Θα μπορούσε να μοιάζει με σενάριο χολιγουντιανής ταινίας. Διαθέτει απ’ όλα. Απόπειρες δολοφονίας, δολάρια, Ισραηλινούς, Παλαιστινίους και Ελληνες. Προβάλλει στους θεατές δολοπλοκίες και σεξουαλικά σκάνδαλα. Τα ιστορικά σοκάκια της Ιερουσαλήμ με τους μεγαλοπρεπείς βυζαντινούς ναούς, τα επιβλητικά τζαμιά και τις εντυπωσιακές συναγωγές μπορούν να εγγυηθούν το θεαματικό αποτέλεσμα. Μόνο που όλοι όσοι εμπλέκονται είναι κληρικοί μιας Εκκλησίας που στηρίχθηκε στο αίμα του εσταυρωμένου Ιησού. Βρίσκονται σε μια περιοχή που η παραμικρή σπίθα, η παραμικρή παρέκκλιση και οι κακές εκτιμήσεις συμβούλων, κολάκων και γελωτοποιών μπορούν να οδηγήσουν στον όλεθρο.




Γιουσέφ Ναΐμ Γιουσέφ Αλ Μουφντί: όνομα συζύγου Μαρία, όνομα μητρός Χανίφα, κάτοικος Μπέιτ Τζάλα, γεννηθείς το 1962, ιδιοκτήτης κλωστοϋφαντουργείου, απόφοιτος λυκείου, μέλος του Λαϊκού κόμματος.


«Γνώρισα, τον μητροπολίτη Τιμόθεο στη Βηθλεέμ κατά τη διάρκεια εορτής της Ορθοδόξου Ενορίας για φιλανθρωπικό σκοπό» δηλώνει ο κ. Αλ Μουφντί και προσθέτει: «Ο μητροπολίτης Τιμόθεος κατέβαλε σαν βοήθημα στην Κοινότητα ποσό 50.000 δολαρίων. Κατά την αναχώρησή του από την Κοινότητα μου ζήτησε να με επισκεφθεί στο σπίτι μου. Του είπα ότι είναι τιμή μου. Υστερα από τρεις εβδομάδες ήλθε στο σπίτι μου, που βρίσκεται στην οδό Αλ Αμάγιερ, και μου είπε ότι επιθυμεί να θέσει υποψηφιότητα για τις αρχαιρεσίες του Πατριαρχείου και ότι επιθυμεί να συζητήσω με τους ιερείς της Βηθλεέμ για να του δώσουν την ψήφο τους. Του είπα ότι δεν έχω αντίρρηση.


* H αιτία της διαμάχης


Υστερα από κάποιο διάστημα και μετά τη διεξαγωγή των αρχαιρεσιών στα Ιεροσόλυμα υπερίσχυσε ο μητροπολίτης Ειρηναίος. Ετσι μεγάλωσαν οι διαφορές μεταξύ του μητροπολίτη Τιμοθέου και του Πατριάρχη Ειρηναίου και αφαιρέθηκαν από τον Τιμόθεο οι εκκλησιαστικές του αρμοδιότητες. Ο μητροπολίτης Τιμόθεος ήλθε στο Μπέιτ Τζάλα, με επισκέφθηκε στο σπίτι μου και μου είπε: «Θέλω να μου βρεις άτομα στη Βηθλεέμ για να δολοφονήσουν τον Ειρηναίο». Ο μητροπολίτης Τιμόθεος πρότεινε ποσό μισό εκατομμύριο δολάρια για όποιον δολοφονήσει τον Ειρηναίο. Εγώ με τη σειρά μου απευθύνθηκα στον… [για ευνόητους λόγους δεν αναφέρεται σε ονόματα] επειδή τον γνώριζα, και υπό την ιδιότητά του ως…. τον συνάντησα έξω από το σπίτι μου μέσα στο αυτοκίνητό του. Του ανέφερα τη «δουλειά», που ήταν η δολοφονία του Πατριάρχη Ειρηναίου, και ότι θα πληρωθεί ποσό μισού εκατομμυρίου δολαρίων. Ο… μου απάντησε: «Μείνε ήσυχος. Αναλαμβάνω να τελειώσω τη «δουλειά» εγώ και η συμμορία μου».


Στο διάστημα αυτό ξέσπασαν ταραχές στη Βηθλεέμ από τις ισραηλινές δυνάμεις και έγινε περιορισμός της εκκλησίας της Βηθλεέμ. Αυτός κρύφτηκε μέσα στην εκκλησία και ύστερα από λίγες ημέρες μπόρεσε να δραπετεύσει και ήταν καταζητούμενος από τις δυνάμεις κατοχής. Υστερα από κάποιο διάστημα τον συνέλαβαν και δεν υπήρχε καμία επικοινωνία ανάμεσά μας.


