Τι σας έρχεται στον νου όταν ακούτε τη λέξη «Γκράβα»; Κινητοποιήσεις μαθητών, καταλήψεις και ένα μεγάλο σχολικό συγκρότημα, στο όνομα του οποίου οι γονείς… ανατριχιάζουν! Και όμως οι μαθητές των σχολείων της Γκράβας δεν είναι μόνον οι πιο μαχητικοί στις διεκδικήσεις τους, αλλά και οι πιο επιμελείς στα μαθήματά τους. Ας μην ξεχνάμε ότι ο γνωστός από τις περυσινές κινητοποιήσεις Γαβρήλος Τσαρκαντόγλου, ο επικεφαλής του Συντονιστικού Αγώνα Σχολείων της Αθήνας, μαθητής της Γκράβας ήταν. Αυτό όμως δεν τον εμπόδισε να είναι και άριστος στα μαθήματά του και να εισαχθεί τελικά στη σχολή της προτίμησής του.


Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα σχολείου με τις καλύτερες μαθητικές επιδόσεις αποτελεί το 22ο Ενιαίο Λύκειο Αθηνών, ένα από τα εννέα σχολεία του συγκροτήματος της Γκράβας, το οποίο κατατάσσεται στα πρώτα 14 λύκεια με τα χαμηλότερα ποσοστά μετεξεταστέων στη Β’ τάξη.


Συγκεκριμένα, μόνο το 5,9% των μαθητών έμειναν μετεξεταστέοι τον Ιούνιο, ποσοστό που, όπως μας είπε ο διευθυντής του Λυκείου κ. Στ. Καλαβρός, αντιστοιχεί στον αριθμό των πέντε μαθητών!


* Εμπιστοσύνη στους καθηγητές


Πέρα από αυτό όμως φαινόμενο αποτελεί και το γεγονός ότι οι περισσότεροι μαθητές συγκέντρωσαν πιο υψηλούς βαθμούς στις γραπτές εξετάσεις τους παρά στην προφορική βαθμολογία τους. «Αυτό σημαίνει δύο πράγματα» εξήγησε ο κ. Καλαβρός «πρώτον, ότι έχουμε πολύ καλούς μαθητές και, δεύτερον, ότι αξιολογούνται αντικειμενικά και αυστηρά από τους καθηγητές τους».


Ωστόσο δεν ήταν πάντοτε τόσο καλή η εικόνα που παρουσίαζε το 22ο Λύκειο Αθηνών. «Οταν το 1986 πήγα σε αυτό το σχολείο» θυμάται ο κ. Καλαβρός «ήταν το χειρότερο. Πέρα από το γεγονός ότι τα παιδιά ήταν ιδιαιτέρως ατίθασα, «μηχανόβιοι» μπαινόβγαιναν στον χώρο του σχολείου ελεύθερα, ενώ τοξικομανείς έκαναν ενέσεις στο προαύλιό μας!».


Χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια για να αλλάξει η κατάσταση: «Εδωσα όλη μου τη ζωή και τον ρομαντισμό για να γίνει το καλύτερο σχολείο».


Οι προσπάθειες ενός διευθυντή όμως δεν αρκούν. Πώς κατορθώνουν αυτοί οι μαθητές να είναι πρώτοι στις κινητοποιήσεις αλλά και στα μαθήματά τους; «Το σχολείο μας είναι πειθαρχημένο. Υπάρχει επιστάτης που ελέγχει τον χώρο και δεν μπαίνουν πια εξωσχολικοί» διευκρινίζει ο κ. Καλαβρός, και προσθέτει: «Το κυριότερο όμως είναι ότι μπορέσαμε να εμφυσήσουμε στα παιδιά την εμπιστοσύνη που πρέπει να έχουν στους καθηγητές τους, οι οποίοι είναι πραγματικά άριστοι συνεργάτες μου».


* Προτεραιότητα στο διάβασμα


Η εμπιστοσύνη αυτή φάνηκε άλλωστε και στις πρόσφατες καταλήψεις. «Αρκεί να σας πω ότι μου τηλεφώνησαν μαθητές στις 10.30 το βράδυ για να πάω και να παραλάβω το σχολείο!» τόνισε ο διευθυντής του λυκείου. Και παραδέχθηκε ότι σε ένα μεγάλο σχολικό συγκρότημα, όπως αυτό της Γκράβας, είναι δύσκολο για τους μαθητές ενός σχολείου να αντισταθούν στο γενικότερο κλίμα αντίδρασης και αναταραχής. «Πολλές φορές, μαθητές από διπλανά σχολεία με απείλησαν ότι θα κάψουν το δικό μου! Οταν σε όλα τα σχολεία της Γκράβας οι μαθητές κινητοποιούνται όμως είναι λογικό να συμμετέχουν και οι δικοί μας» τόνισε.


Επεσήμανε πάντως ότι «αν το σχολείο δεν ανήκε στο συγκρότημα, δεν θα είχε ούτε μία ημέρα κατάληψης», καθώς πιστεύει ότι τα παιδιά του 22ου Λυκείου επηρεάζονται και πιέζονται από τους συμμαθητές τους των διπλανών σχολείων. Οποιοι και αν είναι οι λόγοι της αντίδρασης, γεγονός παραμένει ότι οι μαθητές της Γκράβας έχουν «πολιτογραφηθεί» ως μπροστάρηδες των μαθητικών αγώνων.


Με τις επιδόσεις τους όμως αποδεικνύουν ότι η μαχητικότητα μπορεί να συνδυαστεί με το διάβασμα και την επιτυχία.