μπορείς να τον φανταστείς ως αρχισυντονιστή του πληθωρικού σόου της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Στην επίσημη ιστοσελίδα των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου αναφέρεται ότι ο Γιμού δούλεψε σε καθημερινή βάση με ένα επιτελείο 300 στενών συνεργατών, ενώ περίπου 10.000 καλλιτέχνες συμμετείχαν κατά τη διάρκεια των προβών. Με το σόου που φιλοδοξεί να συμπεριλάβει 5.000 χρόνια της κινεζικής ιστορίας μέσα σε 50 λεπτά (συνολικά η τελετή έναρξης θα διαρκέσει τρεισήμισι ώρες) αναμείχθηκε για λίγο και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, αν και τον περασμένο Φεβρουάριο αποχώρησε για πολιτικούς λόγους. Οι πρόβες έγιναν υπό «καθεστώς» απόλυτης μυστικότητας, ενώ ειδικές άδειες από οκτώ διαφορετικούς αρμοδίους χρειάζονταν για την πρόσβαση στον χώρο των επιχειρήσεων. Ωστόσο το τηλεοπτικό συνεργείο του SΒS της Νότιας Κορέας κατόρθωσε να κινηματογραφήσει αποσπάσματά του. Στις εικόνες τoυ παράνομου υλικού συμπεριλαμβάνονται άσπροι κυματιστοί στύλοι που πιθανόν να παραπέμπουν σε καταρράκτες και εικόνες γιγαντιαίων φαλαινών που προβάλλονται στην οροφή. Στη μέση της «φωλιάς του πουλιού» μια τεράστια ρεπλίκα της Γης. Φυσικά, αυτό που σίγουρα θα πρέπει να περιμένουμε είναι οι παραδοσιακοί χοροί, οι πολεμικές τέχνες και τα ομοιώματα με δράκους.
Ο ίδιος ο Γιμού έχει μιλήσει μόνο για τη «γενική σύλληψη» του θεάματος, αλλά σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε τον περασμένο Νοέμβριο διέψευσε την είδηση ότι αν κάποιος παραβίαζε το απόρρητο της τελετής θα καταδικαζόταν σε φυλάκιση. «Ποιος θα έπαιρνε μια τέτοια απόφαση;» είχε αναρωτηθεί γελώντας. Με το καθεστώς που επικρατεί αυτή την εποχή στην Κίνα, δύσκολα τον πιστεύεις…