Οι στεριανοί επενδύουν στη θάλασσα

Οι στεριανοί επενδύουν στη θάλασσα Γνωστοί επιχειρηματίες και εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο μπαίνουν δυναμικά στη ναυτιλία Γ. Σ. ΣΚΟΡΔΙΛΗΣ Το φαινόμενο των εφοπλιστών που επενδύουν σε διάφορες επιχειρηματικές δραστηριότητες της ξηράς είναι αρκετά συνηθισμένο στην Ελλάδα, αν σκεφθεί κανείς ότι ως χώρα διαθέτουμε τους περισσότερους εφοπλιστές ανά 1.000 κατοίκους από κάθε άλλο κράτος του πλανήτη.

Το φαινόμενο των εφοπλιστών που επενδύουν σε διάφορες επιχειρηματικές δραστηριότητες της ξηράς είναι αρκετά συνηθισμένο στην Ελλάδα, αν σκεφθεί κανείς ότι ως χώρα διαθέτουμε τους περισσότερους εφοπλιστές ανά 1.000 κατοίκους από κάθε άλλο κράτος του πλανήτη.


Ενας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι έλληνες εφοπλιστές επενδύουν στην ξηρά, και συγκεκριμένα στην Ελλάδα, αφορά το ότι η ναυτιλία ως δραστηριότητα είναι διεθνής και σε καμία περίπτωση δεν τους παρέχει τη δυνατότητα να συνδεθούν στενότερα με τον τόπο της καταγωγής τους, μια πρακτική που οι περισσότεροι εξ αυτών ακολουθούν με θρησκευτική ευλάβεια για πολλούς λόγους, οι οποίοι δεν συνδέονται πάντα με το κέρδος.


Εκτός όμως από τους έλληνες εφοπλιστές που επενδύουν στην ξηρά υπάρχουν και πολλοί έλληνες επιχειρηματίες της ξηράς που επενδύουν στη θάλασσα. Κάποιοι εξ αυτών, αν και είναι ευρέως γνωστοί από τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες σε διάφορους τομείς της εθνικής οικονομίας, διατηρούν με τη ναυτιλία πολυετείς και στενούς δεσμούς έχοντας αναπτύξει στη θάλασσα μια αρκετά ενδιαφέρουσα και σε κάποιες περιπτώσεις παραδοσιακή σχέση.



Εκτός από τους «παλιούς», υπάρχουν και οι «νέοι» στα θαλάσσια έργα.


Παλαιότερα και ως την εποχή που απελευθερώθηκε η αγορά συναλλάγματος στην Ελλάδα, πολλοί έλληνες επιχειρηματίες της ξηράς μέσω της δημιουργίας ναυτιλιακών επιχειρήσεων κατάφερναν να εξάγουν συνάλλαγμα με έναν τρόπο υγιή και νομότυπο.


Οσοι εμφανίστηκαν πρόσφατα να επενδύουν στη θάλασσα οδηγήθηκαν στην απόφαση αυτή όχι μόνο για να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους αλλά και γιατί πάντα ο όρος «εφοπλιστής» προκαλεί ένα δέος, καθώς για τον πολύ κόσμο είναι συνδεδεμένος με κάποιον απόλυτα πετυχημένο, «υψηλής κεφαλαιοποίησης» και διεθνώς αποδεκτό, επιχειρηματία.


Υπάρχουν όμως και αυτοί που δεν διαθέτουν δικές τους ναυτιλιακές εταιρείες αλλά συμμετέχουν σε κάποιες εκτιμώντας την απόφασή τους αυτή ως μιας πρώτης τάξεως επενδυτική κίνηση.


* Οι θαλασσοπόροι… της ξηράς


Ιστορικά η πρώτη οικογένεια που αποφασίζει ότι η θάλασσα μπορεί να της προσφέρει τις ίδιες συγκινήσεις με την ξηρά είναι αυτή των Αγγελόπουλων.


Ηδη από την εποχή του Παναγιώτη Αγγελόπουλου η οικογένεια κάνει τα πρώτα της βήματα στα έργα της θάλασσας. Σήμερα, πολλές δεκαετίες μετά, οι απόγονοί του Θεόδωρος και Κωνσταντίνος συνεχίζουν με την ίδια θέρμη να ασχολούνται με τη ναυτιλία.


Ο κ. Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος διαθέτει τη γνωστή πλέον ναυτιλιακή εταιρεία Arcadia, η οποία αναπτύσσει δραστηριότητα στον τομέα της διαχείρισης δεξαμενοπλοίων. Ολα δε τα πλοία της εταιρείας έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία.


Ο κ. Θεόδωρος Αγγελόπουλος διαθέτει τη ναυτιλιακή εταιρεία Metrostar. Και η Metrostar αναπτύσσει δραστηριότητα στον τομέα της διαχείρισης δεξαμενοπλοίων.


Ηδη από τη δεκαετία του 1980 ο γνωστός αντιπρόσωπος αυτοκινήτων κ. Δ. Φωστηρόπουλος εμπλέκεται στις ναυτιλιακές δραστηριότητες και ειδικότερα στον τομέα των πλοίων μεταφοράς ξηρού και χύδην φορτίου, καθώς ένας σημαντικός αριθμός μονάδων τελούσε υπό τη διαχείριση ναυτιλιακής εταιρείας που ανήκει στα συμφέροντά του.