* H προετοιμασία της «δουλειάς»


Ο μητροπολίτης Τιμόθεος με επισκέφθηκε ύστερα από αρκετό διάστημα για να ρωτήσει τι έγινε με το θέμα του και του απάντησα ότι το άτομο με το οποίο είχα συζητήσει είχε συλληφθεί. Τότε μου ζήτησε να βρω άλλα άτομα για να αναλάβουν «τη δουλειά», που ήταν η δολοφονία του Πατριάρχη Ειρηναίου. Με τη σειρά μου βρήκα τον…, κάτοικο Βηθλεέμ, και του πρότεινα τη δουλειά. Συναντηθήκαμε μέσα στο κλωστοϋφαντουργείο ιδιοκτησίας μου και του είπα ότι ο μητροπολίτης Τιμόθεος επιθυμεί τη δολοφονία του Πατριάρχη Ειρηναίου και ότι εγώ απλώς είμαι μεσολαβητής. Μου είπε: «Δώσε μου λίγο χρόνο για να σκεφτώ το θέμα και να σου απαντήσω». Μετά από κάποιο διάστημα ήλθε και μου είπε ότι πρότεινε τη δουλειά στη συμμορία του και ότι δέχεται να προβεί στη δολοφονία. Δεν μου ανέφερε τα ονόματα της συμμορίας του. Μου είπε ότι δεν θέλουν να κάνουν τη «δουλειά» μέσα στα όρια της Παλαιστινιακής Αρχής αλλά στα Ιεροσόλυμα, όπου θα αναθέσουν τη δολοφονία σε εμπόρους και χρήστες ναρκωτικών. Μου ζήτησε να του φέρω ποσό δέκα χιλιάδων δολαρίων από τον μητροπολίτη Τιμόθεο και μου είπε ότι θέλει ποσό μισού εκατομμυρίου δολαρίων. Εγώ την Τετάρτη επικοινώνησα με τον μητροπολίτη Τιμόθεο και δεν το βρήκα σπίτι του. Την Παρασκευή συνέλαβαν τον… και από τότε σταμάτησε η μεταξύ μας επικοινωνία. Ο μητροπολίτης Τιμόθεος δεν με ξαναρώτησε τι απέγινε το θέμα του, ώσπου που με συνέλαβε η Γενική Ασφάλεια».


Τα όσα ισχυρίστηκε ενώπιον των παλαιστινιακών αρχών στις 22 Μαρτίου ο Αλ Μουφντί, έχοντας «σώας τα φρένας και χωρίς καμία πίεση ή εξαναγκασμό», άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου.


Ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Ειρηναίος διά του συνηγόρου του πριν από μία βδομάδα κατέθεσε μήνυση ενώπιον των ελληνικών δικαστηρίων και τελικά ασκήθηκε δίωξη εναντίον του Μητροπολίτη Βόστρων κ. Τιμοθέου.


* Χαμηλοί τόνοι


Οι ελληνικές αρχές από την πρώτη στιγμή που ενημερώθηκαν για τη σύλληψη του κ. Αλ. Μουφντί και ενός άλλου ατόμου από τους Ισραηλινούς προσπάθησαν να κρατήσουν χαμηλούς τους τόνους. Κατ’ αρχήν, όπως επισημαίνεται, διότι εκτός από την κατάθεση δεν αποδεικνύεται άμεση διασύνδεση του κατηγορουμένου με τον Μητροπολίτη Βόστρων κ. Τιμόθεο και κυρίως γιατί κανείς δεν γνωρίζει τι μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτές τις αποκαλύψεις.


Μετά την εικοσαετή πατριαρχεία Διοδώρου με τις καταγγελίες για εκποιήσεις ακινήτων υπέρ των Ισραηλινών, για εμπόριο χρυσού και πολλά άλλα, η Αγιοταφική Αδελφότητα βρίσκεται μονίμως στο στόχαστρο των φανατικών χριστιανών ορθοδόξων Παλαιστινίων. H εκλογή του κ. Ειρηναίου στον πατριαρχικό θρόνο προς στιγμήν περιόρισε τις καταγγελίες και τις κατηγορίες, καθώς χαρακτηριζόταν ως ο άνθρωπος των Παλαιστινίων, ο φίλος του Γιάσερ Αραφάτ και του επιχειρηματία Τζορτζ Χάλακ. Στην πορεία όμως η κατάσταση ανετράπη. H υποτονική ως μηδαμινή συμπαράσταση του Πατριαρχείου στο παλαιστινιακό ποίμνιο στη διάρκεια των γεγονότων με το Ισραήλ, η εγκατάλειψη από τους ορθοδόξους κληρικούς του Ναού της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ, όταν αυτός κατελήφθη από Παλαιστινίους, η αδυναμία να αναλάβουν πρωτοβουλίες που θα ανεδείκνυαν την ιστορία και τον ρόλο του Πατριαρχείου και η αίσθηση ότι ο κ. Ειρηναίος είναι «όμηρος» των Ισραηλινών, οι οποίοι δεν τον αναγνωρίζουν επί δύο και πλέον χρόνια με στόχο, υποτίθεται, την κτηματική περιουσία που ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ενδεχομένως και δισεκατομμύρια δολάρια, ενισχύουν τους ακραίους, τους φανατικούς. Οι απόψεις άλλωστε των Παλαιστινίων εκφράστηκαν όταν εκπρόσωποί τους επισκέφθηκαν τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κ. Χριστόδουλο, το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και τον Πατριάρχη Μόσχας κ. Αλέξιο και κατηγόρησαν ανοιχτά τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων ότι αποτελεί φερέφωνο των Ισραηλινών. Γι’ αυτό και οι συζητήσεις για την ανάγκη αραβοποίησης του Πατριαρχείου άρχισαν πάλι και είναι έντονες.


IEPA ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΑ Μια νέα σταυροφορία αρχίζει…


Από τα τέλη Μαρτίου το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ενημερώθηκε και για ένα γεγονός μείζονος σημασίας, μόνον που δεν είχε ως στόχο του ένα πρόσωπο αλλά τον ίδιο τον θεσμό. Στο Συμβούλιο της Ευρώπης ο ρώσος βουλευτής κ. Μαργιέλοφ πρότεινε τη σύγκληση διεθνούς συνεδρίου με στόχο την ελεύθερη πρόσβαση και την ανεμπόδιστη λατρεία των Αγίων Τόπων. Μάλιστα ήρθε σε άμεση επικοινωνία με την Αγία Εδρα, η οποία δέχθηκε να υποστηρίξει την πρωτοβουλία του. Στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ουδείς δείχνει να ανησύχησε που ο θεσμός που κατέχει την πλειονότητα των προσκυνημάτων «πετάχτηκε έξω» από τον πρωταγωνιστικό ρόλο που θα έπρεπε να έχει. Οπως ουδείς σχεδόν παρακολουθεί τις εξελίξεις για την ίδρυση ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους, το οποίο θα επηρεάσει τη ζωή του Πατριαρχείου. Οπως ελάχιστοι από την Αγιοταφική Αδελφότητα – λίγοι ρομαντικοί – ασχολούνται με το γεγονός ότι οι έλληνες χριστιανοί στο δόγμα κάτοικοι της περιοχής μόλις που φτάνουν τους 100 ή με βάση τις καλύτερες των εκτιμήσεών τους 400, ή με το ότι το παλαιστινιακό ή το αραβικό ποίμνιο τους αγγίζει μόλις και μετά βίας σε όλη την περιοχή τις 300.000 ενώ την ίδια ώρα οι ρώσοι ορθόδοξοι ξεπερνούν τις 250.000 και η Ιερουσαλήμ καθώς και η Βηθλεέμ έχουν κατακλυστεί από πολλές δεκάδες χιλιάδες Ρουμάνους. Καμία σχεδόν ποιμαντική μέριμνα για το παραδοσιακό ποίμνιο, καμία προσπάθεια προσέγγισης στους ορθοδόξους οικονομικούς μετανάστες και κυρίως καμία εγρήγορση για τις διεθνείς εξελίξεις. Ελάχιστες μεμονωμένες πρωτοβουλίες που είναι καταδικασμένες, αφού δεν υποστηρίζονται από τη διοικητική μηχανή του Πατριαρχείου, η οποία πολλές φορές ασχολείται με το αν έφτασαν ή δεν εστάλησαν τα χρήματα της Εκκλησίας της Ελλάδος και εξαντλείται στον κυματισμό της ελληνικής σημαίας και την υπεράσπιση Θερμοπυλών. Οι συνετές και προσεκτικές κινήσεις, όπως ακόμη και στην τραγική περίπτωση μιας απόπειρας δολοφονίας, απουσιάζουν παντελώς. Οι Ισραηλινοί, οι Παλαιστίνιοι, οι Ρώσοι και οι Αμερικανοί όμως παρακολουθούν τα πάντα.


Όσο για τον οικουμενικό ρόλο της Ορθοδοξίας, που στέκεται πάνω από έθνη και σημαίες, αυτός πνίγηκε μέσα στις ίντριγκες, στις μικρότητες, στις δολοπλοκίες και τους δεσποτακαβγάδες, χωρίς καμία συναίσθηση ευθύνης για την Εκκλησία του Χριστού που στηρίζεται στο αίμα του και ιδρύθηκε στα Ιεροσόλυμα την ημέρα της Πεντηκοστής. Οσο για τους ελάχιστους αγαθούς και ταπεινούς λευίτες της Αγιοταφικής Αδελφότητας, αυτοί ελπίζουν ότι σύντομα όλες οι πλευρές θα καταλάβουν τα λάθη τους αναμένοντας κάποιος να σηκώσει τον ογκόλιθο από τη θύρα του μνημείου…