Ο επιχειρηματίας κ. Θωμάς Λαναράς, ο οποίος ελέγχει σήμερα τέσσερις εταιρείες εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, μόλις πρόσφατα αποφάσισε να εισέλθει και στον ναυτιλιακό τομέα μέσω της διαχείρισης πλοίων μεταφοράς ξηρού και χύδην φορτίου.


Almi ονομάζεται η ναυτιλιακή εταιρεία διαχείρισης πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου που ελέγχει ο έλληνας επιχειρηματίας κ. Δ. Δασκαλόπουλος της γνωστής εταιρείας Δέλτα.


Συμφέροντα στη ναυτιλία εξάλλου διαθέτουν οι επιχειρηματίες της ξηράς κκ. Κούτλας, η πρώτη δραστηριότητα του οποίου είναι οι κατασκευές, και Στέγγος, που προέρχεται και αυτός από τον τομέα των κατασκευών.


Συμφέροντα εξάλλου στον ναυτιλιακό τομέα διατηρεί και η οικογένεια Στασινόπουλου, παραμένει άγνωστο όμως σε τι βαθμό έχει εμπλακεί στις επιχειρήσεις της θάλασσας.


Ο επιχειρηματίας κ. Μάνεσης, η πρώτη δραστηριότητα του οποίου είναι τα Χαλυβουργεία Βόλου, έχει εμπλακεί στις ναυτιλιακές δραστηριότητες εδώ και πολλά έτη, από το 1979, μέσω της ναυτιλιακής εταιρείας Navitas, η οποία διαχειρίζεται πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου.


Οι αδελφοί Ρούσσοι εξάλλου διαθέτουν πλοία ξηρού φορτίου τα οποία χρησιμοποιούν στη μεταφορά ειδικών υλών που παράγουν οι επιχειρήσεις τους στην Κίμωλο.


Ναυτιλιακή εταιρεία που ακούει στο όνομα Teoshipping διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του και ο κ. Β. Θεοχαράκης, η βασική δραστηριότητα του οποίου είναι η βιομηχανία αυτοκινήτων.


Ιδιαίτερα θεαματική ήταν η είσοδος της Sanyo Hellas Holdings στον ναυτιλιακό τομέα. Η εν λόγω εταιρεία συμμετέχοντας σε κοινοπραξία σημαντικών ελλήνων επιχειρηματιών προχώρησε στην εξαγορά μιας εκ των ιστορικών ναυτιλιακών εταιρειών της Δανίας.


Ολοι γνωρίζουν πλέον ότι ο κ. Φρανγκίστας είναι σήμερα ένας από τους πετυχημένους έλληνες εφοπλιστές, διαθέτοντας ένα ισχυρό προφίλ στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία. Πολλοί λίγοι ίσως θυμούνται όμως ότι η οικογένεια Φρανγκίστα ξεκίνησε τις επιχειρήσεις της από τον τομέα της επεξεργασίας τροφίμων. Κάποια στιγμή εισήλθε και στη ναυτιλία. Σήμερα το όνομα Φρανγκίστας το συναντάς μόνο στη θάλασσα, καθώς έχει αποτραβηχτεί τελείως από την πρώτη δραστηριότητα από την οποία και ξεκίνησαν όλα πριν από πολλά χρόνια.


Τέλος, ένας άλλος σημαντικός έλληνας επιχειρηματίας που έχει αναπτύξει δραστηριότητα στη θάλασσα είναι ο κ. Παράσχης, ο οποίος μετέχει σε ναυτιλιακή εταιρεία που διαχειρίζεται ο έλληνας εφοπλιστής Τότης Βερνίκος, ο οποίος αποτελεί τον συνεχιστή της παρουσίας στην ποντοπόρο ναυτιλία μιας από τις παλαιότερες παραδοσιακές ελληνικές ναυτιλιακές οικογένειες.


Δισεκατομμύρια στο κύμα


Ο αριθμός των ελλήνων επιχειρηματιών της ξηράς που έχουν επενδύσει στη ναυτιλία ή συνεχίζουν να επενδύουν σε αυτήν είναι πολύ μεγαλύτερος αυτού που προαναφέρθηκε. Η άμεση αξία των επενδύσεών τους στη ναυτιλία παραμένει προς το παρόν άγνωστη, αν και είναι βέβαιο ότι ανέρχεται σε δισεκατομμύρια δραχμές, ενώ η υπεραξία των επενδύσεων αυτών λειτουργεί πολλαπλασιαστικά και αυξάνεται σε νούμερα που η μαθηματική επιστήμη χαρακτηρίζει «ψυχοπαθητικά». Πέραν όμως της αξίας και της υπεραξίας των πλοίων, ιδιαίτερα υψηλό και πολλές φορές ανελαστικό είναι και το κόστος λειτουργίας τόσο των πλοίων όσο και των ναυτιλιακών εταιρειών.


Εξάλλου ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι από αυτούς τους επιχειρηματίες έχουν επενδύσει σε έναν ιδιαίτερο τομέα της ναυτιλίας, στα πλοία μεταφοράς ξηρού και χύδην φορτίου.


Η ιδιαιτερότητα των πλοίων μεταφοράς ξηρού και χύδην φορτίου έγκειται στο γεγονός ότι αν και στις καλές εποχές της ναυτιλίας παρέχουν, ως τύπος πλοίων, εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στη διεθνή ναυτιλιακή δραστηριότητα, στις δύσκολες εποχές αποτελούν πάντα έναν βραχνά, ακόμη και για εκείνους που διαθέτουν τεράστια εμπειρία στη ναυτιλιακή δραστηριότητα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk